• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 8 بهمن 1399
کد مطلب : 123009
+
-

خبرهای کوتاه/ پرونده ثبت جهانی اورامانات و را‌ه‌آهن به یونسکو رفت

2 پرونده ثبت جهانی اورامانات کرمانشاه و راه‌آهن شمال به جنوب توسط وزارت میراث‌فرهنگی کشور به یونسکو ارسال شد. به گزارش ایسنا، فرهاد عزیزی زلانی، مدیرکل امور پایگاه‌های ملی و جهانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اعلام این خبر در حاشیه بازدید از بناهای تاریخی اردستان یزد گفت: هم‌اکنون ۲۴ اثر ثبت جهانی و ۱۰۰ پایگاه ملی و پایگاه بافت تاریخی در کشور به‌صورت پراکنده وجود دارد. او افزود: ایران رتبه دهم دنیا را در ثبت جهانی آثار تاریخی دارد که ارتقای این جایگاه می‌تواند در توسعه گردشگری کشور بسیار تأثیرگذار باشد.

  تخریب ۱۱ هزار هکتار اراضی طبیعی کرخه با احداث سیل ‌بند
اجرای طرح احداث سیل‌بند در منطقه حفاظت شده کرخه موجب تخریب ۱۱ هزار هکتار از اراضی این منطقه شده است. به گزارش تسنیم، طرح احداث سیل‌بند برای حفاظت از 2 روستای «دوار» و «دبات» در همسایگی منطقه حفاظت شده کرخه در استان خوزستان آغاز شده تا از طریق آن بخشی از اراضی کشاورزی در این نقاط، در زمان افزایش دبی رودخانه کرخه، از تبعات سیلاب محافظت شوند. این سیل‌بند حدود 6کیلومتر طول دارد و آنطور که کارشناسان محیط‌زیست اعلام کرده‌اند، اجرای آن باعث تخریب 11هزار هکتار از اراضی این منطقه می‌شود. محمدجواد اشرفی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خوزستان نیز گفت: پیشنهاد احداث سیل بند با فاصله از منطقه حفاظت ‌شده کرخه را ارائه کرده‌ایم. وی افزود: در این پیشنهاد اعلام کردیم درصورت امکان، نیمی از این طرح در منطقه حفاظت شده و نیمی دیگر از آن نیز در اراضی کشاورزی اجرا و احداث شود. به‌گفته اشرفی، محیط‌زیست استان خوزستان با اجرای این طرح مخالفت کرده است؛ چون اجرای آن در مناطق حفاظت شده بوده و باید مجوز محیط‌زیست داشته باشد.

  تعیین تکلیف پسماندهای آرادکوه با دستور رئیس‌جمهور
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از تعیین تکلیف مجتمع دفع و ‌پردازش ‌پسماند آرادکوه به‌منظور کاهش شدت بوی نامطبوع جنوب شهر تهران تا پایان دولت دوازدهم خبر داد. به گزارش ایسنا، عیسی کلانتری در یک برنامه تلویزیونی گفت: گزارش تفصیلی در مورد بوی نامطبوع جنوب شهر تهران در شورای‌عالی محیط‌زیست ارائه و قرار شد تا از شدت بوی نامطبوع کاسته شود و مذاکراتی با شهرداری صورت گیرد تا در مورد آرادکوه تصمیم نهایی گرفته شود. چرا که طبق بررسی‌های شهرداری؛  ۲۲ درصد بوی نامطبوع جنوب شهر تهران مربوط به آرادکوه است. درحالی‌که بررسی‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست نشان می‌دهد بیش از ۴۵ درصد بوی نامطبوع جنوب شهر تهران به آرادکوه مرتبط است. کلانتری گفت: رئیس‌جمهوری دستور داده‌اند در 6 ماه باقی مانده از دولت دوازدهم این مسئله حل شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید