• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 3 آذر 1399
کد مطلب : 116626
+
-

جهان‌نما/ بردی از جنس شکست

دمکرات‌ها، با وجود پیروزی نامزدشان در انتخابات ریاست‌جمهوری، چند کرسی در مجلس نمایندگان از دست داده‌اند

جهان‌نما/ بردی از جنس شکست

جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا بعد از شروع کارش در کاخ سفید، نمی‌تواند زیادی روی کمک مجلس نمایندگان حساب باز کند؛ چون دمکرات‌ها، چندین کرسی خود را از دست داده‌اند و درگیری‌های آشکار بین اعضای میانه‌رو و پیشرو، همین برتری عددی شکننده را هم به خطر می‌اندازد.
به گزارش نیویورک‌تایمز، دمکرات‌ها به لطف حفظ برتری خود در مجلس نمایندگان دوباره می‌توانند رئیس آن را خودشان انتخاب کنند و دوباره نانسی پلوسی برای این پست بسیار مهم از سوی آنها نامزد شده است. او در رأی‌گیری‌ ماه ژانویه در صحن مجلس، آرای کافی برای تداوم کارش در مجلس نمایندگان را دارد. با این حال عملکرد ناامیدکننده حزب او در انتخابات، رهبری او را به خطر انداخته است. دمکرات‌ها، حتی نتوانستند یک کرسی جمهوریخواهان را از آنها بگیرند و در مقابل 8کرسی خود را به نامزدهای آنها واگذار کردند. با توجه به اینکه نتایج همه ایالت‌ها اعلام نشده، ‌انتظار می‌رود برتری دمکرات‌ها به جمهوریخواهان در مجلس، به شکننده‌ترین حالت در بعد از جنگ جهانی دوم برسد.
با وجود این، پلوسی این اختلاف را به‌جای آنکه بازگشت به عقب بخواند یک فرصت خوانده است. او البته این حرف را بدون پشتوانه نزده؛ با وجود اختلاف‌نظرهای گاهی عمیق بین طیف میانه‌روی دمکرات‌ها و نمایندگان پیشروی حزب، همین که همه در حزب از نامزدی پلوسی حمایت کرده‌اند یعنی دمکرات‌ها در مسائل کلان با هم همفکر هستند و می‌توانند همکاری نزدیکی داشته باشند.
پلوسی درباره برتری دمکرات‌ها در مجلس گفته است: «(برتری ما) حالا کوچک‌تر شده است اما همچنان ما قدرت اکثریت را داریم. از آن مهم‌تر، قدرت و اهرم فشار ما با داشتن یک رئیس‌جمهور دمکرات در کاخ سفید بیشتر هم شده است؛ به‌خصوص اینکه این رئیس‌جمهور، جو بایدن است.»
رهبران حزب دمکرات اعتقاد دارند که همچنان در برخی موارد خاص، از حمایت همه‌جانبه تمامی اعضای مجلس نمایندگان برای تصویب قوانین خاص بهره می‌برند و همین اکثریت کوچک‌ترشده هم می‌تواند آنها را در این کار به موفقیت برساند.
دمکرات‌ها وقت و انرژی زیادی برای نوشتن پیش‌نویس قوانینی مانند قیمت‌گذاری داروها، کنترل سوابق برای خرید اسلحه، حق رأی، و حمایت‌های قانونی جدید برای همجنسگرایان گذاشته‌اند اما نکته اینجاست که این تلاش‌ها، بدون در نظر گرفتن جمهوریخواهان صورت گرفته و از همان ابتدا امید کمی بوده تا حمایت آنها جلب شود. آنها در شرایط جدید، باید این واقعیت را در نظر بگیرند که برتری عددی‌شان نسبت به جمهوریخواهان کاهش یافته است. در این شرایط است که گروه‌های مختلف دمکرات‌ها، امیدوارند حداکثر عملکرد را در مجلس نمایندگان داشته باشند. فراکسیون نمایندگان پیشرو که از 100نماینده لیبرال تشکیل شده، اخیرا قانونی را وضع کرده که بر اساس آن، فعالیت‌هایش حول یک رهبر انجام شود تا این گروه نفوذ بیشتری در میان دمکرات‌ها داشته باشد. بسیاری می‌گویند این گروه از نمایندگان، با این تصمیم‌گیری‌ها به یکی از ‌مقتدرترین گروه‌های رأی‌دهنده در مجلس نمایندگان تبدیل خواهند شد.
بعد از 4سال ریاست‌جمهوری ترامپ، آنها اولویت‌هایشان را مشخص کرده‌اند و این بحث را پیش می‌کشند که باید به حامیان پیشروی حزب، به‌خصوص جوان‌ها بهای بیشتری داده شود. به گفته آنها، این افراد در ایالت‌هایی مانند میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین باعث پیروزی بایدن شدند اما اگر به چشم خود نبینند که حزب در راستای درخواست‌هایشان قدمی برداشته، به‌شدت سرخورده خواهند شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید