• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 21 فروردین 1397
کد مطلب : 11534
+
-

طرح «خواهر خواندگی» برای توسعه گردشگری بروجرد

شهردار: برندسازی در حوزه گردشگری و استفاده از ظرفیت خواهرخواندگی سبب رشد گردشگری می‌شود

گردشگری
طرح «خواهر خواندگی» برای توسعه گردشگری بروجرد




الهام شاهدپور| بروجرد- خبرنگار:


شهرستان بروجرد با دارا بودن توپوگرافی ویژه چهارفصل، بافت تاریخی منحصربه‌فرد و پیشینه کهن، قابلیت تبدیل‌شدن به قطب گردشگری غرب کشور را داراست. ازاین‌رو فعالیت‌های مجموعه مدیریتی این شهرستان برای معرفی جاذبه‌های گردشگری بروجرد با افزایش میزان حضور گردشگران در نوروز امسال رنگ و بویی متفاوت یافت تا برای نخستین بار شهرستان بروجرد شاهد رشد 40 درصدی حضور مسافران نوروزی باشد.
گرچه ظرفیت‌های گردشگری شهرستان بروجرد تنها مختص ایام نوروز نیست و می‌توان در همه فصول سال جاذبه‌هایی متفاوت برای جذب گردشگران ایجاد کرد،اما تاکنون اقدامی جدی در این زمینه صورت نگرفته است که بیانگر تلاش جدی مسئولان در توجه به ظرفیت‌های درآمدزای گردشگری در این شهرستان باشد.


بروجرد؛ بهشت گمشده گردشگری

رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر بروجرد با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری این شهرستان می‌گوید: بروجرد شهر خانه‌های تاریخی با بیش از ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی منحصربه‌فرد است و بهشت گمشده گردشگری و سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود که ظرفیت‌های آن ناشناخته مانده است.
«محمد پرهام» در گفت و گو با همشهری با اشاره به گسترش بافت شهری بروجرد در دل طبیعت این منطقه می‌افزاید: زیرساخت‌های گردشگری در شهر بروجرد با وجود ظرفیت‌های فراوان گردشگری بسیار اندک است و با توجه به ظرفیت‌های این شهر درزمینه  وجود ابنیه تاریخی انتظار می‌رود متولیان امر نسبت به ایجاد زیرساخت‌های گردشگری همانند هتل و اماکن تفریحی اقدام کنند.

وی با اشاره به فضای سبز منحصربه‌فرد شهر بروجرد عنوان می‌کند: وجود کارهای مربوط به صنایع‌دستی منحصربه‌فرد همچون ورشو سازی، گلیم، جاجیم و ماشته بافی، موتابی، قلم کاری روی پارچه و نیز غذاهایی مختص این منطقه،این شهرستان می‌تواند به قطب گردشگری در غرب کشور با برجسته‌سازی این ظرفیت‌ها تبدیل شود.

رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر بروجرد با نگاهی منتقدانه به موضوع خواهرخواندگی برای گردشگری بروجرد می‌گوید: زیرساخت لازم برای گردشگری این شهرفراهم نیست و ظرفیت‌های گردشگری این شهر هنوز به‌درستی معرفی نشده است. همین امرسبب شده گردشگری بروجرد در خواب طولانی به سر ببرد.
وی اضافه می‌کند:موضوع خواهرخواندگی زمانی می‌تواند کمکی به گردشگری این شهرستان بکند که موانع موجود رفع و زیرساخت‌های لازم ایجاد شود. از این رو خواهر خواندگی در این مقطع به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم نمی‌تواند کمک چندانی به صنعت گردشگری بروجرد بکند.

پرهام تصریح می‌کند: مشخص نیست چرا مدیران دولتی نسبت به ظرفیت‌های گردشگری بروجرد غفلت می‌کنند. به همین سبب مجموع گردشگرانی که در 15 روز ایام تعطیلات نوروزی از جاذبه‌های گردشگری بروجرد بازدید کرده‌اند تنها به‌اندازه 5/1 ساعت بازدید آن‌ها از قلعه فلک الافلاک مرکز استان بوده که به عقیده من، این امر به دلیل معرفی نشدن درست جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی فراوان این شهرستان است.
وی با ابراز امیدواری نسبت به این که کارخواهرخواندگی بتواند به ایجاد زیرساخت‌ها کمک کند، با دیده تردید به این امر می‌نگرد و می‌گوید: به هر روی من به این موضوع زیاد خوش بین نیستم و معتقدم، زمانی خواهر خواندگی می‌تواند به رونق گردشگری بروجرد کمک کند که ابتدا زیرساخت‌های گردشگری شهر مانند اماکن اقامتی، مراکز خدماتی و تفریحی و...تامین و آماده شود.


ایجاد تدریجی زیرساخت ها

یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر بروجرد هم با اشاره به بحث خواهر خواندگی بروجرد به همشهری می‌گوید: یکی از اهداف خواهرخواندگی این است که حتی طرح اسمی آن به ایجاد رونق گردشگری در بروجرد کمک کند تا به‌تدریج زیرساخت‌ها ایجاد شوند. «فریبرز محسنی» با خوش‌بینی نسبت به این موضوع در بروجرد می‌افزاید: این شهرستان به‌صورت ذاتی ظرفیت ایجاد خواهرخواندگی را به دلیل موقعیت‌های خاص اقلیمی، تاریخی و فرهنگی را دارد. اما خواهر خواندگی باید با شهرهایی باشد که به لحاظ برخورداری از ظرفیت‌های لازم در حوزه‌های تاریخی،طبیعی،فرهنگی هم‌تراز خودش باشند. در این صورت است که این موضوع می‌تواند سبب تقویت و شکوفایی گردشگری و ظرفیت‌های بروجرد شود.وی ادامه می‌دهد: این امر در داخل کشور باید با برخی شهرها ایجاد شود و در خارج کشور هم می‌تواند برای جذب، راه‌گشا باشد. این موضوع برای کشور ارزآوری خواهد داشت. بنابراین اگر بخواهیم منتظر آماده‌سازی زیرساخت‌ها باشیم  ممکن است سال‌ها به طول بینجامد. از این رو باید در گام نخست این اقدامات با فعالیت دبیرخانه عملیاتی شود.


جذابیت سرمایه‌گذاری در بروجرد

شهردار بروجرد نیز در این زمینه بروجرد را شهری جوان با جوانانی بااستعداد توصیف کرده و می‌گوید: وجود جوانان مستعد و فعال بروجردی در سراسر کشور ذخیره‌ای بزرگ برای این شهر است که درزمینه  اخذ ایده‌های اجرایی از حضور آن‌ها استفاده می‌شود.«امیر جاوید پور» بر لزوم اولویت‌بندی و مطالعه پروژه‌های مختلف تأکید می‌کند و می‌افزاید: شهر بروجرد فضایی ترکیبی از بافت سنتی و مدرن دارد که موجب ترغیب سرمایه‌گذاری در این شهر می‌شود. این شهر با بهره‌مندی از فضاهای خوب گردشگری ازلحاظ موقعیت مکانی و اقلیمی بسیار مناسب است و قرابت فرهنگی نزدیکی با استان‌های هم‌جوار خود دارد.
وی اضافه می‌کند: موقعیت مکانی و جاذبه‌های طبیعی روستاهای شهرستان بروجرد به‌گونه‌ای است که هریک از آن‌ها قابلیت تبدیل‌شدن به قطب گردشگری منطقه را دارد و ماندگاری گردشگران باوجود این جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بیشتر می‌شود.

شهردار بروجرد پیشینه سرمایه‌گذاری در بروجرد را به دوران صفویه و حتی پیش از آن می‌داند و بیان می‌کند: ظرفیت‌های گردشگری بروجرد آن‌‌چنان‌‌که شایسته است موردتوجه و معرفی قرار نگرفته، به این منظور جشنواره شب بروجرد، پایان اردیبهشت‌ در بوستان گفت‌وگوی تهران برگزار می‌شود تا ضمن معرفی جاذبه‌های گردشگری بروجرد فرصت‌های سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران نیز معرفی شود.
جاوید پور، برندسازی در حوزه گردشگری شهرستان بروجرد را ازجمله اقداماتی برمی‌شمرد که در این شهر قرار است صورت پذیرد و خواستار استفاده از ظرفیت تبلیغی سازه خواهرخواندگی برای بروجرد می‌شود.او در پایان سخنانش بر آمادگی شهرداری برای انجام مقدمات لازم برای این کار تاکید می‌کند.


بروجرد؛پایلوت مأموریت‌پذیری شهری 

از سوی دیگر، مدیرعامل مرکز توسعه خواهر شهرهای ایران که برای بررسی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری، اواخر هفته گذشته به لرستان و بروجرد سفرکرده بود، با شاره به ظرفیت‌های خواهر خواندگی برای رشد گردشگری در شهرها می‌گوید: افزایش رونق گردشگری به 4۰ درصد رقم قابل قبولی است و در این زمینه نباید تنها منتظر سازه‌های دولتی بود و با پیشرفتی که طی امسال بروجرد درزمینه گردشگری داشته این شهرستان می‌تواند به‌عنوان پایلوت مأموریت‌پذیری شهری انتخاب و معرفی شود.
«علیرضا رجایی» با اشاره به استعدادهای شهرستان بروجرد برای استفاده از ظرفیت خواهرخواندگی دیگر شهرهای کشور می‌افزاید: مدیریت شهری در این زمینه باید به خود مردم واگذار شود و این مردم شامل نهادهای مردمی و مورد تأکیدمقام معظم رهبری و دولت است که در تجارب گذشته نشان داده‌اند می‌توانند بسیار کارساز باشند.

وی تشکیل سازمان‌هایی با همگرایی انسانی را از الزامات سازه خواهرخواندگی می‌داند و بیان می‌کند: سازه خواهرخواندگی می‌تواند با شناسایی ظرفیت‌ها از توان سرمایه‌های خرد استفاده کند.
مدیرعامل مرکز توسعه خواهر شهرهای ایران تأکید می‌کند: احصای میراث ناملموس و ظرفیت شناسی استعدادهای موجود گام نخست تشکیل سازه خواهرخواندگی است که در این زمینه تعامل مردم و دعوت از سرمایه‌های این شهرستان در دیگر شهرهای کشور بسیار تأثیرگذار خواهد بود.
رجایی در ادامه بر لزوم شناسایی فرصت‌ها تأکید می‌کند و می‌گوید: مدیریت فرصت‌ها در کنار توجه به برندسازی کالای ایرانی در راستای جلب و جذب گردشگر از دیگر اقداماتی است که در زمینه اجرای سازه خواهر شهرها باید انجام شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید