• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
چهار شنبه 9 آذر 1401
کد مطلب : 178618
+
-

نبض تورم در سبد خوراکی‌ها

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران در مورد قیمت کالاهای خوراکی در آبان‌ماه نشان می‌دهد در فاصله یک سال گذشته قیمت دست‌کم 32درصد از کالاهای خوراکی بیش از نرخ تورم خوراکی‌ها افزایش یافته است. اهمیت این موضوع در این است که این اقلام نقش زیادی در رشد تورم خوراکی‌ها داشته‌اند.
به گزارش همشهری، تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نرخ تورم ماهانه در آبان‌ماه به 2.1درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه به 48.1درصد رسیده درحالی‌که نرخ تورم خوراکی‌ها ارقامی فراتر از این میزان را ثبت کرده است. اطلاعات موجود نشان می‌دهد در شرایطی که نرخ تورم نقطه به نقطه کل کشور 48.1درصد است، نرخ تورم خوراکی‌ها به 67.7درصد رسیده است. در همین دوره نرخ تورم کالاهای غیرخوراکی 36.9درصد بوده است؛ این به‌معنای آن است که شهروندان در یک سال گذشته فشار زیادی را از ناحیه تورم خوراکی‌ها تحمل کرده‌اند.

رشدی بالاتر از نرخ تورم
تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از جزئیات قیمت اقلام خوراکی نشان می‌دهد قیمت دست‌کم 32درصد خوراکی‌ها در یک سال گذشته بیش از نرخ تورم نقطه به نقطه خوراکی افزایش یافته است. به‌طور مثال، قیمت محصولاتی مانند روغن مایع، روغن نباتی جامد، ماکارونی و برنج ایرانی از آبان سال قبل تاکنون بین 130 تا 288درصد افزایش یافته که بخشی از دلایل رشد آن ناشی از حذف ارز ترجیحی در بهار امسال است که به رشد قیمت این محصولات منجر شد. با این حال، قیمت برخی از این محصولات در ماه گذشته با افت مواجه شده که نشان می‌دهد بعد از حذف ارز ترجیحی قیمت این محصولات به نرخ تعادلی خود نزدیک شده است. به‌طور مثال، قیمت روغن مایع و روغن نباتی جامد در ماه گذشته به‌ترتیب 0.7 و 1.9درصد افت کرده است درحالی‌که قیمت این دو محصول از آبان سال قبل تاکنون بیش از 270درصد رشد کرده بود.
از جمله کالاهایی که در یک سال گذشته نرخ رشد قیمت‌شان بیش از نرخ تورم کالاهای خوراکی بوده می‌توان به روغن مایع، روغن نباتی جامد، ماکارونی، برنج ایرانی درجه یک، سس مایونز، سیب‌زمینی، مرغ ماشینی، رشته‌ آش، کره پاستوریزه، شیرینی خشک، شیر پاستوریزه، پنیر ایرانی پاستوریزه، قند، پیاز، دوغ پاستوریزه، کشمش پلویی و ماست پاستوریزه اشاره کرد.

رشد قیمت‌ها در آبان ماه 
گزارش مرکز آمار همچنین نشان می‌دهد در آبان‌ماه امسال قیمت 45درصد محصولات خوراکی بیش از نرخ تورم ماهانه اقلام خوراکی بوده است. در این میان 2محصول شامل گوجه فرنگی و پیاز با رشد قیمت زیادی مواجه شده‌اند. طبق این گزارش قیمت هر کیلو گوجه‌فرنگی 16.6درصد و هر کیلو پیاز 15.5درصد رشد کرده است. مرکز آمار ایران میانگین قیمت هر کیلو گوجه‌فرنگی را در آبان‌ماه 13هزارو 868تومان و هر کیلو پیاز را 12هزارو 669تومان گزارش کرده است. در آبان‌ماه امسال همچنین از دیگر محصولاتی که ظرف یک ماه گذشته با رشد زیادی مواجه شده‌اند، می‌توان به لیموترش، هندوانه و شیرخشک اشاره کرد.
در گروه گوشت قرمز و سفید نیز بیشترین رشد قیمت مربوط به ماهی قزل‌آلا با 2.7، کنسرو ماهی تن 2.2 و گوشت گوسفند با 2.1درصد بوده است. مرکز آمار ایران متوسط قیمت هر کیلو ماهی قزل‌آلا را 105هزارو 483تومان، کنسرو ماهی تن 180گرمی را 35هزار تومان و هر کیلو گوشت گوسفند را 190هزار و 658تومان گزارش کرده است.در گروه نان و غلات هم رشته آش و برنج ایرانی به‌ترتیب با 2.7 و 2درصد بیشترین رشد را تجربه کرده‌اند. قیمت چای بسته‌ای خارجی هم در آبان‌ماه با 2.1درصد رشد به 147هزار و 839تومان برای هر بسته نیم‌کیلویی رسیده است. 



 

این خبر را به اشتراک بگذارید