• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 22 فروردین 1397
کد مطلب : 11722
+
-

خواب مسکن

کارشناس مسائل شهری: تسهیلات بانک‌ها به دلیل نرخ سود بالا نتوانسته در بخش مسکن گره‌گشا باشد

مسکن
خواب مسکن




مریم جباری| اراک- خبرنگار:


با توجه به مشکلات موجود در حوزه مسکن و رکودی که بر این بخش حاکم است، دولت در چند سال اخیر به دنبال تحرک‌بخشی در این حوزه بوده و تلاش کرده با استفاده از ظرفیت‌های موجود برای رفع این مشکل گام بردارد. به دلایل متعددی ازجمله تغییرات نرخ تورم، فرازونشیب نرخ بهره بانکی و بازارهای جایگزین سرمایه‌گذاری، سیاست‌های حمایتی بانک‌ها در تزریق پول و اعطای وام در بخش مسکن موفق و اثربخش نبوده است.
با توجه به اینکه عوامل متعدد منجر به رکود بازار مسکن هنوز پابرجا هستند، کارشناسان این حوزه در سال 97 نیز همچنان وجود رکود در این بخش را پیش‌بینی می‌کنند، زیرا معتقدند رونق و رشد در این بخش بر اساس نرخ تورم عمومی صورت خواهد گرفت.در کنار تمامی موارد ذکرشده، نرخ بالای سود سپرده‌های بانکی و بالا بودن بهای خانه‌ موجب شده رونق بازار مسکن با مشکل مواجه شود.


بی‌نتیجه بودن طرح‌های دولت 

یک کارشناس مسکن و یکی از مشاوران املاک می‌گوید: به دلیل بالا بودن سود تسهیلات اوراق مسکن، متقاضیان فکر آن را هم نمی‌کنند که بتوانند این هزینه را پرداخت کنند. بنابراین از خرید مسکن منصرف می‌شوند.
«نعمت‌الله رضایی» بیان می‌کند: متأسفانه با توجه به مشکلات ایجادشده در حوزه مسکن که بر اساس نظر برخی از کارشناسان با تورم نیز ارتباط مستقیمی دارد، خرید مسکن چه در داخل و چه در خارج از اراک با مشکلات جدی مواجه است و بیشتر متقاضیان خرید مسکن ترجیح می‌دهند این کار را به تعویق بیندازند.

وی ادامه می‌دهد: در شرایط کنونی اجاره منزل هزینه‌های بسیار کمتری را به افراد تحمیل می‌کند. بنابراین متقاضیان خرید مسکن ترجیح می‌دهند تا ثبات بازار در منزل اجاره‌ای زندگی کنند.این کارشناس مسکن و مشاور املاک با اشاره به بی‌نتیجه بودن طرح‌های دولت، به منظور خروج از رکود بازار مسکن می‌گوید: ادامه اجرای طرح مسکن مهر به خصوص در استان (که بسیاری از افرادی را که توان مالی خوبی هم نداشتند، صاحب مسکن کرد)، در صورت رفع نواقص و اشکالات موجود می‌توانست راهی برای خانه‌دار شدن تعداد زیادی از افراد باشد.

رضایی اظهار می‌کند: علاوه بر تداوم اجرای طرح مسکن مهر و رفع مشکلات و نواقص این طرح به صورت کارشناسانه، ساخت و ساز و تمرکز ساخت مسکن در خارج از محدوده شهری اراک به جای محدوده شهری که هم‌اکنون اشباع شده، می‌تواند یکی دیگر از راهکارها برای خانه‌دار شدن مردم استان باشد.وی می‌گوید: البته باید قبل از شروع کار از نظر کارشناسان استان در این حوزه بهره گرفت تا میزان خطا به حداقل برسد و افرادی که توانایی مالی کمتری دارند نیز بتوانند در اطراف اراک یا در شهرک‌های جدید صاحب مسکن شوند.


سود بالای بانکی مانع رونق بازار است 

یکی از انبوه‌سازان و کارشناسان مسائل شهری در استان نیز می‌گوید: در کشور و به خصوص در اراک هزینه‌های سربار بسیار زیادی در بخش ساختمان وجود دارد که این هزینه‌ها در چند سال اخیر بیشتر هم شده است. 
«کسری امیری‌راد» بیان می‌کند: یکی از این موارد پرداخت هزینه به شهرداری‌ها هنگام دریافت پروانه است. این در حالی است که در هیچ کجای دنیا برای دریافت پروانه وجهی دریافت نمی‌شود. مورد دیگری که جزو هزینه‌های سربار در این بخش محسوب می‌شود پرداخت هزینه‌های خدمات و مهندسی در ساخت و ساز است که با توجه به حجم خدماتی که داده می‌شود، هزینه بسیار زیادی را تحمیل می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: از دیگر مشکلاتی که در این بخش وجود دارد، می‌توان به محدود شدن کمربند شهرها اشاره کرد که همین مسأله سبب گرانی زمین در اراک شده است. این در حالی است که در بیشتر شهرهای دنیا خلاف این روش عمل می‌کنند و اجازه می‌دهند مردم در حاشیه شهرها، البته با دارا بودن امکانات، شهرک‌سازی کرده و زندگی کنند و تنها برای انجام کارهای ضروری به مرکز شهرها بیایند.

این انبوه‌ساز و کارشناس مسائل شهری می‌افزاید: علاوه بر موارد مذکور، متأسفانه در کشور و به خصوص استان تکنولوژی در ساخت و ساز پیشرفت قابل توجهی نداشته و ساخت و سازها صنعتی نشده است. همین مسأله در افزایش هزینه‌ها بسیار تأثیرگذار است و قطعاً افزایش هزینه گرانی مسکن را برای متقاضی به همراه خواهد داشت.
امیری‌راد با اشاره به بالا بودن توقع مردم در نوع ساخت و ساز اظهار می‌کند: توقع مردم در ساخت و سازها بسیار بالاست، در حالی که بسیاری از تزیینات و دکوراسیون‌هایی که در منازل ما استفاده می‌شود در اغلب کشورها استفاده نمی‌شود. همین مسأله نیز در گرانی مسکن و افزایش هزینه برای متقاضی تأثیرگذار است.

وی می‌گوید: قدرت خرید در استان بسیار پایین است و تسهیلات ارائه‌شده از سوی بانک‌ها با توجه به نرخ سود نتوانسته در این بخش گره‌گشا باشد، در حالی که بانک‌ها در بیشتر کشورهای دنیا تا 95 درصد وام را با بهره منطقی به متقاضیان پرداخت می‌کنند.این انبوه‌ساز و کارشناس مسائل شهری بیان می‌کند: به تازگی دولت در این بخش برنامه‌هایی ارائه کرده و افزایش تسهیلات تا سقف 120 میلیون تومان را برای خریداران در نظر گرفته است. البته این نوع تسهیلات برای خانه‌اولی‌هاست که اقدام درستی نیست، زیرا همه باید بتوانند از این امکان استفاده کنند.

امیری‌راد ادامه می‌دهد: افزایش سقف تسهیلات از سوی دولت اقدام خوبی است، اما مشکل اصلی سود بانکی است که تولید را فلج کرده است. در خرید مسکن مقدار تسهیلات افزایش داشته، اما با نرخ 18 درصد سود پرداخت می‌شود که در توان افراد جامعه نیست و همین موضوع مشکل‌ساز شده است.وی می‌افزاید: این مسأله یکی از نقاط ضعف در کشور و در تمامی بخش‌هاست که تولید، اقتصاد، اشتغال و صنعت را فلج کرده است. بنابراین تا زمانی که سیستم بانکی اصلاح نشود، تمامی مشکلات به قوت خود باقی است و در این میان تنها مصرف کننده متضرر خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید