• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 24 آبان 1399
کد مطلب : 115627
+
-

بحران جدید در جنگل هیرکانی؛ این‌بار تله‌کابین کبودوال

 سیدمحمد فخار- خبرنگار

جنگل‌ هیرکانی، هرچندوقت یک‌بار با بحرانی جدید مواجه می‌شود.
تازه‌ترین بحران برای این کهن‌ترین جنگل زمین که به ثبت جهانی نیز رسیده، ماجرای نصب تله‌کابین در جنگل‌های کبودوال استان گلستان است که برای چندمین‌بار درحال پیگیری است. تابستان سال گذشته بود که این جنگل ارزشمند در فهرست یونسکو به‌عنوان میراث بشر ثبت جهانی شد. در پی این ثبت بارها و بارها مشکلات جدید برای این منطقه باقیمانده از دوره سوم زمین‌شناسی ایجاد شده و گویا این مشکلات تمامی ندارد. پس از پرونده‌های انبوه قاچاق چوب، قاچاق خاک، ویلاسازی‌های گسترده و وقف 5600هکتار از این جنگل‌، طی هفته گذشته، پرونده نصب تله‌کابین نیز که سال گذشته بسته شده بود، بار دیگر باز شد. نکته قابل توجه اینکه طرح‌های گردشگری برای شمال کشور این‌بار نیز بدون پیوست محیط‌زیستی در حال پیگیری است.
رضا بیانی، جانشین معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها در این‌باره به ایسنا گفته است: براساس نقشه‌های موجود که شهرداری علی‌آباد کتول دنبال می‌کند، ۹دکل از ۲۷دکل این تله‌کابین در پارک جنگلی کبودوال که منطقه ثبت شده در پرونده ثبت جهانی هیرکانی است، قرار می‌گیرد و با این روند به‌طور قطع با مشکل مواجه خواهیم شد و این جنگل‌ها از لیست یونسکو خارج می‌شود. هم‌اکنون کمیته راهبری ثبت هیرکانی در وزارت میراث‌فرهنگی تشکیل شده و تاکنون مجوز نصب تله‌کابین را نداده است.
 از سویی دیگر شورای‌عالی شهرسازی و معماری نیز چه پیش از ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی و چه پس از آن، مخالفت خود را با نصب تله‌کابین اعلام کرده بود. عباسعلی نوبخت، معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز به ایسنا اعلام کرده است: «فعلا به صراحت نمی‌توانیم بگوییم مخالف یا موافق این کار هستیم!» وی البته افزوده است: «هنگامی که مکانی ثبت جهانی می‌شود محدودیت‌هایی دارد که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت و کارشناسان باید این موضوع را بررسی و نظر نهایی خود را اعلام کنند.» به گفته معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، نیاز است که در این زمینه مطالعه و بررسی‌های بیشتری انجام شود که اکنون دستگاه‌های مختلف درحال انجام این کار هستند و تاکنون نیز مجوزی برای نصب تله‌کابین صادر نشده است. نوبخت در پاسخ به این پرسش که آیا معاونت جنگل سازمان جنگل‌ها با نصب تله‌کابین در جنگل‌های ثبت جهانی شده هیرکانی مخالف است یا خیر، تصریح کرد: تا زمانی که کمیته‌های فنی حفاظت از جنگل‌ها و شورای‌عالی جنگل در این زمینه نظر قطعی ندهند، ما به صراحت نمی‌توانیم بگوییم که مخالف یا موافق این کار هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید