• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 11 آذر 1399
کد مطلب : 117467
+
-

ساخت و ساز/ کاهش صدور پروانه ساختمانی

از ابتدای سال 98 تا انتهای اردیبهشت امسال صدور پروانه ساختمانی در پایتخت حدود 52درصد کاهش داشته است

ساخت و ساز
ساخت و ساز/ کاهش صدور پروانه ساختمانی

محمود مولایی_خبرنگار

ساخت‌وساز در شهر تهران و تراکم‌فروشی در دوره‌های گذشته مدیریت شهر افزایش چشمگیری داشته است. فلاش‌بک به 10سال پیش نشان می‌دهد که در آن زمان بیشترین پروانه تخریب و نوسازی صورت گرفته است. با عبور از سال89، آمارها نشان می‌دهند که بیشترین ساخت‌وساز و فروش تراکم در سال90 صورت گرفته است. در آن سال 28هزارو665پروانه تخریب و نوسازی صادر شده است که نسبت به سال قبل از آن و همچنین نسبت به سال‌های بعد از 90 افزایش زیادی داشته است. این میزان نسبت به یک سال قبل از آن یعنی ۱۳۸۹ بیش از ۱۰هزار عدد افزایش داشته است. البته صدور پروانه تخریب و نوسازی بین سال‌های 90 تا 92 آمار قابل توجهی را به تصویر می‌کشد. درحالی‌که در سال‌های 94 و 95 پروانه ساخت کمتری صادر شده است.
همچنین طی 3سال اخیر از یکسو  رکود در بخش ساختمان و از سوی دیگر جلوگیری از صدور بی‌ضابطه پروانه برای کسب درآمد، سبب شده تا میزان صدور پروانه ساخت نسبت به سال‌های میان 85 تا 95 بسیار پایین‌تر باشد. در همین ارتباط مدیرکل تدوین ضوابط، نظارت و صدور پروانه شهرداری تهران از صدور ۴ هزار و ۱۰۵ مورد پروانه ساختمانی در 7‌ماه نخست سال جاری و کاهش ۱۹ درصدی متراژ ساخت و ساز نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ خبر داده است. این طور که حامد سلیمی گفته آمارها نشان می دهد از ابتدای سال 98 تا انتهای اردیبهشت امسال صدور پروانه ساختمانی در پایتخت حدود 52درصد کاهش داشته است. البته بخشی از این کاهش با شیوع کرونا و رکود اقتصادی نیز ارتباط دارد. 
علاوه بر این طبق مرکز گزارش مرکز آمار ایران اعلام کرده در بهار سال ١٣٩٩، برای ١٢٨١٨ واحد مسکونی از سوی شهرداری پروانه‌ ساختمان صادرشده است که نسبت به فصل گذشته (زمستان ۹۸) حدود ٢۶.٩ درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته (بهار ۱۳۹۸) حدود ١۵.٣ درصد کاهش داشته است.‏ به عبارت دیگر شهرداری تهران سعی کرده از اتکای مستقیم کسب درآمد از طریق فروش پروانه ساختمانی و تراکم بکاهد و راه‌های دیگر را جایگزین کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید