• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 10 آذر 1399
کد مطلب : 117260
+
-

بازنمایی رنگی یک خیابان سیاه‎‌‎وسفید

ساخت شهرک سینمایی غزالی جدی می‎‌‎شود

گزارش ویژه
بازنمایی رنگی یک خیابان سیاه‎‌‎وسفید


کمیته مجازات در روزهای پایانی دوره احمدشاه قاجار دست به اسحله بردند و یک سلسله ترور را علیه ایادی بیگانه آغار کردند. نیم‎‌‎قرن بعد علی حاتمی برای روایت تلویزیونی داستان آنها نیازمند ساختن یک شهر بود. علی حاتمی برای محقق کردن رؤیایش، مجموعه‎‌‎ای از عکس‎‌‎های عمارت‎‌‎ها، خیابان‎‌‎ها و بافت محله‎‌‎های تهران قدیم را جمع‎‌‎آوری کرد و عازم ایتالیا شد. در منابع آمده است که او با کمک یک نقاش ایتالیایی تابلوهای کوچکی را اتود زد و سپس با کمک یکی از بهترین دکوراتورهای ایتالیایی به نام جانی کورتینا و گروه بزرگ او، نقشه شهرک را در مقیاس مورد نظر ترسیم کرد و با ساخت ماکتی از شهرک به ایران بازگشت. در این زمان و پس از جست‎‌‎وجوهای فراوان یکی از اراضی اطراف تهران را برگزید و در اسفندماه1358 کار ساخت شهرک سینمایی غزالی در 10هکتار کلید خورد و در سال1359 با جدیت بیشتری دنبال شد که البته تکمیل و تثبیت آن تا اوایل دهه70 به‎‌‎طول انجامید. آیدین آغداشلو در گفت‎‌‎وگو با نگارنده درباره همکاری با علی حاتمی می‎‌‎گوید: «در پروژه هزاردستان قرار بود درباره آن شهری که می‎‌‎ساخت کمک‎‌‎هایی کنم، اما خودش آقای شکیبا را پیدا کرد. همه این منظره‎‌‎ها که در شهرک سینمایی نصب است، کار او بود و خیلی هم با قابلیت کار را انجام داد. تابلوها را هم رضا مافی نوشت که همانجا از اسب افتاد. دلیلش سکته مغزی بود، اما همه فکر کردند ضربه مغزی شده است». حاتمی برای ساختن سریال هزاردستان در پی بازنمایی لاله‎‌‎زار قدیم بود. او خیابانی سیاه‎‌‎و‎‌‎سفید و پُر از خاطره را خیلی رنگارنگ به تصویر کشید و به‎‌‎دنبال تجسم یک رؤیای از دست رفته بود. این را شاید بتوان نخستین تناقض کار حاتمی دانست. بیراه نیست اگر برای عده‎‌‎ای باورپذیر نبوده نباشد. او به‎‌‎دنبال شبیه‎‌‎سازی بود، چنان‎‌‎که خودش در گفت‎‌‎وگو با امید روحانی (ماهنامه فیلم، شماره 69) می‎‌‎گوید: «کسی مثل من که دنبال شیشه‎‌‎ لیموناد و تک‎‌‎تک رنگ‎‌‎های لیموناد رفته و با جست‎‌‎وجو پیدا کرده، همه جزئیات صحنه‎‌‎اش را پیگیری می‎‌‎کند و نمی‎‌‎تواند این نکات و مسائل را طی 10سال نخوانده باشد. بگذارید بگویم که در اصل منکر تاریخ هستم. با واقعیت هم اصلا کاری ندارم؛ مسئله من نیست». محسن آزرم در مقاله «شهر فرنگ علی حاتمی» در شماره12 نشریه «آنگاه» در این‎‌‎باره می‎‌‎نویسد: «... یکی از این چیزها ماجرای لاله‎‌‎زار علی حاتمی بود که مثل هرچیز دیگری در ساخته‎‌‎های ظاهرا تاریخی حاتمی اسباب سوء‎‌‎تفاهم شد. و این‎‌‎بار سوء‎‌‎تفاهم بیشتر بود، یا بحث درباره‎‌‎اش بیشتر بود، چون حاتمی تهرانی را ساخته بود که خیلی‎‌‎ها لابه‎‌‎لای کلمات دیگران درباره‎‌‎اش خوانده بودند، یا چندتایی عکس سیاه‎‌‎و‎‌‎سفید از این شهر دیده بودند. هیچ‎‌‎کدام این نوشته‎‌‎ها و هیچ‎‌‎کدام آن عکس‎‌‎ها رنگ هزاردستان را نداشت؛ رنگ‎‌‎ولعاب هزاردستان انگار یک‌راست از دوران طلایی سینمای استودیویی آمریکا آمده و سر از تلویزیون دهه60 ایران درآورده بود. هزاردستان به سریال‎‌‎های هم‌دوره‎‌‎اش شبیه نبود و در زمانه ستایش فقر و تنگدستی و حذف رنگ‎‌‎های جذاب و شاداب، درنهایت سخاوت همه رنگ‎‌‎ها را به‎‌‎کار گرفته بود تا کسی نتواند چشم از آن بردارد». 
گرچه انگیزه اصلی روان‎‌‎شاد حاتمی از ایجاد شهرک سینمایی غزالی، ساخت سریال هزاردستان بود، اما او گام بزرگی برای سینما و تلویزیون ایران برداشت که هیچ‎‌‎گاه فراموش نخواهد شد. این شهرک لوکیشن‎‌‎ فیلم‎‌‎هایی مانند «کفش‎‌‎های میرزا نوروز»، «مریم مقدس»، «کارآگاه علوی»، «شیخ مفید»، سریال «شهرزاد» و... بوده است که هریک به فراخور نیاز، این محل را بازسازی کرده‌اند. برای پایان، چیزی بهتر از این جمله خود حاتمی نیافتم: «وقتی کار ساخت شهرک غزالی را شروع کردم جوانی بودم و وقتی از در شهرک غزالی درآمدم، پیرمردی شده بودم». 

این خبر را به اشتراک بگذارید