• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 21 فروردین 1397
کد مطلب : 11698
+
-

وینفرد یا ساشا؟ مساله این است

تیتر یک
وینفرد یا ساشا؟ مساله این است

 تمدید قرارداد با وینفرد شفر مهم‌ترین دغدغه این روزهای هواداران استقلال است. استقلالی‌ها با صعود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، موفقیت نسبی در لیگ، صعود به فینال حذفی و نمایش‌های مورد پسند هواداران توانستند دوباره تیمی آماده و سرحال شوند و در این میان شفر مطمئنا بیشترین نقش آفرینی را داشته است. پروسه تمدید قرارداد با او رسما از بامداد 13فروردین استارت خورد و حالا مدیران استقلال گام اول مذاکره را برداشته‌اند. در ادامه به بررسی برخی بایدها و نبایدها، حواشی، شایعات و برخی خواسته‌های دو طرف در مذاکرات می‌پردازیم.
  شفر استقلال را احیا کرد، استقلال شفر را!
وینفرد شفر در نشست خبری پیش از دیدار با مشکی‌پوشان به درستی از شرایط بد استقلال پیش از آمدنش به ایران حرف زد. او درست گفت، استقلال آن ‌روزها شرایط مناسبی نداشت و مهاجمانش مدت‌ها بود دروازه حریفان را پیدا نمی‌کردند. با آمدن مرد آلمانی، استقلال احیا شد اما فراموش نکنیم که خود شفر هم در همین پروسه، احیا شد.
سرمربی آلمانی زمانی که به استقلال پیوست، پیشنهادی نداشت و با توجه به کارنامه نه چندان موفق در سال‌های اخیر و بالا رفتن سن، تقریبا در حال خروج از بازار مربیان در منطقه بود اما عملکردش با استقلال باعث شد دوباره نامش سر زبان‌ها بیافتد، اگرچه برخی همچنان تردید دارند هنوز هم پیشنهاد خارجی دندان‌گیری داشته باشد.
شفر روزی که به استقلال آمد صفحه اینستاگرامش تنها 186فالوئر داشت! اما حالا 290هزار نفر پست‌های او در اینستاگرام را با اشتیاق دنبال می‌کنند. این تفاوت معنی‌دار درباره صفحه اینستاگرام ساشا، پسر شفر هم صادق است. او در بدو ورود به استقلال تنها 56فالوئر داشت و بیشتر عکس گل و گیاه منتشر می‌کرد اما حالا بیش از 37‌هزار نفر صفحه‌اش را
 دنبال می‌کنند.  
  تعهد به قرارداد برای دو طرف الزامی است
باشگاه استقلال گرچه با تاخیر اما بالاخره به تعهداتش در همکاری با شفر عمل کرد. از گرفتن خانه جدا برای خودش و پسرش تا تهیه ماشین، موبایل، اینترنت پرسرعت و تقریبا همه آن چیزهایی که در قرارداد آمده بود. در طرف مقابل اما شفر نه تنها به برخی تعهداتش مانند استفاده از دستیاران ایرانی عمل نکرد که به مرور خارج از توافق اولیه، چند خارجی دیگر را هم به کادرش اضافه کرد.
طبق قرار اولیه سرمربی آلمانی استقلال باید از دو دستیار ایرانی در کنار مک درموت که آن روزها کمک مربی استقلال بود، استفاده می‌کرد. فرزند او، ساشا هم قرار بود آنالیزور تیم باشد. ساشا پیش از آن هیچ‌گاه روی نیمکت تیم‌هایی که پدرش سرمربی‌شان بود، ننشسته بود. با این وجود به لطف حضور استقلال در لیگ قهرمانان آسیا، یکی از نیمکت‌نشینان اصلی تیم شد. به مرور نقش او از یک آنالیزور با حقوق ماهیانه 4هزار دلار هم بسیار فراتر رفت. تا جایی که گفته می‌شود حالا هیچ تصمیمی در استقلال بدون دخالت او گرفته نمی‌شود. بر اساس شنیده‌ها، بویان، بازیکن استقلال، به واسطه ساشا سر از استقلال درآورده. او در بیشتر ملاقات‌های مهم شفر هم کنار پدرش می‌نشیند. از جلسه با مسئولان باشگاه تا نشست با کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم‌ملی.
علی جباری، رئیس کمیته پیشکسوتان باشگاه استقلال، دیروز در گفت‌وگو با فارس بدعهدی شفر را تایید کرد. او گفت: «روزی که شفر به ایران آمد تا با باشگاه مذاکره کند ما در کمیته فنی نشستیم و این مربی اعلام کرد که فقط خودش و پسرش به ایران سفر می‌کنند اما در ادامه در حالی که قرار بود مربیان ایرانی با او کار کنند شفر تنها بیژن طاهری را پذیرفت. بعد از آن هم یکی‌یکی خارجی‌ها اضافه شدند. قرار بود پسر شفر فقط آنالیزور باشد و از بالا بازی‌ها را تماشا کند و مربیان ایرانی از سرمربی آلمانی کار یاد بگیرند درست مثل زمان سکوموروخوف که من سرپرست تیم بودم و رضا نعلچگر و ملک‌احمدی دستیاران آن مربی در‌نهایت هم تیم به موفقیت رسید و بالا آمدیم. همه حرف من این است اگر یک نفر حرف می‌زند باید به حرفش پایبند باشد و نمی‌دانم آیا گفتن چنین کلمه‌ای درست است یا نه اما به اعتقاد من نباید «دبه» کند. این را هم به او یاد داده‌اند چون نتیجه گرفته و حالا هم که هواداران خوشحال هستند او نباید این کار را بکند.»
   همه سوال‌ها درباره رقم قرارداد شفر و توان مالی استقلال
برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که شفر برای تمدید قراردادش، نزدیک به یک میلیون و 400هزار دلار طلب کرده است. یک میلیون برای خودش و 400هزار دلار هم برای دستیارانش. این رقم  حتی پیش از گرانی اخیر دلار هم غیرمنطقی به نظر می‌رسید اما حالا در شرایط جدید سرسام‌آور است؛ تقریبا نزدیک به 8میلیارد تومان!
مسئولان استقلال به چند دلیل تاکنون زیر بار این درخواست نرفته‌اند.
دلیل اول: برخلاف مدیران قبلی، افتخاری، مدیرعامل فعلی استقلال نه زیاد اهل ولخرجی است و نه دوست دارد تعهدی ایجاد کند که بعدا نتواند از عهده‌اش بربیاید. او با درخواست شفر مخالف است چون می‌گوید در بودجه باشگاه چنین رقم درشتی پیش‌بینی نشده است.
دلیل دوم: 6ماه پیش که شفر تازه وارد تهران شده بود، گفته بود در صورت توافق در پایان فصل، حاضر است برای فصل آینده هم قراردادش را با رقمی نزدیک به 500هزار دلار تمدید کند. طبیعی بود که مدیران استقلال که از موفقیت این مربی آلمانی اطمینان کامل نداشتند، توافق مالی فصل بعد را به پایان فصل جاری موکول کنند.
با توجه به این واقعیت که خود شفر هم پذیرفته بود که قیمتش نزدیک به 500هزار دلار است، حالا مدیران استقلال نمی‌خواهند پیشنهاد جدید او را که دو برابر شده بپذیرند.
دلیل سوم: ساشا!  تاثیر غیرقابل انکار ساشا بر تصمیمات پدر باعث شده عده‌ای از بازیکنان و دیگر عوامل تیم، تلاش کنند به او نزدیک شوند. از پژمان منتظری به عنوان یکی از صمیمی‌ترین دوستان ساشا یاد می‌شود. شاید به همین خاطر است که گفته می‌شود منتظری امروز نقشی بسیار پررنگتر از دوره منصوریان پیدا کرده است. و البته مصاحبه چند وقت پیش او را هم که در آن از باشگاه خواسته شده بود به سرعت قرارداد سرمربی را تمدید کند، می‌توان بخشی از همین پازل دانست. همه این اتفاقات باعث شده مدیران باشگاه استقلال نسبت به پررنگ شدن حضور ساشا در باشگاه نگران شوند.
گفته می‌شود کار به جایی رسیده که در یکی از جلسات باشگاه، افتخاری از حضور فرزند شفر در جلسه جلوگیری کرده که این موضوع اعتراض تند ساشا را به‌دنبال داشته است.
 پسر شفر و نزدیکانش حالا همان راهی را می‌روند که کی‌روش پیشتر رفته و اتفاقا جواب هم گرفته است؛ ترساندن هواداران از جدایی سرمربی و در عین حال استفاده از قدرت نفوذ ستاره‌ها در برابر مقاومت‌های احتمالی.  

 

این خبر را به اشتراک بگذارید