• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 9 آذر 1399
کد مطلب : 117187
+
-

رشد 22هزار میلیارد تومانی سود شرکت‌های بورس

جمع کل درآمد شرکت‌های بورس به مرز 192هزار میلیارد تومان رسید


آمار‌ها نشان می‌دهد جمع کل سود شرکت‌های بورس با یک رشد 13درصدی در یک‌ماه گذشته، نزدیک به 22هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.
به گزارش همشهری، رشد تورم درآمد شرکت‌های بورس را هم افزایش داده است و این روند رو به رشد که از یک سال پیش آغاز شده همچنان ادامه دارد. کارشناسان بر این باورند که در ماه‌های باقی مانده از سال‌جاری روند رو به رشد سود آوری شرکت‌های بورس حتی شتاب بیشتر می‌گیرد چرا که اثر عمومی گرانی محصولات درصورت‌های مالی شرکت‌های بورس هنوز محاسبه نشده است. بررسی‌های آماری هم نشان می‌دهد احتمالا این روند رو به رشد همچنان ادامه خواهد داشت چرا که مطابق گزارش‌های مرکز آمار ایران تورم تولید‌کننده که نوعی تورم پیش‌نگر است و از آینده خبر می‌دهد همچنان در حال افزایش است و این به‌معنای آن است که با افزایش هزینه‌های تولید قیمت فروش محصولات شرکت‌ها هم با رشد مواجه خواهد شد. البته این موضوع خیلی هم بستگی دارد به مجوز‌هایی که شرکت‌ها برای افزایش قیمت دریافت می‌کنند با این حال سوابق نشان می‌دهد که نهاد‌های مسئول ازجمله سازمان حمایت از مصرف‌کننده درنهایت به‌دلیل رشد نهاد‌های تولید مجبورند مجوز افزایش قیمت را صادر کنند.

میزان افزایش سود
آمار‌ها نشان می‌دهد جمع کل درآمد شرکت‌های بورس با یک رشد خیره‌کننده در آبان‌ماه امسال به 191هزارو 879میلیارد تومان رسیده است. جمع کل درآمد شرکت‌های بورس در مهر‌ماه 169هزارو 943میلیارد تومان بود و به‌معنای این است که درآمد شرکت‌های بورس ظرف یک‌ماه تحت‌تأثیر افزایش قیمت محصولات شرکت‌ها نزدیک به 22هزار میلیارد تومان یعنی رقمی معادل 13درصد افزایش یافته است. آمار‌های بورس تهران همچنین نشان می‌دهد که جمع کل درآمد شرکت‌های بورس در یک سال گذشته نزدیک به 75درصدی یعنی رقمی معادل 82هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. آبان‌ماه پارسال جمع کل درآمد شرکت‌های بورس در سطح 110هزار میلیارد تومان بود. با افزایش میزان سود آوری شرکت‌های بورس هم‌اکنون میانگین نسبت قیمت به درآمد کل بازار سهام(P/E TTM) به سطح 23درصد رسیده است. کاهش این نسبت تحت‌تأثیر افزایش سوددهی شرکت‌ها منجر به جذاب‌تر شدن قیمت‌ها می‌شود و می‌تواند یک محرکت پر قدرت برای رشد شاخص‌های بورس باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید