• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 26 آبان 1399
کد مطلب : 115868
+
-

خبرهای کوتاه/ افزایش ۲۰درصدی پرونده‌های قاچاق چوب

آمارهای دستگیری و برخوردها نشان می‌دهد که پرونده‌های قاچاق چوب ۲۰درصد افزایش داشته‌اند. به گزارش ایلنا، سرهنگ علی عباس‌نژاد، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها گفت: خاک مناطق جنگلی شمال کشور فوق‌العاده مرغوب است و بعضی از این سودجویان اقدام به قاچاق و جابه‌جایی آن می‌کنند. در این زمینه، در ۷‌ماه گذشته بیش از 3هزار و ۳۰۰فقره تشکیل پرونده برای قاچاقچیان چوب و بیش از 3هزار و ۵۰۰مترمکعب کشفیات چوب صورت گرفته است. وی با اشاره به ممنوعیت بهره‌برداری از جنگل‌ها افزود: بهره‌برداری از جنگل ممنوع شده و جزو خط قرمزهای سازمان محسوب می‌شود؛ به هیچ عنوان بحث برداشت از چوب جنگل در دستور کار نبوده، نیست و نخواهد بود.

   ورود مرکز پژوهش‌ها به حذف عوارض آلایندگی
در پی طرح نمایندگان مجلس مبنی بر حذف ۳۵درصد سهم صندوق ملی محیط‌زیست از عوارض آلایندگی، این موضوع در مرکز پژوهش‌های مجلس به دقت بررسی خواهد شد. 6مهر امسال طرح یک‌فوریتی اختصاص ۳۵درصد از درآمد عوارض آلایندگی‌ها به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و عدم‌پرداخت آن به صندوق ملی محیط‌زیست از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شده بود. به گزارش ایرنا علیرضا زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد: موضوع حذف سهم عوارض آلایندگی از صندوق ملی محیط‌زیست را در مرکز پژوهش‌ها با دقت بررسی خواهیم کرد. برای کنترل و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی در بخش صنعت و معدن نیز باید تدابیر لازم اندیشیده شود تا ضمن رعایت حقوق سرمایه‌گذاران، آسیب‌های جدی ناشی از این آلودگی‌ها در جامعه کنترل و از بروز برخی مخاطرات پیشگیری شود.

   سد‌سازی‌‌ها؛ بلای جان تالاب هامون
سدسازی‌‌ها مانع اصلی و بزرگ برای ادامه حیات تالاب هامون است. ورود حقابه باید براساس برنامه‌ای دقیق و مدون و بر اساس نیازهای تالاب برنامه‌ریزی و انجام شود. به گزارش ایسنا، احمد لاهیجان‌زاده معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در این‌باره گفت: در 2سال گذشته میزان بارش و ورود آب به تالاب هامون در مقایسه با دهه گذشته بسیار بیشتر بوده و ظرفیت‌های آبی در این مدت به میزان دوبرابر افزایش داشته اما نمی‌توان برنامه احیای تالاب هامون را بر این مبنا پیش برد.

   صید ماهی این‌بار با دینامیت
متخلفان با استفاده از دینامیت یک ماهی سونگ بزرگ‌جثه که گونه در خطر انقراضی از ماهیان بومی کشور است را صید کردند.
به گزارش میزان، این صیادان متخلف، با استفاده از انفجار، این ماهی سونگ مولد را در رودخانه سیمره استان ایلام صید کردند. سونگ از ماهیان بومی جنوب غرب کشور است و به‌شدت در خطر انقراض قرار دارد. این ماهی صیدشده قطعا یکی از ماهی‌های سونگ مولد است که در بقای نسل این ماهی نقشی اساسی داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید