مشکلات در آموزش فنیوحرفهای و کاردانش همزمان با شیوع ویروس کرونا و تغییراتی که در سازوکار امور جاری و از آن جمله فعالیت مدارس پدید آورده، موضوعی است که مرکز پژوهشهای مجلس هم پیش از این، آن را بهطور مستقل و در گزارشی بررسی کرده و به آن واکنش نشان داده بود. گزارش مرکز پژوهشها مستند به یافتههای یونسکو نشان میدهد که دانشآموزان فنیوحرفهای در دیگر کشورهای جهان هم با مشکلات مشابهی مواجه شدهاند. طبق آمارهایی که یونسکو اعلام کرده؛ در اردیبهشت امسال 89درصد جمعیت دانشآموزی جهان در 188کشور از حضور در مراکز آموزشی و کارگاههای فنیوحرفهای محروم شده بودند. گزارش مرکز پژوهشها هم تصریح کرده که آموزشهای فنیوحرفهای و کاردانش بهعنوان آموزشهای «علمی- عملی» وزارت آموزش و پرورش درگیری مضاعفی با موضوع این بیماری پیدا کردهاند؛ چراکه پیوند ناگسستنی با کارگاه، ماشینآلات، تجهیزات و فضاهای واقعی دارند.
کارشناسان این مرکز در گزارششان تأکید کردهاند ارائه آموزش به روشهای مختلف آموزش از راه دور (اعم از برنامههای تلویزیونی و یا پلتفرمها) و ارزشیابی تحصیلی در این حوزه متفاوت از حوزه آموزشهای عمومی است؛ ازاینرو لازم است چگونگی و شرایط پایان یافتن سال تحصیلی در این 2 شاخه تحصیلی مورد بررسی قرار گیرد.
در بخش دیگری از گزارش این مرکز آمده است: «در بررسی چالشهای حوزه آموزشهای فنیوحرفهای در مواجهه با ویروس کرونا با مواردی همچون نبود زیرساختهای کافی برای ارائه آموزش از راه دور با توجه به تنوع رشتهها، فقدان زیرساختهای لازم و مناسب برای ارزشیابی دروس فنی، فقدان منابع آموزشی دیجیتال کارآمد، ضرورت قطعی برگزاری پودمانهای فنی در کارگاهها، ضعف در توزیع یکسان منابع آموزش از راه دور و ناکافی بودن آمادگی معلمان و مربیان برای پاسخگویی به مشکلات یادگیری دانشآموزان مواجه شدهایم.»
کارشناسان این مرکز راهحل خروج از بحران آموزش و پرورش فنیوحرفهای و کاردانش را اینگونه معرفی کردند: «راهکارهایی همچون: بازگشایی هنرستانها با ایجاد فضای امن، تعیین زمان مورد نیاز برای تکمیل شایستگیهای فنی، کاهش تراکم کلاسی و کارگاهی با 2شیفته کردن هنرستانها یا زوج و فرد کردن روزهای آموزش، الزام مجلس به 2وزارتخانه آموزش و پرورش و فناوری و ارتباطات جهت استفاده از ظرفیتهای قانونی مانند ماده (69) قانون برنامه ششم توسعه، اجرای بند «8-8» سند تحول بنیادین، توسعه تواناییهای مربیان برای جایگزینی آموزش از راه دور بهجای آموزش رودررو با ارتقای مهارتهای فناوری اطلاعات و کمک به تهیه مواد آموزش الکترونیک، تأمین مواداولیه لازم برای تولید اقلام موردنیاز با استفاده بهینه از فضاها و تجهیزات کارگاهی و توانمندی هنرجویان توسط دستگاههای ذیربط، توزیع اقلام تولیدی بهداشتی و مراقبتی برای مدارس کشور ضروری است.»
تعطیلی کلاسهای فنی و حرفهای چالش آموزش فراگیر در جهان
در همینه زمینه :