• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 9 آذر 1399
کد مطلب : 117158
+
-

افزایش استقبال سرمایه‌گذاران بورس از سهام شرکت‌های کشاورزی و دامپروری

تورم، سهام خوراکی‌ها را پرطرفدار کرد

محاسبات همشهری نشان می‌دهد فقط در یک‌ماه گذشته سود شرکت‌های فعال در صنایع تولیدکننده محصولات غذایی و آشامیدنی 100میلیارد تومان افزایش یافته است

بورس
تورم، سهام خوراکی‌ها را پرطرفدار کرد

افزایش بی‌رویه قیمت محصولات خوراکی مرتبط با صنعت کشاورزی و دامپروی به رشد قیمت سهام شرکت‌های این گروه در بورس منجر شده است. ظرف چند روز گذشته به‌دلیل رشد پر شتاب قیمت‌ها در یک‌ماه گذشته حجم تقاضا برای خرید سهام شرکت‌های این گروه در بورس با افزایش زیاد تری مواجه شده است.
به گزارش همشهری، گرانی مواد و محصولات غذایی با وجود آنکه اثرات مخربی بر معیشت خانواده‌های ایرانی داشته اما به افزایش تقاضا برای خرید سهام شرکت‌های این گروه در بورس منجر شده زیرا طبق آمار موجود سود شرکت‌های این گروه به‌دلیل افزایش قیمت‌ها در حال افزایش است. اگرچه نکته اصلی برای افزایش واقعی سود شرکت‌ها محاسبه حاشیه سود شرکت‌هاست و هنوز مشخص نیست آیا حاشیه سود شرکت‌های فعال در بخش خوراکی هم افزایش یافته یا خیر اما فعلا در بورس تحت‌تأثیر افزایش ارزش اسمی و ریالی درآمد شرکت‌های فعال در این بخش، حجم تقاضا برای خرید سهام این شرکت‌ها افزایش یافته است. برخی تحلیلگران بر این باورند که با وجود رشد قیمت محصولات این شرکت‌ها، چون هزینه‌های تولید به شکل سرسام آوری رشد کرده احتمالا حاشیه سود شرکت‌های این بخش یا رشد نکرده یا حتی کاهش یافته است. با وجود این حجم تقاضا برای خرید سهام این شرکت‌ها به‌دلیل گرانی مداوم قیمت مواد و محصولات خوراکی در حال افزایش است به‌ویژه آنکه سطح عمومی قیمت خوراکی هاظرف چند هفته گذشته حتی با رشد بیشتری هم مواجه شده است. همین عامل ظرف چند روز گذشته به افزایش تقاضا برای خرید سهام شرکت‌های فعال در بخش کشاورزی و دامپروری در بورس منجر شده است. آنطور که مرکز آمار گزارش داده است میزان افزایش قیمت برخی محصولات خوراکی به حدی بوده که از تورم هم پیشی گرفته است. آمار‌های بورس تهران هم نشان می‌دهد که درآمد شرکت‌های فعال در این بخش بیش از چند صد درصد افزایش یافته است.

اثر گرانی خوراکی‌ها بر سهام شرکت‌ها
آنطور که مرکز آمار گزارش داده است در آبان‌ماه امسال طیف زیادی از اقلام خوراکی با رشد‌ بسیار زیادی فقط در طول یک‌ماه مواجه شده‌اند به‌طور مثال قیمت گوشت گوسفند در آبان‌ماه امسال 13.7درصد، گوشت گوساله 27.1درصد، مرغ83.6درصد، شیر و ماست 42درصد، تخم مرغ 79.6درصد و روغن نباتی جامد نزدیک به 70درصد رشد کرده است. اطلاعات مرکز آمار حتی نشان می‌دهد از 53قلم خوراکی منتخب، تعداد 32قلم، درصد تغییر سالانه بالاتری از نرخ تورم نقطه‌ای کل کشور (46.4درصد) داشته‌اند. این یعنی رشد قیمت اقلام خوراکی حتی از میانگین تورم سالانه هم سبقت گرفته است. این افزایش قیمت مواد و محصولات غذایی مرتبط با محصولات کشاورزی و دامپروری که از یک سال پیش شروع شده است سبب افزایش درآمد شرکت‌های تولید‌کننده این محصولات در بورس شده و همین موضوع منجر به افزایش تقاضا برای خرید سهام این شرکت‌ها شده است.
 از نظر علوم مالی یک رابطه مستقیم بین افزایش درآمد شرکت‌های بورس و میزان تقاضا برای سهام آنها وجود دارد. برخی تحلیلگران بنیادی حتی برآورد می‌کنند که میزان سود آوری این شرکت‌های فعال در حوزه کشاورزی و دامپروری که در دسته بندی زراعت و خدمات وابسته و محصولات غذایی و آشامیدنی تقسیم بندی می‌شوند در ماه‌های آینده با رشد بیشتری مواجه می‌شود زیرا هنوز اثر افزایش قیمت و گرانی مواد و محصولات خوراکی که در روز‌های اخیر شتاب بیشتری گرفته، به‌طور کامل درصورت‌های مالی شرکت‌های بورس محاسبه نشده است. این همان تحلیلی است که ظرف چند روز گذشته حجم تقاضا برای خرید سهام شرکت‌های این بخش را چند برابر کرده و به رشد قیمت سهام این شرکت‌ها دامن زده است.

رشد درآمد تولیدکنند‌ه‌های خوراکی
اطلاعات و آمارهای رسمی بورس تهران، هم‌راستا با اطلاعات مرکز آمار ایران، که میزان گرانی قیمت محصولات خوراکی را گزارش کرده، از رشد چند‌صد‌درصدی درآمد شرکت‌های فعال در حوزه مواد و محصولات خوراکی خبر می‌دهد.
هم‌اکنون سهام 30شرکت در بخش تولید محصولات خوراک و غذایی که به‌طور متنوع در بخش کشاورزی، دامپروری و تولید محصولات نهایی غذایی فعالیت می‌کنند، دربازار سهام دادوستد می‌شود و اتفاقا سهام این شرکت‌ها روزبه‌روز به‌دلیل رشد قیمت محصولاتشان بیشتر مورد توجه سهامداران قرار می‌گیرد.
آمار‌های بورس تهران نشان می‌دهد فقط در آبان‌ماه امسال 100میلیارد تومان به درآمد شرکت‌های فعال در بخش محصولات غذایی و آشامیدنی اضافه شده و جمع کل سود این شرکت‌ها از 1267میلیارد تومان به 1365میلیارد تومان رسیده است. این اطلاعات نشان می‌دهد درآمد شرکت‌های فعال در بخش محصولات غذایی و آشامیدنی در آبان امسال در مقایسه با‌ماه مشابه سال قبل(دوره یک ساله) دست‌کم 756میلیارد تومان یعنی رقمی معادل 124درصد افزایش یافته است. این رشد در صنعت زراعت و خدمات وابسته بیشتر هم بوده است به‌طوری که بررسی‌ها نشان می‌دهدجمع کل درآمد شرکت‌های فعال در بخش زراعت و خدمات وابسته از آبان پارسال تاکنون و در یک دوره یک‌ساله 811درصد افزایش یافته و از 44میلیارد تومان جمعا به 357میلیارد تومان رسیده است. هنوز میزان رشد قیمت مواد و محصولات خوراکی در یک‌ماه گذشته که به زعم مرکز آمار در برخی از اقلام خوراکی حتی تا 80درصد بوده است درصورت‌های مالی این شرکت‌ها محاسبه نشده و به‌نظر می‌رسد در ماه‌های باقیمانده از سال باید منتظر افزایش بیشتر درآمد شرکت‌های فعال در این بخش بود،این همان موضوعی است که منجر به افزایش تقاضا برای خرید سهام شرکت‌های فعال در این بخش در بازار سهام شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید