• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 3 دی 1401
کد مطلب : 180863
+
-

تورم ماهانه خوراکی‌ها صفر شد

نزول تورم خوراکی‌ها عمدتا ناشی از کاهش قیمت گوشت مرغ و میوه بوده است

تورم
تورم ماهانه خوراکی‌ها صفر شد

تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در آذرماه منفی شد. تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد میانگین قیمت سبد خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های مورد مصرف در خانوارهای ایرانی در آذر امسال نسبت به آبان‌ماه یک‌دهم‌درصد کاهش یافت. دلیل این نزول عمدتا ناشی از کاهش قیمت گوشت مرغ، میوه و خشکبار بوده است. روند کاهش یک‌ماهه شاخص تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در صورت استمرار در ماه‌های باقی‌مانده سال می‌تواند زمینه‌ساز کاهش نرخ تورم باشد، مشروط به اینکه نرخ تورم گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات هم روندی مشابه را تجربه‌کند.

 تورم خوراکی‌ها
طبق این گزارش، در آذر امسال نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با کاهش 2.4واحد درصدی به 65.3درصد رسید.  مرکز آمار می‌گوید: شاخص تورم ماهانه در آذرماه با 0.2درصد کاهش به 1.9واحد درصد رسید. شاخص تورم ماهانه گروه کالاهای خوراکی، آشامیدنی به اضافه دخانیات ثابت ماند که با حذف تغییرات قیمت دخانیات، نرخ تورم ماهانه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها منفی شد. براساس اعلام این نهاد آماری، بیشترین افزایش قیمت در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ناشی از تغییر قیمت پیاز و کدو سبز و البته نوشیدنی‌ها بوده، اما در مقابل مصرف‌کنندگان شاهد ارزان‌تر شدن قیمت گوشت مرغ و میوه و خشکبار بوده‌اند.

موتور روشن تورم در بازار دارو و خودرو
به‌گزارش مرکز آمار، در آذر امسال نرخ تورم نقطه‌ای گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش 2واحد درصدی، عدد 38.9درصد را ثبت کرد. شاخص تورم ماهانه در آذرماه کالاهای غیرخوراکی و خدمات در آذرماه رشدی 3.3واحد درصدی را ثبت کرد. در گروه کالاهای غیرخوراکی‌ها هم افزایش قیمت خودرو باعث رشد تورم شده است.
افزایش 8.8درصدی هزینه‌های بهداشت و درمان در یک‌ماه، با ضریب اهمیت 7.19درصد، در سبد تورم خانوارهای ایرانی و تورم ماهانه 4.9درصدی گروه حمل‌ونقل، عمدتا به‌دلیل افزایش قیمت خودرو، شیرینی منفی شدن تورم خوراکی‌ها، با ضریب اهمیت 38.48درصدی را، تلخ کرد. بالا رفتن هزینه‌های درمان و عمدتا جهش قیمت دارو و همچنین خودرو در آذرماه باعث شد تا هم نرخ تورم نقطه به نقطه و هم تورم سالانه روندی صعودی را تجربه کند.

روایت مرکز آمار از تورم سالانه و نقطه‌ای
مرکز آمار اعلام کرد: نرخ تورم سالانه آذرماه١٤٠١ برای خانوارهای ایرانی به ٤٥درصد رسیده که نسبت به آبان‌ماه یک‌واحد درصد رشد کرد. نرخ تورم نقطه‌ای هم در آذرماه به 48.5درصد رسید که در مقایسه با آبان 0.4درصد افزایش داشته است.
 به ‌گزارش همشهری، نرخ تورم نقطه به نقطه از 35.2درصد در آذر1400 با روندی افزایشی به 54درصد در تیرماه امسال رسید و پس از آن روندی کاهشی را تجربه کرد و به 48.1درصد در آبان رسید. نرخ تورم سالانه هم که از 43.4درصد در آذر سال گذشته به 38.7درصد در اردیبهشت کاهش یافته بود در ماه‌های پس از آن روندی صعودی را تجربه کرده و در آذر امسال به 45درصد رسیده است.
 به‌گزارش مرکز آمار، بالاترین نرخ تورم را کم‌درآمدها(دهک اول) به میزان 51.7درصد و کمترین فشار تورم را دهک دهم(ثروتمندترها) با 42.5درصد تحمل کرده‌اند. شکاف نرخ تورم بین دهک‌ها در آذر امسال به 9.2درصد رسیده است.

تورم در گروه‌های کالایی
گزارش مرکز آمار از تغییرات ماهانه نرخ تورم آذرماه نشان می‌دهد میزان رشد ماهانه تورم گروه کالاهای بادوام 6.2درصد، کالاهای بی‌دوام 1.1درصد و کالاهای کم‌دوام 2.3درصد، شاخص تورم ماهانه اجاره‌بها 2.8درصد، خدمات 2درصد و خوراکی‌های تازه منفی‌یک‌درصد و سایر خوراکی‌ها هم 0.9درصد بوده‌است.

چگونگی مهار تورم
در ماه‌های اخیر، به‌ویژه پس از حذف ارز 4200تومانی، تلاش دولت برای کاهش نرخ تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ادامه داشته، اما نرخ تورم هر بار با یک چاشنی تازه بالا رفته، چنان‌که در مهر و آبان جهش اجاره‌بها به موتور رشد شاخص قیمت تورم تبدیل شد و حالا در آذرماه رشد نرخ دارو و خودرو به رشد سالانه نرخ تورم منجر شده است. به‌نظر می‌رسد کنترل نرخ تورم سالانه، نه با عرضه بیشتر کالاها و خدمات بلکه با انضباط شدید پولی و مالی میسر است؛ چنان‌که تورم یک‌سال اخیر بیشتر ناشی از طرف هزینه‌ها بوده و پوشش این هزینه‌ها با پول‌پاشی و ارز‌پاشی امکان‌پذیر نیست و این نوع سیاست‌ها باعث کاهش مستمر و پایدار تورم نخواهد شد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید