• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 9 آذر 1399
کد مطلب : 117212
+
-

واکنش‌های جهانی به ترور شهید فخری‌زاده

ترور ناجوانمردانه شهید محسن فخری‌زاده از دانشمندان هسته‌ای ایران توسط تروریست‌های اسرائیلی، اقدامی جنایتکارانه و نقض آشکار حقوق بین‌المللی است. این اقدام غیرقانونی، با واکنش‌های فراوانی در منطقه و سراسر دنیا مواجه شده است؛ از اتحادیه اروپا گرفته تا حماس، گروه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی زیادی این ترور را محکوم کرده‌اند. در آمریکا، جایی که گفته می‌شود پیامدهای این ترور در دولت جدید آن به شدت احساس خواهد شد،‌ رسانه‌ها به نقل از منابع آگاه نوشته‌اند که اسرائیل پشت این ترور است اما مقامات رسمی، تا عصر دیروز هیچ واکنشی به آن نشان نداده بودند. بر خلاف مقامات دولتی، برخی منتخبان کنگره و مقامات پیشین با اشاره به این ترور،‌‌ آن را سنگی پیش پای دولت جو بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران خوانده‌اند.

بیانیه سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:

در ۲۷ نوامبر ۲۰۲۰ (۷ آذر ۱۳۹۹) در منطقه آبسرد، یک مقام رسمی دولت ایران و چندین غیرنظامی در مجموعه‌ای از حملات کشته شدند. این یک اقدام جنایتکارانه و مغایر اصول احترام به حقوق بشر اتحادیه اروپاست. نماینده عالی مراتب تسلیت خود را به خانواده‌های قربانیان ابراز می‌کند و برای  آنهایی که مصدوم شده‌اند آرزوی بهبودی دارد. در این دوران پرابهام، بیش از هر زمان دیگری ضروری است که تمام طرف‌ها آرامش خود را حفظ و خویشتنداری کنند تا از تشدید اوضاع که به نفع هیچ‌کس نیست، جلوگیری شود.


بیانیه جنبش امل : 

شهادت این شهید بر صلابت و قدرت ایران برای مقابله با دشمنان در تکمیل مسیر پیشرفت و شکوفایی در تمام زمینه‌ها می‌افزاید.


بیانیه حزب‌الله :

ما قاطعانه در کنار ایران و مردم آن در مقابله با تهدید‌ها و توطئه‌های خارجی ایستاده‌ایم. ما در برابر اتحاد جدید صهیونیست‌ها و شماری از کشور‌های منطقه، کنار ایران می‌ایستیم. ایران می‌تواند مجرمان را شناسایی و دست کسانی را که به دانشمندان و مسئولان ایرانی دست‌درازی می‌کنند، قطع کند؛ فرقی نمی‌کند مجرمان چه کسانی باشند.
 
بیانیه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین/ حماس:

این ترور همزمان با تهدیدات بی‌وقفه آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف محروم کردن این کشور و امت از دستیابی به ابزارهای پیشرفته علمی و قدرت صورت گرفته است تا هرگونه پیشرفتی تنها در انحصار رژیم اشغالگر صهیونیستی و پروژه توسعه‌طلبانه آن باشد که کل امت را هدف قرار داده است و منطقه همچنان درگیر قتل و کشتار باشد و پیامدهای آن و ناامنی و بی‌ثباتی ایجاد شده به تحقق اهداف و منافع این رژیم منجر شود. ما شهادت این دانشمند هسته‌ای را به ملت مسلمان ایران و رهبران این کشور تسلیت می‌گوییم و به قدرت ایران و امت اسلامی برای جبران این خسارت با کار و پیشرفت بیشتر ایمان داریم تا اینگونه ابزارهای قدرت و پیشرفت علمی در منطقه از انحصار جریان استکبار خارج شود.

جان او برنان، رئیس سابق سیا:

این (ترور دانشمند هسته‌ای ایران) عملی مجرمانه و به‌شدت بی‌پروا بود و خطر اقدام متقابل مرگبار و شروع دور جدیدی از مناقشات منطقه‌ای را همراه دارد. رهبران ایران، با صبر برای بازگشت رهبری مسئولیت‌پذیر آمریکا در صحنه جهانی و مقاومت در برابر درخواست‌ها برای اقدام متقابل، از خود رفتاری خردمندانه نشان خواهند داد. من نمی‌دانم که آیا دولتی خارجی دستور قتل فخری‌زاده را داده یا آن را انجام داده است. چنین اقدامی تروریسم دولتی و نقض وقیحانه حقوق بین‌الملل خواهد بود و دیگر کشورهای منطقه را تشویق می‌کند تا حملات مرگباری علیه مقامات خارجی ترتیب دهند.


ایموس یالدین، رئیس سابق سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل:

با فرصت زمانی باقیمانده برای ترامپ، این حرکت می‌تواند به واکنش خشونت‌آمیزی منجر شود و بهانه‌ای را برای حمله به رهبری آمریکا به تاسیسات اتمی ایران فراهم کند.

خواکین کاسترو، عضو کنگره آمریکا:

روشن است که تنها راه اثبات شده برای مهار برنامه هسته‌ای ایران دیپلماسی خستگی‌ناپذیر است. اگر هدف بدخواهانه این قتل ممانعت از بازگشت به توافق هسته‌ای ایران باشد، در آن صورت آمریکایی‌ها و متحدان ما کمتر از قبل امن هستند.


اَگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های فراقضایی:

قتل هدفمند فرامرزی که خارج از منطقه درگیری مسلحانه رخ می‌دهد، نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر و نقض منشور سازمان ملل متحد است که استفاده فرامرزی از زور را در زمان صلح ممنوع می‌سازد. کشورهایی که درگیر اقدام‌های تجاوزکارانه منجر به محرومیت از حق حیات هستند، فی‌النفسه تعهدات بین‌المللی خود را نقض می‌کنند. کشورهایی که از اقدام‌های منطقی برای حل‌وفصل اختلاف‌های بین‌المللی خود از طرق مسالمت‌آمیز کوتاهی می‌کنند، از تعهد خود برای حفظ حق حیات تبعیت نمی‌کنند.

کارل بیلت، نخست‌وزیر سابق سوئد:

بعید نیست که این قتل هدفمند، بخشی از تلاش‌ها برای جلوگیری از کوشش‌های دولت بایدن (رئیس‌جمهور منتخب آمریکا) برای احیای دیپلماسی با ایران و بازگشت به توافق هسته‌ای باشد.

کریس مرفی، سناتور آمریکایی:

اگر هدف اولیه قتل آقای فخری‌زاده سخت‌تر کردن احیای توافق هسته‌ای ایران بوده است، می‌توان گفت که این ترور امنیت آمریکا، اسرائیل و تمام دنیا را کمتر کرده است.

مارک فیتزپاتریک، دیپلمات سابق آمریکا:

اسرائیل با ترور فخری‌زاده به ایران پیام نداده است، بلکه قتل انجام داده است؛ قتل یک شخص و تخریب راهی برای از سرگیری دیپلماسی.

بن رودز، قائم‌مقام مشاور امنیت ملی دولت باراک اوباما:

این (ترور) اقدامی وحشتناک با هدف نادیده‌گرفتن دیپلماسی بین یک دولت آماده به‌کار در آمریکا و ایران است. وقت آن رسیده که این تنش‌های بی‌پایان متوقف شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید