• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 22 فروردین 1397
کد مطلب : 11720
+
-

ماسوله کردستان مشهور، اما محروم

گردشگری
ماسوله کردستان مشهور، اما محروم




روستای تاریخی و بکر «پالنگان» یکی از 7 روستای جاذبه گردشگری استان است که با داشتن چشمه‌های همیشه‌جوشان و طبیعی، آبشارهای چهارفصل، دره‌های عمیق، ساختار پلکانی‌شکل روستا، فضاهای طبیعی و بکر و ویژگی‌های جغرافیایی‌اش، در کنار آداب و رسوم خاص، بازی‌های بومی و فرهنگ زیبا و اصیل همیشه پذیرای گردشگران بی‌شماری از داخل و به ویژه خارج کشور بوده است.

به گزارش تسنیم،این روستا در سه سال گذشته به ثبت ملی رسیده و ثبت جهانی آن نیز به دلیل داشتن جاذبه‌های متنوع تاریخی، گردشگری و فرهنگی در دست اقدام است. اما وقتی روستایی طبق بررسی‌ها و کارشناسی‌های متعدد به عنوان هدف گردشگری انتخاب و ثبت ملی می‌شود، این مهم به معنی احیای حیات در آن روستا و حتی منطقه است تا رونق اقتصادی، مهاجرت معکوس و اشتغال‌زایی چشمگیری ایجاد کند.
فراهم کردن امکاناتی مانند جاده، خدمات اقامتگاهی و محل‌های اقامت، رستوران، آب و برق، زیباسازی فضای روستا، تجهیز بیشتر خانه‌های بهداشت برای ارائه خدمات پزشکی، ایجاد ایستگاه پلیس و حفظ بافت سنتی روستا بخشی از خدمات و زیرساخت‌های لازم برای رونق اقتصادی در روستاهای هدف گردشگری در راستای افزایش رفاه حال و نیز جذب گردشگران است. 


نگاهی به وضعیت پالنگان 

«محمد شریفیان» عضو شورای شهر کامیاران در مورد وضعیت این روستا گفت: پالنگان یکی از روستاهای دهستان ژاورود از توابع شهرستان کامیاران است که در 47کیلومتری شمال غرب این شهر و در دره «تنگی‌ور» قرار دارد.
وی افزود: اگر بخواهیم از کامیاران به سوی این روستا حرکت کنیم، روستاهای ماویان، گشکی، گازرخانی، بزوش، کاشتر و یوزیدر در مسیر حرکت به سمت پالنگان هستند که باید از آنها عبور کنیم. هر یک از این روستاها به نوبه خود دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند و از قطب‌های گردشگری استان محسوب می‌شوند.


ساختار روستا

عضو شورای شهر کامیاران با اشاره به اینکه پالنگان در دامنه رشته‌کوه‌های شاهو و در دو طرف دره تنگی‌ور واقع است، در خصوص ویژگی‌های ساختاری این روستا اظهار کرد: این روستا در دل کوه قرار دارد و خانه‌های آن پلکانی و از جنس سنگ و کاهگل است و دیوارهای بعضی از آنها به صورت «خشکه‌چینی» ساخته شده است. 
وی معماری پالنگان را نشانی از سخت‌کوشی و شکوه اراده مردم این روستا از دیرباز دانست و گفت: معماری پالنگان به گونه‌ای است که پشت‌بام خانه پایینی حیاط خانه بالایی است و این مسأله زیبایی و جلوه خاصی به روستا داده است، به طوری که بیشتر گردشگران خارجی به آن لقب «ماسوله کردستان» را داده‌اند.

شریفیان موقعیت جغرافیایی این روستا را گرمسیری عنوان کرد و گفت که این مسأله باعث زودتر آمدن بهار طبیعت در این روستا نسبت به سایر نقاط استان شده است. وی افزود: این روستا با معماری ویژه پلکانی، چشم‌انداز منحصربه‌فردی دارد و دارای خانه‌های سنگ‌چین است که مابین سنگ‌ها از هیچ ملاتی استفاده نشده است.
شریفیان گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته درباره نیازهای اصلی پالنگان و با توجه به بافت سخت و خشن و گردشگرپذیر بودن روستا، ساخت و راه‌اندازی پارکینگ در داخل روستا از مهم‌ترین اقدامات دهیاری و اعضای شورای روستا بوده که با اعتبارات دهیاری و در مساحتی به طول 900 مترمربع در مدت 3 سال احداث و راه‌اندازی شده است.

وی اضافه کرد: از دیگر تلاش‌های دهیاری و اعضای شورای روستا تلاش برای بکر نگه داشتن روستا، نحوه پذیرش و پذیرایی از گردشگران و توریست‌ها، روابط گرم و مهربان مردم روستا با گردشگران به خصوص گردشگران خارجی بوده که این مهم در افزایش رونق گردشگری و انتقال فرهنگ غنی و اصیل این دیار بسیار موثر است.


وضعیت بهداشتی روستا

عضو شورای شهر کامیاران با اشاره به وضعیت نامناسب بهداشتی در این روستا بر لزوم توجه بیش از پیش مسئولان به مراکز مهم گردشگری مانند پالنگان تاکید کرد و گفت: یکی از نقاط ضعف این روستا وضعیت بهداشت و درمان آن به علت نبود امکانات است.وی عنوان کرد: حفظ سلامت مردم روستا و به‌خصوص گردشگرانی که از داخل و خارج به روستا می‌آیند مهم ترین دغدغه مردم است. امیدواریم شاهد تحولاتی در این زمینه در روستای پالنگان باشیم.


وضعیت اعتبارات

عضو شورای شهر کامیاران میزان اعتبارات تخصیص‌داده‌شده به پالنگان را نسبت به موقعیت روستا ناکافی دانست و ثبت این روستا را در فهرست آثار ملی کشور بر میزان خدمات، اعتبارات و همچنین آمار مهاجرت‌های معکوس و افزایش میزان ورود گردشگران بی‌تأثیر عنوان کرد. وی گفت: روستا ثبت ملی شده است. اما چون خدماتی که باید در این زمینه به روستا ارائه شود هنوز محقق نشده، در افزایش آمار مهاجرت‌های معکوس و افزایش آمار توریست‌ها تأثیر چندانی نداشته است.وی اظهار کرد: راه‌اندازی مجتمع پرورش ماهی سردآبی در روستا تأثیرات بسیار چشمگیری در مهاجرت معکوس مردمان بومی و افزایش ورود گردشگران به این روستا داشته است.


وضعیت جاده پالنگان

عضو شورای شهر کامیاران وجود جاده و راه‌های تردد مناسب را یکی از نخستین امکانات و زیرساخت‌های اولیه مراکز گردشگری دانست و افزود: وضعیت نامناسب جاده‌های دسترسی به این روستا از دیگر مشکلات مهم پالنگان است و متأسفانه با وجود مکاتبات و پیگیری‌های صورت گرفته تاکنون اقدام خاصی برای رفع این مشکل انجام نشده
 است.«محمد شریفیان» افزود: البته در خصوص بهبود جاده‌های منتهی به روستا از سوی مسئولان استانی و شهرستانی وعده‌هایی دریافت کرده‌ایم و امیدواریم در آینده نزدیک این مشکلات برطرف شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید