• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 21 آبان 1399
کد مطلب : 115481
+
-

ورود دادستان کل به انتخابات به نفع ترامپ

آمریکا
ورود دادستان کل به انتخابات به نفع ترامپ

در شرایطی که دونالد ترامپ هنوز زیر بار شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نرفته و همچنان سعی بر زیر سؤال بردن نتیجه آن دارد، حالا وزارت دادگستری این کشور هم به زمین او آمده تا نخستین نهاد رسمی باشد که مهر تأیید هرچند غیررسمی بر ادعاهای او بزند. ویلیام بار، دادستان کل آمریکا در نامه‌ای به دادستان‌های فدرال، آنها را مأمور کرد تا هرگونه ادعای «اساسی» درباره اختلال در انتخابات را بررسی کنند. او در این نامه که رئیس پلیس فدرال آمریکا را هم خطاب قرار داده، نوشت: «اگر ادعاهای مشخص و آشکار از تخلف وجود دارد که درصورت ثابت شدن می‌تواند نتیجه انتخابات را در هر یک از ایالت‌ها عوض کند، تحقیقات می‌تواند آغاز شود. اما ادعاهای سطحی، دور از ذهن و گمانه‌زنی‌ها نباید مبنای تحقیقات فدرال باشد.» نوشتن این نامه از سوی کسی که از سوی ترامپ به این مقام منصوب شده و قبل از انتخابات نیز با انتقاد از رای‌گیری پستی وفاداری خود را به او ثابت کرده، چندان دور از انتظار نیست.
آنچه از نظر رسانه‌ها دور نماند این بود که نامه مقام عالی وزارت دادگستری آمریکا درست چند ساعت بعد از ملاقات او با میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوریخواهان مجلس سنا منتشر شد. مک‌کانل ازجمله سیاستمدارانی است که از ترامپ طرفداری کرده و گفته: «ترامپ صد درصد این حق را دارد که ادعای خود مبنی بر اختلال در فرایند انتخابات را از مسیر قانونی دنبال کند.»

واکنش‌ها به نامه دادستان کل
چند ساعت بعد از انتشار نامه بار، ریچارد پیلجر که سال‌هاست به‌عنوان مسئول واحد تخلفات انتخابات وزارت دادگستری آمریکا فعالیت می‌کند، از سمت خود استعفا داد. او دلیل این کار را در ایمیلی که خطاب به همکارانش نوشت، «سیاست جدید و عواقب آن» اعلام کرد. گمانه‌زنی نیویورک تایمز حاکی است که پیلجر قصد دارد در یک پست غیرنظارتی فعالیت کند. نامه دادستان کل آمریکا در شرایطی رسانه‌ای شده که تاکنون هیچ سند و مدرک معتبری از وقوع تخلف در انتخابات اخیر یا اختلال در روند شمارش آرا که در نتیجه نهایی تأثیر داشته باشد، ارائه نشده است. مقامات برگزارکننده انتخابات از هر دو حزب دمکرات و جمهوریخواه اعلام کرده‌‌اند فرایند رای‌گیری به استثنای برخی مشکلات جزئی که در همه انتخابات‌ها معمول است در سلامت کامل برگزار شده است.
نامه بار اگرچه موجب خوشحالی طرفداران ترامپ شد، اما واکنش منفی حقوقدانان و کارشناسان را به‌دنبال داشت. میمی روچا، دستیار دادستان پیشین آمریکا در جنوب نیویورک در این‌باره گفت: سیاست معمول وزارت دادگستری این بوده که تا قبل از اعلام و تأیید رسمی نتیجه انتخابات به این مبحث ورود پیدا نکند.  
به‌گفته چاک شومر، رهبر اقلیت دمکرات‌ سنا، امتناع از پذیرش نتیجه انتخابات، «خطر جدی و مهلکی» برای دمکراسی آمریکاست. باب باور، مشاور ارشد جو بایدن نیز گفت: «این هم مانند همان ادعاهایی است که رئیس‌جمهور آمریکا و وکلایش بارها مطرح کرده‌اند و راه به جایی هم نبرده‌اند. دعاوی آنها فقط در دادگاه‌ها مورد تمسخر قرار می‌گیرد.»

جمع‌آوری استشهاد در پنسیلوانیا
کمپین ترامپ از هفته گذشته تاکنون دعاوی متعددی مبنی بر تخلف در انتخابات در ایالت‌های گوناگون اقامه کرده است. دادگاه‌های میشیگان و جورجیا تاکنون دادخواست‌های آنها را رد کرده‌اند. یکی از مقامات ارشد کمپین ترامپ گفته که صدها استشهاد از رای‌دهندگان در پنسیلوانیا جمع‌ شده که حاکی از وقوع تخلف در انتخابات است. تیم رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد با جمع کردن شواهد و مدارک کافی، نتیجه انتخابات در این ایالت را که نقش سرنوشت‌سازی در پیروزی بایدن داشت، زیرسؤال ببرد و مانع از تأیید رسمی آن شود. از سوی دیگر، برخی مقامات جمهوریخواه در پنسیلوانیا نیز خواهان بازنگری در نتیجه انتخابات در این ایالت شده‌اند. در هر صورت، خبر خوب برای دمکرات‌ها این است که مسئول رسیدگی به همه این دعاوی، قاضی متیو برن است که باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا او را منصوب کرده است. ایالت‌های آمریکا تا 8دسامبر (18آذر) فرصت دارند تا هرگونه مشکل مربوط به انتخابات شامل دعاوی حقوقی و بازشماری آرا را حل و فصل کنند و درنهایت 6روز بعد از آن اعضای کالج الکترال، نتیجه نهایی را اعلام می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید