• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 5 آذر 1399
کد مطلب : 116825
+
-

رقابت در دریافت واکسن و نگرانی برای محروم ماندن فقیرترین مردم جهان

آنسو
رقابت در دریافت واکسن و نگرانی برای محروم ماندن فقیرترین مردم جهان

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت (WHO) گفته است که نباید در رقابت دریافت واکسن کروناویروس حق فقیرترین مردم جهان پایمال شود.
«تدروس آدهانوم» دبیر کل سازمان جهانی بهداشت هشدار داد: فقیرترین و آسیب پذیرترین مردم جهان نباید در همهمه دریافت واکسن کووید-۱۹ آسیب ببینند و نادیده گرفته شوند.
تدروس آدهانوم گفت: واکسن تولید شده کروناویروس باید به‌صورت عادلانه توزیع شود و برای کمک به تامین بودجه یک طرح مشترک به مبلغ ۴. ۳ میلیارد دلار نیاز بود. هم‌اکنون 4 واکسن کروناویروس نتایج خوبی را از آزمایش‌های مرحله آخر گزارش کرده‌اند. جدیدترین واکسن کروناویروس تولید شده در جلوگیری از بروز علائم بیماری کووید-۱9 که اثربخشی بالایی داشته و توسط دانشگاه آکسفورد و شرکت داروسازی AstraZeneca ساخته شده در مقایسه با 2 واکسن تولید شده دیگر بسیار ارزان‌تر است. به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، واکسن تولید شده توسط محققان دانشگاه آکسفورد که به گفته آنها می‌تواند حتی تا ۹۰ درصد هم اثربخشی داشته باشد نسبت به 2 واکسن مادرنا (Moderna) و فایزر- بیون تک (Pfizer-BioNTech) امکان ذخیره و حمل‌ونقل آسان‌تری دارد و با قیمت ارزان‌تر به کشورهای در حال توسعه ارائه می‌شود.

 سازمان جهانی بهداشت نگران موج سوم کرونا در اروپا
نماینده سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که اگر دولت‌های اروپایی مقررات و تمهیدات بیشتری را به اجرا درنیاورند، اروپا ممکن است در اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی با موج سوم ابتلا به ویروس کرونا مواجه شود.
دیوید نابارو، در گفت‌وگو با روزنامه‌های سوئیسی گفت که اگر کشورها شکست‌هایی را تکرار کنند که منجر به بروز موج دوم شده بود، موارد ابتلا به بیماری عفونی کووید- 19ممکن است بار دیگر افزایش یابد.
او گفت: آنان نتوانستند زیرساخت‌های لازم را در ماه‌های تابستان و پس از آنکه موج اول را تحت کنترل درآوردند، ایجاد کنند. اکنون موج دوم را داریم و اگر زیرساخت‌های لازم را ایجاد نکنند، اوایل سال آینده شاهد وقوع موج سوم خواهیم بود.
دکتر نابارو، یک کارشناس انگلیسی است که به‌عنوان یکی از 6 فرستاده ویژه سازمان بهداشت جهانی برای رسیدگی به همه‌گیری ویروس کرونا منصوب شدند. در سال ۲۰۱۷، او در تلاشی نافرجام برای رسیدن به مقام دبیرکلی این سازمان رقابت کرد. موارد ابتلا به ویروس کرونا در فصل تابستان در کشورهای اروپایی کاهش یافت، اما دوباره اوج گرفته است. به‌دنبال کاهش موارد ابتلا در هفته‌های اخیر در فرانسه، پیش‌بینی می‌شود که این کشور دست به تسهیل محدودیت‌هایی بزند که از تاریخ ۳۰ اکتبر اعمال کرده است. دکتر نابارو از واکنش کشورهای شرق آسیا، ازجمله کره‌جنوبی ستایش کرد که آمار ابتلا در آنها اکنون نسبتا پایین است.
او تأکید کرد که کشورهای شرق آسیا محدودیت‌ها را به‌طور دائم لغو نکردند. به گزارش ایندیپندنت، او گفت: شما باید تا وقتی که موارد ابتلا کاهش بیابد و در سطح پایین باقی بماند، صبر کنید و واکنش اروپا در این زمینه ناقص بود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید