• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 8 آذر 1399
کد مطلب : 117006
+
-

رفراندوم ظرفیت

زندگی، عشق و دیگر هیچ

روانکاوی‌ معاصر
رفراندوم ظرفیت


 جمال رهنمایی   

برگزاری رفراندوم برای انتخاب شیوه کشورداری در سال1358، نخستین مراجعه به آرای عمومی در تاریخ ایران محسوب می‎‌‎شود. رهبرانی خشنود از این پیروزی و مردمانی پرشور و هیجان که از لذت پیروزی در پوست خود نمی‎‌‎گنجیدند. اتخاذ این تصمیم از سوی سیاسیون وقت و استقبال بی‎‌‎نظیر و سراسری مردم از این فرصت تاریخی یکی از قطعات مهم و استثنایی کشور ماست. اما این تازه شروع ماجرا بود و قدم اول در مسیری به طول تاریخ و آینده.
جامعه ایرانی که چند دهه بیشتر از ورود آن به شهرنشینی و روبه‎‌‎رو‌شدن با اقتضائات سیاسی و اجتماعی نگذشته بود، به سرعت پیروزی را تجربه کرد. انتخاب و تداوم حکومتی که با اراده عمومی روی کار می‎‌‎آید، حقیقتا کاری دشوار و راهی پرفراز و نشیب و طاقت‌فرساست.
این تجربه برای برخی از جنا‎‌‎ح‎‌‎های سیاسی باسابقه تاریخی هزاران سال حکومت‎‌‎های فردی و استبدادی، تجربه تازه و بی‎‌‎سابقه‎‌‎ای بود. خیلی زود کار برخی گروه‎‌‎های سیاسی با جمهوریت، زیرآسمان واقعیت‎‌‎های اجتماعی و سیاسی به زد‌و‌خورد و مشاجره سیاسی کشید.
شور و هیجان این فضای تازه سیاسی و اجتماعی مانند شور و هیجان زوجی بود که با دنیایی از امید و آرزو زیر‌یک ‌سقف می‎‌‎روند؛ غافل از اینکه وارد دنیایی مملو از تعهد، مسئولیت و مخاطره شده‎‌‎اند. همانگونه که تداوم زندگی مشترک نیازمند تحمل رنج‎‌‎های عظیم، مسئولیت‎‌‎های سنگین و فرایند بی‎‌‎پایان ساختن یک رابطه و یک زندگی است، زندگی سیاسی در قالب ساختار جمهوری نیز یک فرایند پرفراز و نشیب، پرمشقت و پرحادثه برای ساختن یک کشور است.
احترام‌گذاشتن به یکدیگر و به‌رسمیت شناختن نیازها و ایده‎‌‎ها و سبک‌زندگی طرفین از اصول اولیه موفقیت در تداوم زندگی مشترک است که نیازمند بلوغ روانی و عاطفی است همانگونه که زندگی در قالب نظام جمهوری، نیازمند احترام به قوانین و قراردادهای اجتماعی، به‌رسمیت‌شناختن ایده‎‌‎های گوناگون و تنوع افکار و عقاید و رواداری اجتماعی است که نیازمند بلوغ سیاسی و اجتماعی است.
ساختن یک رابطه دونفره نیازمند وجود میزانی از عشق و محبت و صمیمیت و تعهد است تا بتوان به سوی آینده‎‌‎ای حرکت کرد که در همین لحظه مشغول ساختن آن هستیم و ساختن یک کشور نیازمند میزانی از مسئولیت‌پذیری شهروندی، حفظ و تقویت هویت ملی و تعهد به سرنوشت و آینده کشور به‎‌‎عنوان حلقه اتصال و صمیمیت اجتماعی و عشق بی‎‌‎پایان به رسیدن به آینده‎‌‎ای است که در همین لحظه مشغول ساختن آن هستیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید