• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 21 فروردین 1397
کد مطلب : 11709
+
-

ارزی نیست!

ارزی نیست!

وعده کاهش و یا حداقل ثبات نرخ ارز، اواخر سال گذشته از سوی قوه مجریه مطرح شد اما حالا در روزهای میانی فروردین97،  دلار با رقمی نزدیک به 6هزار تومان معامله می‌شود. این موضوع آرامش روانی جامعه را کاملا تحت‌تاثیر قرار داده و حتی بحث‌های مربوط به فیلترینگ را نیز به حاشیه برده است. افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ایران، روی همه ابعاد زندگی مردم به شدت تاثیر خواهد داشت. فوتبال هم درست مانند حوزه‌های دیگر از این قاعده مستثنی نیست و باید با این مساله نگران‌کننده‌ اقتصادی کنار بیاید. پرواز قیمت دلار، در نگاه اول به فوتبال لطمه خواهد زد و این رشته ورزشی را در وضعیت دشوار مالی قرار خواهد داد اما شاید این پدیده، فرصت‌هایی را نیز پیش روی فوتبال قرار بدهد.

تهدید‌ها

همان بازیکن، اما نه همان دستمزد!
وضعیت این روزهای دلار در ایران، در درجه اول باشگاه‌هایی را که از فوتبالیست‌های خارجی استفاده می‌کنند، با یک چالش جدی مواجه خواهد کرد. کیفیت فنی سرور جپاروف و مامه‌تیام دستخوش تغییر و تحول نشده اما استقلالی‌ها باید رقم بسیار بیشتری را به این دو بازیکن پرداخت کنند. صنعت‌نفت‌آبادان که بازیکنان برزیلی در آن همه‌کاره هستند، با گران‌شدن نرخ دلار برای تمدید تابستانی با بازیکنان خارجی‌اش به دردسر خواهد افتاد. درست مثل ذوب‌آهن که ناچار است هزینه بیشتری برای حفظ ربیع عطایا و کی‌روش استنلی انجام بدهد. پرسپولیس نیز علیرغم عملکرد نه چندان فوق‌العاده منشا، به‌دلیل محرومیت از خرید بازیکن باید این مهاجم را به هر قیمتی نکه دارد. آنها باید باقی‌مانده دستمزد بشار رسن را نیز به دلار به این بازیکن پرداخت کنند.
کارلوس، برانکو و شفر
گره خوردن سرنوشت دلار به کارتون «میگ میگ»، اوضاع را برای مربیان خارجی فوتبال ایران تغییر خواهد داد. رقم ششصد هزار دلاری مدنظر شفر برای تمدید قرارداد با آبی‌ها، با نرخ جدید دلار بیش از 3‌و‌نیم میلیارد تومان برای استقلال آب می‌خورد. پرسپولیس نیز باید چندصدمیلیون بیشتر برای برانکو کنار بگذارد تا تفاوت رقم دلار در زمان تمدید قرارداد با این مربی و زمان پرداخت دستمزد او را جبران کند. بدون تردید فدراسیون فوتبال نیز برای تامین دستمزد کارلوس کی‌روش با قیمت جدید دلار، مشکلات زیادی خواهد داشت.
به سوی قطر
بعد از جام‌جهانی اگر پیشنهاد خوب اروپایی از راه نرسد، طبیعتا فوتبالیست‌های درجه یک ایرانی بین دریافت «ریال» در لیگ‌برتر و «دلار» در لیگ قطر، دومی را انتخاب خواهند کرد. انتظار می‌رود وضعیت دلار، سونامی تازه‌ای از کوچ ستاره‌های لیگ‌برتر به لیگ ستارگان قطر به‌وجود بیاورد. در فصل جاری بسیاری از بازیکن‌ها روی پیشنهادهای قطری چشم پوشیده‌اند اما دلار 6هزار تومانی، ممکن است باورها و ایده‌آل‌ها را عوض کند.
 اردو و تدارکات
یکی از اولین نشانه‌های بالا رفتن نرخ دلار، احتمالا دست کشیدن باشگاه‌های از اردوهای برون‌مرزی در شروع فصل آینده خواهد بود. در چند سال گذشته بسیاری از تیم‌های لیگ‌برتری اردوهای پیش‌فصل را در اروپا برگزار کرده‌اند اما شاید حالا دیگر چنین چیزی میسر نباشد. برگزاری دیدارهای تدارکاتی هم برای باشگاه‌ها و هم برای تیم ملی نیز در سال جدید از همیشه دشوارتر خواهد شد. به ویژه برای تیم‌ملی که مجبور است حتی برای رویارویی با سیرالئون نیز مبلغی پرداخت کند.

فرصت‌ها

اروپا منتظر ماست
دستمزد پایین، بهانه‌ای برای بازیکنان شاغل در لیگ‌برتر است تا پیشنهاد لیگ کشورهایی مثل یونان و یا کرواسی را رد کنند اما رسیدن دلار به مرز 6هزار تومان، شاید شرایط را عوض کند و باعث شود فوتبالیست‌ها به همه پیشنهادهای اروپایی پاسخ مثبت بدهند. همین حالا صادق محرمی پیشنهاد دیناموزاگرب را در جیب دارد اما با تردید به انتقال به لیگ کرواسی نگاه می‌کند. اگر ایرانی‌ها چنین پیشنهادهایی را جدی‌تر بگیرند، تعداد لژیونرهای فوتبال ایران بیشتر خواهد شد و این موضوع در نهایت پیشرفت را به همراه خواهد داشت.
ریسک تعطیل
 با این رقم دلار دیگر دلیلی برای ریسک کردن بر سر بازیکنان خارجی وجود ندارد. اگر تا مدتی قبل مدیران باشگاه‌ها بر سر چنین بازیکنانی خطر می‌کردند و بدون اطمینان از کیفیت بالای این بازیکنان، آنها را در تیم‌شان مورد آزمایش قرار می‌دادند، حالا دستمزد سنگین برای خارجی‌ها تنها باید به بازیکنانی پرداخت شود که و اقعا ارزشش را دارند. ستاره‌هایی مثل تیام و پریرا که می‌توانند چیزی به لیگ برتر اضافه کنند. ولوله دلار شاید از کمیت خارجی‌های لیگ‌برتر کم کند و به کیفیت‌شان بیافزاید.
رونق شرق
صعود قابل توجه ارز در بازار ایران، بازار لیگ‌های شرقی مثل تایلند را دوباره برای فوتبالیست‌های کهنه‌کار ایرانی جدی خواهد کرد. در واقع ستاره‌هایی که دیگر شانسی برای ملی‌پوش بودن ندارند، در سال‌های پایانی فوتبال‌شان می‌توانند به جای اصرار برای باقی ماندن در لیگ‌برتر، در چنین لیگ‌هایی توپ بزنند و دستمزد قابل توجهی
به‌دست بیاورند.
جایی برای معمولی‌ها نیست
 حتی با وجود سرکشی دلار در بازار، تردیدی وجود ندارد که قرارداد وینفرد شفر و کارلوس کی‌روش باید تمدید شود و برانکو نیز باید دستمزدش را به‌صورت تمام و کمال از پرسپولیس بگیرد. با این وجود دیگر احتیاجی وجود ندارد که باشگاه‌ها در هر شرایطی به‌دنبال مربی خارجی بروند. در واقع این هزینه گزاف باید فقط برای چهره‌هایی صورت بگیرند که از سطح مربیان داخلی بسیار بالاتر هستند. این اواخر استفاده از تمرین‌دهنده خارجی نیز در باشگاه‌های وطنی باب شده اما شاید وضعیت دلار، این پدیده را نیز از مد بیاندازد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید