• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 22 فروردین 1397
کد مطلب : 11721
+
-

مصوبه 25 ساله هنوز سرمایه‌گذار ندارد

ساخت پالایشگاه الیگودرز علاوه‌بر اشتغال‌زایی، راهکاری ارزان برای جلوگیری از خام‌فروشی نفت خواهد بود

سرمایه
مصوبه 25 ساله هنوز سرمایه‌گذار ندارد




فاطمه حافظی|‌الیگودرز- خبرنگار:

پالایشگاه  الیگودرز در لرستان به‌عنوان استانی استراتژیک در حوزه انتقال خطوط نفت می‌تواند یکی از مراکز اصلی تولید و تأمین فراورده‌های نفتی در کشور باشد.
ایجاد پالایشگاه نفت در شهرستان الیگودرز یکی از طرح‌هایی است که مجوز ساخت آن در سال 72 صادر شد،اما پس از گذشت چند سال ازبه زمین خوردن کلنگ احداث آن همچنان راه‌اندازی این پالایشگاه در ابهام به سر می‌برد.


مجوز ساخت 25 ساله شد

رئیس اداره طرح و برنامه‌‌ریزی سازمان صنعت معدن و تجارت لرستان در این باره به همشهری می‌گوید: مجوز ایجاد پالایشگاه نفت در شهرستان الیگودرز به بیش از 25 سال پیش بر می‌گردد که به موجب آن سرمایه‌گذار می‌توانست روزانه 7200 بشکه نفت خام تولید کند.
«علی شیخ مرادی» می‌افزاید: این 7200 بشکه نفت خام شامل 580 هزار تن نفت سفید در سال، 860 هزار تن نفت گاز(گازوئیل)، 30 هزار تن گاز مایع و 112 هزار تن نفتای سبک در سال می‌شد.
وی بیان می‌کند: این پالایشگاه قرار بود در کیلومتر 7 جاده الیگودرز به ازنا در زمینی به مساحت 70 هزار متر مربع وسطح زیربنای 6 هزار و 786 متر مربع احداث شود که دارای توان برق 800 کیلو وات و آب مصرفی 241 هزار و 200 متر مکعب در سال باشد و ظرف مدت 19 ماه به بهره‌برداری برسد اما متاسفانه با توجه به وجود مشکلاتی، این طرح تاکنون بلاتکلیف مانده است.
شیخ مرادی عنوان می‌کند: کل سرمایه ثابت برای اجرای این طرح در آن سال 679 هزار و 611 میلیون ریال بود که در زمان بهره‌برداری می‌تواند برای 90نفر  اشتغال‌زایی کند که از این تعداد 58 نفر در بخش تولیدی و 32 نفر در بخش پشتیبانی مشغول به کار می‌شدند.


احداث پالایشگاه الیگودرز؛ وعده یا عمل

یک کارشناس و تحلیلگر مسایل اقتصادی با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه ساخت این طرح بزرگ اقتصادی به همشهری می‌گوید: پالایشگاه الیگودرز طبق طرح اولیه قرار بود در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار احداث شود که راه‌اندازی فاز اول این پالایشگاه برای ۱۰۰ نفر شغل ایجاد می‌کند و با راه‌اندازی سایر فازهای این پالایشگاه تعداد پرسنل آن در نهایت به ۵۰۰ افزایش خواهد یافت.
«علی محمدی فر» با اشاره به توجیه اقتصادی پالایشگاه می‌افزاید: پالایشگاه الیگودرز که مطابق تعاریف علمی جزو پالایشگاه‌های کوچک محسوب می‌شود، به چند دلیل دارای توجیه اقتصادی است.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به شرایط فعلی کشور احداث پالایشگاه بزرگ در استان نیازمند حجم بالای سرمایه‌گذاری و فراهم آوردن تاسیسات جانبی فراوان است که چنین موضوعی از یک سو در حال حاضر امکان‌پذیر نیست و از سوی دیگر بخش خصوصی هم قادر به تامین این حجم سرمایه‌گذاری نخواهد بود. بنابراین ایجاد واحدهای پالایشگاهی کوچک توصیه می‌شود. 
محمدی فر تاکید می‌کند: با توجه به توان مالی بخش خصوصی و حجم سرمایه مورد نیاز برای احداث واحدهای کوچک پالایشگاهی همچون پالایشگاه الیگودرز، امکان فعالیت بخش خصوصی وجود دارد. پالایشگاه‌های کوچک الیگودرز راهکاری ارزان برای جلوگیری از خام فروشی و مقابله با تحریم هاست.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی اظهار می‌کند: با توجه به مصرف روز افزون نفت و فراورده‌های نفتی و محدود بودن ظرفیت پالایشگاه‌ها، ساخت پالایشگاهایی با خوراک میعانات گازی با توجه به شرایط کنونی کشور، اقتصادی و مقرون به صرفه است.
وی می‌افزاید: ظرفیت تولید نفت در پالایشگاه الیگودرز ۴۰ هزار بشکه در روز پیش بینی شده است. اما با توجه به این‌که خطوط منطقه ظرفیت این حجم تولید را ندارند، در فاز اول 7 هزار و 500 بشکه در روز تولید می‌شود و پس از توسعه خطوط در فاز دوم این میزان قابل افزایش خواهد یافت.

محمدی فر می‌گوید: بر اساس توافقات، سرمایه‌گذاری بخش خصوص به کمک تسهیلات استانی باید این طرح را به سرانجام برساند تا ضمن کمک کردن به توسعه اقتصادی استان شاهد ایجاد اشتغال برای جوانان الیگودرز باشیم. اما با گذشت بیش از ۳ سال از مطرح شدن این پالایشگاه هنوز این طرح به نتیجه نرسیده و عملا به فراموشی سپرده شده است.
وی ادامه می‌دهد: مسئولان استانی اعم از مدیر ارشد استان و مجمع نمایندگان استانی می‌توانند با به جریان انداختن پروژه و رفع موانع احداث این پالایشگاه امید و نشاط را به جوانان و فارغ التحصیلان این شهرستان بازگردانند.
 البته این امر حداقل توقع مردم منطقه است که تحقق آن نیازمند پیگیری و تلاش است.

این خبر را به اشتراک بگذارید