• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 8 آذر 1399
کد مطلب : 117095
+
-

جزئیات ترور شهید محسن فخری‌زاده در آبسرد دماوند

ترور‌ دانشمند دفاعی

امنیتی
ترور‌ دانشمند دفاعی


اسماعیل سلطنت‌پور ـ خبر‌نگار



در سالگرد ترور شهید مجید شهریاری دانشمند هسته‌ای کشورمان، یکی دیگر از چهره‌های رده بالای صنعت دفاعی هدف ترور دشمنان قرار گرفت. عصر دیروز منابع خبری اعلام کردند که محسن فخری‌زاده دانشمند  و مدیر ارشد پروژه‌های دفاعی کشور در جریان یک درگیری مسلحانه ترور شده است.
به گزارش همشهری، عملیات ترور بعد از ظهر روز جمعه در شهر آبسرد دماوند رخ داده و تصاویر منتشر شده از محل ترور حاکی است که ترور در اتوبان مصطفی خمینی اتفاق افتاده است. فارس به نقل از شاهدان عینی گزارش داد ابتدا صدای انفجاری به گوش رسیده و پس از آن صدای رگبار شنیده شده است.
تصاویر ثانویه نشان می‌داد که صدای انفجار شنیده شده در محل ناشی از انهدام یک نیسان آبی بوده که احتمالا با هدف ایجاد مانع در مسیر حرکت خودروی فخری‌زاده انجام شده و در ادامه تیم ترور وارد عمل شده است.
براساس روایتی که در رابطه با این عملیات منتشر شده در هنگام حادثه فخری‌زاده در حال رانندگی بوده و دو محافظ نیز او را همراهی می‌کرده‌اند در این حین یکی از خودروها با نزدیک شدن به‌خودروی فخری‌زاده که غیرزرهی بوده (نیسان تیانا) اقدام به تیراندازی کرده و در مقابل محافظان فخری‌زاده با عوامل تروریست درگیری مسلحانه داشته‌اند.
بعد از انتشار اخبار اولیه مبنی بر ترور یک دانشمند هسته‌ای، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی به ایسنا گفته بود کلیه دانشمندان صنعت هسته‌ای کشور در سلامت کامل به‌سر می‌برند و برای هیچ کدام آنها حادثه‌ای پیش نیامده است.
عملیات ترور فخری‌زاده در سالگرد ترور شهید شهریاری دانشمند هسته‌ای ایران رخ داد. شهید مجید شهریاری 10سال قبل 8آذر در یک سلسله عملیات تروریستی که به‌صورت سریالی انجام شد به شهادت رسید. در آن ایام علاوه بر مجید شهریاری، مسعود علیمحمدی، مصطفی احمدی‌روشن ، رضا قشقایی و داریوش رضایی‌نژاد به شهادت رسیدند و عملیات ترور فریدون عباسی هم با شکست همراه شد.
تا زمان تنظیم گزارش اطلاعات بیشتری از سرنوشت عوامل تروریست منتشر نشده است اما به‌نظر می‌رسد عملیات تروریستی توسط عوامل موساد انجام شده است.
در ساختار موساد وظیفه عملیات ترور افراد شاخص در کشورهای دیگر بر عهده شاخه ریمون است و گفته می‌شود عملیات ترور دانشمندان هسته‌ای ایران در 10 سال قبل نیز توسط عوامل این یگان انجام شده است.
ساعتی بعد از ترور فخری‌زاده، بنیامین نتانیاهو در یک موضع‌گیری غیرمستقیم درباره ترور تهران گفت: در این هفته کارهایی انجام دادم که نمی‌توانم در مورد آنها سخن بگویم.
اخبار ضدونقیض درباره سرنوشت محسن فخری‌زاده پس از عملیات تروریستی ادامه داشت تا اینکه شامگاه جمعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با صدور بیانیه‌ای از شهادت فخری‌زاده خبر داد.
در بیانیه روابط عمومی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح آمده است: عناصر تروریست مسلح خودروی حامل محسن فخری‌زاده رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را مورد حمله قرار دادند. در جریان درگیری تیم حفاظت ایشان با تروریست‌ها آقای محسن فخری‌زاده به‌شدت مجروح شد و به بیمارستان منتقل شد. متأسفانه تلاش تیم پزشکی برای احیای ایشان موفق نبود و این مدیر خدوم و دانشمند پس از سال‌ها تلاش و مجاهدت به درجه رفیع شهادت نائل آمد. وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اقدام ناجوانمردانه ترور یکی از مدیران متعهد و متخصص خود را به محضر مبارک مقام معظم رهبری و ملت شهیدپرور ایران اسلامی تبریک و تسلیت عرض می‌نماید.
سردار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی از شهید فخری زاده به عنوان دانشمندی یاد کرد که توانسته بود توان دفاعی کشور  را به تراز قابل قبولی از بازدارندگی برساند. او وعده انتقام سخت برای عاملان این جنایت داد. محمدجواد ظریف نیز از ردپای رژیم صهیونیستی در این ترور خبر داد.

مکث
شهیدفخری‌زاده کیست؟



محسن فخری‌زاده که از او به‌عنوان یکی از دانشمندان برنامه دفاعی صنعتی ایران یاد می‌شود از سال‌ها قبل در لیست ترور موساد قرار داشته تا جایی که اوایل سال 1397، منابع رژیم صهیونیستی اعلام کرده بودند که سازمان جاسوسی این رژیم (موساد) تلاش کرده یک دانشمند هسته‌ای ایران را ترور کند اما عملیات او موفق نبوده است.
محسن فخری‌زاده تنها دانشمند حوزه دفاعی ایرانی است که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نام او را مستقیما در شوی تبلیغاتی 2سال پیش خود به زبان آورده و مدعی شده بود روی برنامه تسلیحاتی اتمی کار می‌کرده است.
نتانیاهو آن زمان هنگامی که در حال ارائه گزارشی درباره ایران بود وقتی به نام محسن فخری زاده رسید گفت، این نام را به یاد داشته باشید.
در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۰۷ میلادی در قطعنامه 1747نام او در لیست تحریم قرار گرفت و 27مهر امسال در جریان پایان دوره تحریم تسلیحاتی ایران نام او هم به‌همراه 21نفر دیگر از لیست تحریم‌های سازمان ملل خارج شده بود.
از سوی دیگر فارن پالیسی نام فخری‌زاده را در لیست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان قرار داده بود.
خبرگزاری فارس نوشته است نام فخری‌زاده از طریق لیست سازمان ملل در اختیار موساد قرار گرفته بود. وی در این لیست تحت عنوان «دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رئیس مرکز تحقیقاتی فیزیک (PHRC)» معرفی شده بود.
وال استریت ژورنال پیش‌تر با اشاره به‌ناکامی چند باره بازرسان آژانس برای گفت‌وگو با فخری‌زاده از قول اولی هاینونن یکی از بازرسان سابق آژانس نوشته بود که در سال ۲۰۰۸ در سفری به تهران او چندبار خواستار دیدار با محسن فخری‌زاده شد ولی هربار با بی‌اعتنایی مقامات ایرانی روبه‌رو شد.
وزیر دفاع دیروز گفت، شهید فخری‌زاده دارای وجهه علمی بالا بوده و کارهای بزرگ و پرثمری انجام داده است. یکی از این موارد اخیر تولید کیت تشخیص کرونا بود که زیر نظر ایشان انجام گرفت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید