• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 6 بهمن 1401
کد مطلب : 184023
+
-

تورم 70درصدی خوراکی‌ها در طبقه حساس

نرخ تورم نقطه به نقطه کالاهای خوراکی و آشامیدنی به اضافه دخانیات در دهک‌های فقیر جامعه یعنی دهک‌های اول و دوم هزینه‌ای در دی‌ماه1401 به بالای 70درصد رسیده که از فشار تورم بر طبقات حساس و مورد هدف حمایتی دولت حکایت دارد.
مرکز آمار ایران با انتشار جزئیاتی از نوسان نرخ تورم بین دهک‌های فقیر، متوسط و ثروتمند اعلام کرد: در‌ماه گذشته فاصله تورم بین دهک‌های هزینه‌ای به 9.6درصد رسیده که نسبت به‌ماه قبل اندکی افزایش را نشان می‌دهد تا جایی که شاخص کل تورم در دهک فقیر بالای 53.2درصد و در دهک ثروتمند 43.7درصد بوده است. چنین وضعی دولت را در مسیر تازه‌ای برای بهبود معیشت طبقات حساس قرار داده و در تازه‌ترین تصمیم قرار است که توزیع کالاهای اساسی به‌صورت انتخابی در قالب کالابرگ الکترونیک صورت گیرد تا از کوچک‌تر شدن سفره‌ها جلوگیری شود.
به‌گزارش همشهری، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در تازه‌ترین اظهارنظر از برنامه کوتاه‌مدت دولت برای بهبود وضعیت معیشت و سفره مردم خبر داده و در بودجه سال آینده، علاوه بر پرداخت یارانه نقدی، نان و دارو، قرار است که از فشار تورم بر طبقات حساس کاسته شود.

از دی پارسال تا دی امسال
گزارش مرکز آمار ایران از جغرافیای تورم در دهک‌های مختلف هزینه‌ای نشان می‌دهد فاصله تورمی دهک‌ها در دی‌ماه سال گذشته به ٣، ٦ واحد درصد رسید و دی‌ماه امسال شکاف تورم بین طبقات فقیر و حساس با طبقات ثروتمند و بالا به 9.6درصد رسیده است.
 البته بخشی از این اتفاق و جهش نرخ تورم در ماه‌های اخیر ناشی از حذف ارز 4200تومانی کالاهای اساسی و پرداخت بیشتر یارانه نقدی به طبقات گروه هدف حمایتی بوده اما دست‌کم روند تغییرات نرخ تورم به‌ویژه در گروه‌ خوراکی‌ و آشامیدنی نشان می‌دهد که هنوز دولت تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید