• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 22 فروردین 1397
کد مطلب : 11723
+
-

بانوان؛ پیشتاز اقتصاد خراسان

۳۰۰ بانوی کارآفرین در استان خراسان‌ رضوی فعالیت می‌کنند

اقتصاد
بانوان؛ پیشتاز اقتصاد خراسان




بهناز رحیمیان / مهسا رهنما| خراسان‌رضوی-خبرنگار:


صندوق بین‌المللی پول در تحلیلی از چشم‌انداز اقتصاد ایران، راه تحقق اهداف برنامه ششم توسعه را مشارکت بیشتر زنان در بازار کار دانست و اعلام کرد زنان دارای تحصیلات عالی ایرانی منبع بکر رشد اقتصادی و بهره‌وری در اقتصاد هستند. بنا بر اعلام این سازمان، به کارگیری سیاست‌های حمایتی از زنان برای افزایش مشارکت آن‌ها در بازار کار می‌تواند تولید ناخالص داخلی ایران را تا ۲۶ درصد افزایش دهد. بنا بر آخرین آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران، در پاییز ۹۶ نرخ مشارکت اقتصادی زنان در کشور ۱۵. ۹ درصد بوده است که خراسان رضوی با ۲۲. ۲ درصد، پس از خراسان شمالی و جنوبی رتبه سوم را در این زمینه به خود اختصاص داده است. همچنین نرخ بیکاری زنان نیز ۱۹. ۱ درصد در کشور بوده است که خراسان رضوی با ۱۲. ۳ درصد پس از استان‌های خراسان شمالی، اردبیل، هرمزگان، همدان و زنجان کم‌ترین نرخ بیکاری زنان را دارا بوده است. 


برنامه ششم توسعه در حوزه زنان

به گفته مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی، بحث مشارکت زنان برای رسیدن به توسعه پایدار، متعادل و متوازن امروز دیگر مطالبه زنان نیست و نوعی الزام و ضرورت برای برنامه‌ریزان و سیاست‌گذارنی است که به آینده بهتری برای ایران فکر می‌کنند. زیرا هیچ برنامه‌ریز و سرمایه‌گذاری از ۵۰ درصد از نیروی خود غفلت نخواهد کرد.  

«فرشته سلجوقی» به ۴ شاخص شکاف جنسیتی با عناوین مشارکت سیاسی، امید به زندگی، آموزش و مشارکت اقتصادی اشاره می‌کند و می‌گوید: خوشبختانه شاخص مشارکت سیاسی زنان در خراسان رضوی بالا‌تر از نرخ معمول کشور است؛ در انتخابات اردیبهشت ۹۶ در حالی‌که نرخ مشارکت زنان در کشور 5 / 49 درصد بود این نرخ در استان ۵۲ درصد بود. در زمینه امید به زندگی و آموزش نیز خوشبختانه در خراسان رضوی از موقعیت خوبی برخوردار هستیم اما شاید بد‌ترین رتبه ما در کل کشور، در بحث شکاف جنسیتی به مشارکت اقتصادی برگردد. با این وجود نرخ مشارکت اقتصادی زنان استان از کل کشور کمی بهتر است؛ به ویژه در خصوص زنان روستایی که محور اقتصاد روستا حول فعالیت آن‌ها می‌چرخد.  

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی به اقدامات و برنامه‌های در نظر گرفته شده برای افزایش نرخ مشارکت زنان اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: تسهیل‌گری با نگرشی مثبت در این زمینه از مهم‌ترین اقدامات بوده است. همچنین برای اولین بار در سال گذشته عملکرد دستگاه‌های اجرایی که عضو کارگروه تخصصی زنان و خانواده هستند را رصد کردیم و از آن‌ها خواستیم تا برنامه‌های خود را اعلام کنند. آن‌ها را ارزیابی و درجه‌بندی کرده و برای امسال شاخص‌هایی متناسب با برنامه ششم توسعه در حوزه زنان تدوین کردیم. بر این اساس و حول ۷ محور برنامه ششم برای زنان، برش استانی و برش شهرستانی را تعریف کردیم و امیدواریم در ارزیابی‌هایی که انجام می‌شود همچنان خراسان رضوی بتواند همگام با کشور و پیش‌تر از سایر استان‌های کشور حرکت کند.  

وی به تشکیل مجمع مشورتی زنان در همه شهرستان‌های استان اشاره کرده و می‌گوید: سال گذشته با ایجاد یک شبکه از زنان متخصص در حوزه‌های مختلف ۲۵ گروه یا قشر را شناسایی کردیم که تحت عنوان مجمع مشورتی زنان در تمام شهرستان‌های استان مشغول به کار هستند و در ۵ کمیته تخصصی به فعالیت می‌پردازند. امیدواریم این امر منجر به تدوین سند توسعه جایگاه زنان 
استان شود. 


فعالیت ۳۰۰ بانوی کارآفرین در خراسان رضوی


به گفته دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در حوزه اقتصادی به ویژه حوزه صنعت طی 2 دهه اخیر شاهد حضور بانوان کارآفرین هستیم که برخی از آن‌ها در حوزه‌های مختلف کارآفرین نمونه شدند یا واحد صنعتی آن‌ها نمونه شده است. خوشبختانه در حال حاضر در حوزه تولید و تجارت غیر از صنوف و حِرَف، حدود ۳۰۰ بانوی کارآفرین داریم که سهم زیادی در سبد اقتصادی استان دارند و تعداد آن‌ها رو به افزایش است.   وی به زمینه‌های مختلف فعالیت بانوان کارآفرین استان اشاره می‌کند و می‌گوید: در صنعت غذا، صنایع سلولوزی و نساجی، قطعه‌سازی خودرو، گیاهان دارویی و گیاهان معطر، بانوان کارآفرین پیشتاز و نام‌آوری داریم.

همچنین در رسته‌های مختلف در بازرگانی و تجارت خارجی مانند صنعت فرش و صادرات این محصول نیز بانوان بسیار موفقی داریم. همچنین توجه به این نکته ضروری است که ضمن اینکه عموماً این بانوان از یک جامعه آکادمیک و تحصیل‌کرده هستند که این خود به بلوغ و پیشرفت آن‌ها خیلی کمک کرده است. کما اینکه امروز بخش زیادی از شرکت‌های فنی مهندسی ما با مدیریت خانم‌ها اداره می‌شود. به گفته ابراهیمی امروزه بخش اعظم تولیدات پوشاک، مزون‌ها و لباس‌هایی که تولید می‌شود از سوی بانوان کارآفرین است.  این فعال اقتصادی، چشم‌انداز حضور بانوان در عرصه اقتصاد را روشن و رو به رشد می‌بیند و می‌گوید: معتقدم که تعداد بانوان کارآفرین در استان ما در یک بازه زمانی ۵ ساله حداقل در استان ما به دو برابر خواهد رسید.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید