• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 8 آذر 1399
کد مطلب : 117037
+
-

فراموش نشدنی تا ابد

واکنش چهره‌های سرشناس دنیا به مرگ دیه‌گو مارادونا

فراموش نشدنی تا ابد

لابد درباره مرگ مارادونا همه‌‌چیز خوانده‌اید و احتمالا در سوگ یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال چیزی هم گفته یا نوشته‌اید. دیه‌گو آرماندو مارادونا در ۶۰سالگی و دقیقا در سالمرگ جورج بست افسانه‌ای که زندگی شخصی غیرسالم و مشابهی با این اسطوره داشت، از دنیا رفت. بحث بر سر اینکه آیا او بهترین بازیکن تاریخ بوده یا پله یا حتی مسی و رونالدو و زیدان هم داغ است. عده‌ای او را ستاره‌ای بی‌بدیل نامیدند که کسی نباید نبوغ فوتبالی‌اش را با رذایل اخلاقی‌اش زیر سؤال ببرد و او را قضاوت کند. بعضی‌ها هم دوپینگ دائمی او و استفاده از کوکایین و افدرین را برخلاف روحیه ورزشکاری و بی‌عدالتی خواندند که مثلا اگر از داروهای نیروزا استفاده نکرده بود، شاید یکی از آن صحنه‌های دراماتیک به‌یاد‌ماندنی را خلق نمی‌کرد و یکی از بازیکنان دوپینگ‌نکرده مقابل او حداقل دریبل نمی‌خورد. به‌هرحال، مارادونا در فوتبال یک نابغه بود و هیچ‌کس نمی‌توانست کارهایی را که با توپ می‌کند تقلید کند، حتی مسی یا زیدان. پلاتینی که میانه خوبی با او نداشت و از سوی دیه‌گو دزد خطاب شده بود، درباره‌اش گفته: «کارهایی که زیدان با توپ می‌کند، مارادونا می‌توانست با پرتقال انجام دهد.» پله هم که رقابت و دشمنی دیرینه‌ای با ابرستاره آرژانتینی داشت، در واکنش به مرگش گفت: «به‌زودی همدیگر را در آسمان خواهیم دید.
  مارادونا 2سال در بارسلونا بازی کرد و در زمان خود گران‌ترین بازیکن تاریخ شد اما تقریبا یک سال به‌دلیل تکل خشن قصاب بیلبائو یعنی گویکوچه‌آ پایش شکست و بیرون ماند. او سپس به اعتراف خودش درحالی‌که هیچ‌کس او را نمی‌خواست به تیم ناپولی در فقیرترین شهر ایتالیا رفت و در فصل اول با این تیم هشتم شد اما توانست ناپولی را برای نخستین‌بار قهرمان ایتالیا و جام یوفا کند. دوستی ناسالم او با مافیای معروف شهر ناپل که کامورا نام داشت، باعث شد از خیلی چیزها زیر چتر این گروه در امان بماند، ازجمله اینکه با خیال آسوده دوپینگ می‌کرد و نمونه ادرار سالم را در لباس خود جاسازی می‌کرد برای تست دوپینگ. اما از زمانی که رابطه‌اش با مافیا تیره شد و دوران خوشگذرانی‌های بیرون زمین پایان یافت، تیره‌روزی‌های او هم از راه رسید. اما او خدای ناپل، بت آرژانتین و ابرقهرمان و سرگرم‌کننده بسیاری از فوتبال‌دوستان در سراسر جهان شد. مارادونای مربی اما دیگر آن جادو را نداشت و غیر از هدایت تیم ملی آرژانتین در جام جهانی۲۰۱۰ به مقام بالایی نرسید.
  مارادونا که قاعدتا باید بارسلونایی می‌بود، بعدها رئالی شد. بارها داماد سابقش- آگوئرو- را به رئال پیشنهاد کرد و به سود کهکشانی‌ها جبهه گرفت. او از تحسین‌کنندگان مورینیو بود. مورینیو گفته دلش برای مارادونا تنگ می‌شود: «هر وقت شکست می‌خوردم، به من زنگ می‌زد و دلداری‌ام می‌داد.»
  ورزشگاه سن‌پائولوی شهر ناپل پس از مرگش به ورزشگاه دیه‌گو مارادونا تغییر نام یافت.
  پوچتینو که در اردوهای تیم ملی هم‌اتاقی او بود و شخصیتی کاملا موقر و معقول و متضاد با وی داشت، نوشت: «بسیار خوش‌شانس بودم که فوتبال و زندگی‌ام را با تو سهیم شدم.»
  ویلاش بواش، سرمربی پرتغالی سابق چلسی پیشنهاد داد همه تیم‌های جهان پیراهن شماره10 خود را به احترام مارادونا بایگانی کنند و دیگر کسی از این شماره استفاده نکند.
  گتوزو که در نخستین برد ناپولی بعد از مارادونا پیراهن شماره۱۰ او را بر تن کرده بود، حسرت خورد که چرا در زمانی بازی نکرده که مارادونا هم فوتبالیست بود و چرا فرصت تکل‌زدن روی پای او را از دست داده است.
  هزاران نفر از مردم داغدیده آرژانتین بدون توجه به خطر انتقال ویروس کرونا در مراسم تشییع جنازه او شرکت کردند اما مراسم خاکسپاری با حضور خانواده و جمع کوچکی از دوستانش برگزار شد. برخی از مردم هم با پلیس درگیر شدند. منتظر افزایش آمار تلفات کرونایی در این کشور باشید.
 3کارگر که به سبک ما ایرانی‌ها در کنار جسد او عکس یادگاری انداخته بودند، اعتراضات زیادی را برانگیختند و اخراج شدند.
  برای نخستین‌بار هواداران 2دشمن دیرین یعنی بوکا جونیورز و ریورپلاته با هم متحد شدند و در سوگ او همدیگر را در آغوش گرفتند.
  ماتیاس مورلا، وکیل مارادونا مرگ او را به خطای پزشکی ربط داد و نوشت: «براساس چیزی که دادستانی سن‌ایسدرو (شهری در بوینس‌آیرس) گفته، غیرقابل توصیف است که به‌مدت 12ساعت هیچ توجهی از جانب پرسنل پزشکی به دیه‌گو نشده و یا کنترلی نسبت به او صورت نگرفته است. آمبولانس هم بیش از نیم‌ساعت طول کشیده تا برسد، این یک جنایت احمقانه است. این حقیقت نباید نادیده گرفته شود و از شما می‌خواهم تا آخر در این‌باره تحقیق کنید.»
  خبر جدید و جالب اینکه باشگاه شفیلد یونایتد در مقطعی که مارادونای نوجوان در آرژنتیونس جونیور بازی می‌کرد تا مرز جذب او پیش رفته بود و 4سال بعد هم آرسنال نزدیک بود این بازیکن را به خدمت بگیرد، اما جنگ فالکلند بین 2کشور مانع این انتقال شد درحالی‌که تاریخ فوتبال می‌توانست به شکلی دیگر نوشته شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید