• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 21 فروردین 1397
کد مطلب : 11706
+
-

48 ساعت سرگردانی در فرودگاه

48 ساعت سرگردانی در فرودگاه

نیلوفر حامدی| «48ساعت کامل در فرودگاه بودیم؛ کارت پرواز را در دست داشتیم اما نمی‌توانستیم سوار هواپیما شویم. حتی ممکن بود که اگر برویم ما را از اردن برگردانند.» این روایت مژگان خدادادی ،کاپیتان تیم پالایش نفت و ملی‌پوش تیم‌ملی بسکتبال ایران از سرگردانی بانوان بسکتبالیست برای رفتن به مسابقات قهرمانی آسیا در اردن است. نخستین فرصتی که بعد از 40سال به بانوان بسکتبالیست ایرانی داده شده است تا در یک مسابقه برون مرزی با تیم کامل بسکتبال شرکت کنند. لحظاتی سخت برای دختران بسکتبالیست ایرانی که در فرودگاه به‌دلیل یک ناهماهنگی ساده اداری معطل شده بودند و نه راه پیش داشتند و نه راه پس. با اینکه بازیکنان تیم بعد از یک روز سرگردانی به خانه‌های خود رفتند اما به یک‌باره ورق برگشت و دوباره تیم دور هم جمع شدند و همه مجوزهای لازم گرفته شد تا باردیگر به مسابقات اعزام شوند؛ لحظات دشوار و خسته کننده‌ای که اولین تجربه سفر خارجی دختران بسکتبالیست ایرانی را رقم زد.
    میان امید و ناامیدی
باشگاه پالایش نفت‌آبادان در سوپرلیگ بسکتبال زنان سال گذشته توانست با اقتدار قهرمان رقابت‌ها شود تا برای نخستین‌بار در 40سال اخیر شانس حضور در رقابت‌های جام باشگاه‌های غرب آسیا را به‌دست آورد. میدانی که تا به حال بسکتبال زنان ایران به‌خاطر مساله حجاب نتوانسته بود نماینده‌ای در آن داشته باشد و حالا بعد از گذشت یکسال از حل این موضوع، دختران بلندقامت آماده حضور در میدانی بین‌المللی شده بودند. اما در روز اعزام همه چیز با مشکل مواجه شد. در حالی که ساعت پرواز این تیم 15بعد از ظهر بود و همه اعضای تیم برای پرواز به اردن در فرودگاه امام خمینی(ره) حضور داشتند خبر رسید که وزارت نفت با اعزام تیم مخالفت کرده است. این اتفاق در شرایطی رخ داد که همه کارها برای اعزام انجام شده بود و حتی بازیکنان و کادر فنی کارت پروازشان را هم گرفته بودند اما در گیت از ورودشان ممانعت شد. همه در شوک بودند و عملا نمی‌دانستند چرا این اتفاق رخ داده است. بعد از تماس‌های مکرر مسئولین خبر رسید که پرواز دیگری در ساعت23:30 برای تیم گرفته شده است و مشکل حل شده اما این همه ماجرا نبود. طبق خبرهای رسیده از باشگاه برای ساعت یازده‌و‌نیم شب 9بلیت برای این تیم گرفته شد اما کادر‌فنی صلاح ندید که تیم به‌طور ناقص اعزام شود و ترجیح دادند که همه باهم به سوار یک پرواز شوند. در نتیجه این بلیت هم سوخت تا اینکه اعلام شد تیم نفت همراه با دیگر نماینده ایران یعنی کوشاسپهر پرواز کنند ولی برای ساعت 5صبح دیگر بلیتی وجود نداشت. این شد که تیم به‌طور کامل فرودگاه را ترک کرد. مژگان خدادادی، کاپیتان تیم پالایش نفت و ملی‌پوش بسکتبال در گفت‌و‌گو با همشهری‌ورزشی می‌گوید: «همه چیز به هم ریخته بود، واقعا در شرایط خوبی نبودیم و هر لحظه پرواز‌ها کنسل می‌شد و پیام‌های روشنی هم به ما نمی‌رسید و در میان امید و ناامیدی بودیم تا اینکه ترجیح دادیم از فرودگاه خارج شویم و همین کار را کردیم اما بعد از اینکه موضوع رسانه‌ای شد، ورق برگشت و برای همه تیم بلیت گرفته شد.»
    کمک فدراسیون به دختران نفت
حوالی ظهر دیروز بالاخره خبر رسید فدراسیون امکان اعزام دختران به شرط جمع شدن همه بازیکنان وجود دارد. فریده شجاعی نایب رئیس فدراسیون در این‌باره به همشهری‌ورزشی می‌گوید: «با مسئولین مسابقات صحبت کردیم و خواستیم یک روز استراحت تیم نفت جلوتر بیفتد تا اولین بازی این تیم به جای ٢١فروردین یک روز دیرتر برگزار شود و بتوانیم شب برای تیم بلیت بگیریم. بچه‌ها دوشنبه شب حرکت می‌کنند و روز سه‌شنبه به اردن می‌رسند و برای مسابقه‌شان در روز چهارشنبه یعنی 22فروردین ان‌شاءالله آمادگی کامل دارند.» مژگان خدادادی،کاپیتان تیم پالایش نفت این مساله را تایید می‌کند و می‌گوید: «خدا را شکر مشکل مسابقه نیز حل شده است و ما یک روز دیر‌تر به‌دلیل اینکه گروه‌مان 3تیمی است وارد مسابقات خواهیم شد و امیدوارم بتوانیم که در این مسابقات موفق شویم.»
    مصوبه مجلس مانع اصلی
اما همه این ماجراها از کجا آب می‌خورد؟ بر اساس برنامه ششم توسعه و قانون بودجه کشور در سال97 قرار شد دستگاه‌های دولتی از جمله وزارت نفت در ورزش حرفه‌ای هزینه نکند. همین مساله باعث بروز مشکلاتی در این زمینه شده است که هر از مدتی از یک‌جا سربیرون می‌آورد. وزارت نفت که در این چند سال همواره در ورزش حضور فعال داشته است و حالا باید در چنین شرایطی از راه‌های دیگر قانونی هزینه‌های ورزش حرفه‌ای خود را به‌دست بیاورد.

این خبر را به اشتراک بگذارید