• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 22 فروردین 1397
کد مطلب : 11727
+
-

پیاده‌راه رشت صحنه نمایش شد

هنر
پیاده‌راه رشت صحنه نمایش شد




حسین پارسا| رشت- خبرنگار:


به بهانه بزرگداشت شهید آوینی و روز هنر انقلاب اسلامی از ۲۰ فروردین نمایش‌های خیابانی با موضوع آسیب‌های اجتماعی در نقاط مختلف رشت اجرا شده و این برنامه تا بیست و چهارم همین ماه ادامه دارد. 
مدت‌هاست پیاده‌راه رشت اجرای نمایش خیابانی را به خود ندیده است. بیشترین میزان اجرای نمایش خیابانی در 2 سال گذشته از سوی سازمان پسماند شهرداری در خصوص آموزش‌های شهروندی صورت می‌گرفت. اکنون بزرگداشت شهید «مرتضی آوینی» کارگردان برجسته روایت فتح بهانه‌ای شده است تا دوباره تئاتر خیابانی در پیاده‌راه جانی تازه بگیرد.
در اولین روز اجراها، تئاتر «حکم جلب» و «تو بگو مقصر کیه» در سبزه‌میدان و پیاده‌راه رشت برگزار شد و استقبال جمعی از فرهنگ‌دوستان رشت را در پی داشت.

در این رابطه مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری گیلان به همشهری توضیح داد: همزمان با بیستم فروردین، سالروز شهادت سید مرتضی آوینی و روز هنر انقلاب اسلامی در گاهشمار ملی کشور، نمایش‌هایی با موضوع آسیب‌های اجتماعی در برخی خیابان‌ها، میدان‌ها و مدارس رشت به اجرا در آمد.« محمدچورجعفری» اظهار کرد: حوزه ادبیات پایداری و انقلاب اسلامی در اولویت برنامه‌های ماست و بر همین اساس تاکنون ده‌ها کتاب با مضمون تاریخ شفاهی رزمندگان دفاع مقدس منتشر کرده‌ایم.

 پور جعفری افزود: نمایش‌های حکم جلب، اینجا کجاست، تو بگو مقصر کیه و دزدی مدرن طی روزهای 20 تا 24 فروردین ماه در بوستان توحید گلسار، پیاده‌راه فرهنگی رشت،  سبزه‌میدان، علم‌الهدی و خیابان سعدی رشت به اجرا در می‌آیند. 
به گفته وی در این نمایش‌ها به نیاز مخاطب امروز و ارائه راهکار برای مسائل مبتلابه جامعه توجه شده است.

 نمایش خیابانی «تو بگو مقصر کیه» به کارگردانی آرزو علی‌پور و بازیگری رامین کمالی‌ها، مهدی بهشاد و آرزو علی‌پور با موضوع آسیب‌های اجتماعی و کودکان کار به مدت 3 روز در 5 مکان مختلف رشت به اجرا در آمد. این نمایش کاری از گروه تئاتر همزاد لاهیجان است. پورجعفری از هنرمندانی که در زمینه آسیب‌های اجتماعی در بخش نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی دارای اثر هستند، دعوت کرد برای هماهنگی جهت اجرا به واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری گیلان مراجعه کنند.
بیستم فروردین ماه سالروز شهادت مرتضی آوینی کارگردان، روزنامه نگار و خالق مجموعه مستند تلویزیونی روایت فتح درباره جنگ ایران و عراق در گاهشمار ملی روز هنر انقلاب اسلامی نام گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید