ناکارآمدی استفاده از کارت ملی در اتوبوسرانی
الزام ارائه کارت ملی توسط مسافران در ناوگان حملونقل عمومی بهعنوان یکی از راههای کنترل و مهار کرونا پیشنهاد شده است اما مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در واکنش به این پیشنهاد ستاد ملی مقابله با کرونا، اعلام کرد که باتوجه به شرایط کمبود نیرو، نبود درآمد و نبود زیرساختهای لازم، این کار در اتوبوسرانی ممکن نخواهد بود. بهگزارش همشهری، محمود ترفع با بیان اینکه بهدلیل ایزولهنبودن ایستگاههای اتوبوس و عدمارتباط ایستگاهها به شبکه فیبر داده و تعداد بسیار زیاد ایستگاهها گفت: «نمیتوان طرح استفاده از دوربین پردازش تصویر و کنترل مکانیزه کارت شناسایی از سوی مسافران را بهصورت مکانیزه اجرا کرد؛ چراکه نهتنها ایستگاههای پایتخت از لحاظ زیرساختها آماده ایجاد محدودیت استفاده از ارائه کارت شناسایی نیست، بلکه اتوبوسها هم از لحاظ زیرساختها مناسب نیستند.»
وی با اشاره به تعداد خطوط اتوبوس تندرو در پایتخت، گفت: «۹خط اتوبوس تندرو در پایتخت فعال است و در 330ایستگاه به مسافران خدماترسانی میشود و به همین دلیل نظارت بر تردد مسافران کار سخت و دشواری است. علاوه بر آن، خطوط بخش خصوصی هم در تهران فعالیت میکنند که باید در این زمینه هم تدابیری اندیشیده شود.» مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری تهران در ادامه به کاهش درآمدهای شرکت واحد اتوبوسرانی اشاره کرد و گفت که بهدلیل دوشیفتهبودن کارکنان ایستگاههای اتوبوس، در ۳۳۰ایستگاه بیآرتی نیاز به ۶۶۰نیروی کار داریم که تأمین این تعداد نیرو و پیشبینی حقوق آنها نیز از دیگر معضلات در اجرای این طرح است. بهگفته ترفع، از ابتدای آذرماه با اعمال محدودیتهای بیشتر کرونایی میزان تردد شهروندان با اتوبوس از یکمیلیونو۷۰۰هزار سفر در روز به ۳۳۰هزار سفر کاهش پیدا کرده است.