• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 28 آبان 1399
کد مطلب : 116099
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/wpgYz
+
-

حفظ تاریخ در نصف جهان

دانشگاه هنر اصفهان تاسیس شد

تجسمی
حفظ تاریخ در نصف جهان

    حافظ روحانی       

تا تأسیس نخستین مرکز آموزش عالی در شهری به‌جز تهران کمتر از 2دهه فاصله می‌افتد؛ دانشگاه هنر اصفهان ابتدا با نام دانشکده پردیس اصفهان و در ساختمان مشهور به خانه فرانسوی‌ها یا خانه کاتولیک‌ها در محله معروف جلفا تأسیس شد و از مهر‌ماه سال1355 دانشجو پذیرفت. تقریبا تمامی ساختمان‌های مورد‌استفاده این دانشگاه به دوره‌های صفویه و قاجار مربوط می‌شود و از این جنبه یکی از زیباترین مراکز آموزش عالی ایران به‌حساب می‌آید.
اما فارغ از این نکته‌ها، دانشگاه هنر اصفهان نخستین دانشگاه ایران است که رشته‌های حفظ، نگهداری و مرمت آثار باستانی را تدریس می‌کند. با اینکه رشته باستان‌شناسی جزو نخستین دروسی است که در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران تدریس می‌شود، اما حفظ، نگهداری و مرمت آثار باستانی برای نخستین بار در این دانشگاه و به‌عنوان رشته درسی تدریس می‌شود.
بعد از انقلاب فرهنگی، دانشکده پردیس اصفهان ذیل مجتمع دانشگاه هنر قرار‌می‌گیرد و نامش به دانشگاه هنر اصفهان تغییر‌می‌کند و 2رشته صنایع‌دستی و نقاشی هم به رشته‌های آموزشی هم به رشته‌های این مرکز افزوده‌می‌شود. از سال1379 با ‌افزوده‌شدن رشته‌های تازه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد دانشگاه هنر اصفهان باز هم گسترش پیدا‌می‌کند تا به یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های هنر ایران تبدیل شود. تا میانه‌های دهه1370 که چند دانشگاه هنر در شهرهای بزرگی چون تبریز، شیراز و مشهد (در نیشابور) تأسیس شد، دانشگاه هنر اصفهان تنها دانشگاه هنر در شهری به جز تهران باقی ماند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید