• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 21 فروردین 1397
کد مطلب : 11532
+
-

اسلام‌آبادی‌ها چشم انتظار‌قطار

با راه‌اندازی چهارمین پتروشیمی استان و منطقه ویژه اقتصادی، نیاز اسلام آبادغرب به سیستم حمل و نقل ریلی دو چندان می‌شود

گزارش
اسلام‌آبادی‌ها چشم انتظار‌قطار





فاطمه کمانی| کرمانشاه- خبرنگار:

مردم کرمانشاه 20 سالی چشم انتظار قطار بودند تا مرکز این استان نیز مانند بسیاری از استان‌های دیگر کشور به راه‌آهن سراسری وصل شود و مردم بتوانند از مزایای حمل و نقل باری و مسافری به شیوه ریلی بهره‌مند شوند.
 آخرین روز سال 96 برای مردم کرمانشاه روز به یادماندنی بود و نخستین قطار از سمت کرمانشاه به سمت مشهد حرکت کرد و آرزوی دیرین مردم محقق شد. حال قطار، هفته‌ای 2 بار از مسیر کرمانشاه به سمت مشهد می‌رود و مردم با آن جابه‌جا می‌شوند. 

از همان زمانی که بحث راه‌آهن کرمانشاه مطرح بود همه عقیده داشتند این راه‌آهن نباید فقط به کرمانشاه محدود شود بلکه راه‌آهن کرمانشاه باید وسیله‌ای شود که ایران از طریق آن به مسیر بین‌المللی بپیوندد و مهم‌تر از همه کرمانشاه را به عراق متصل کند. تداوم راه‌آهن کرمانشاه تا اسلام آبادغرب و پس از آن تا خسروی و عراق خواسته مهمی بود که همواره مطرح شد و همه مسئولان، نمایندگان مجلس و... پیگیر آن بودند.
اکنون پس از بهره‌برداری از فاز اول این پروژه باید تمام تمرکز بر قطعه دوم این راه‌آهن تا مسیر اسلام آبادغرب و پس از آن خسروی باشد. تاثیر تداوم مسیر راه‌آهن تا شهرستان اسلام آبادغرب به عنوان دومین شهرستان بزرگ استان بر کسی پوشیده نیست، اسلام آبادغرب به‌زودی شاهد راه‌اندازی چهارمین پتروشیمی استان خواهد بود و به علاوه با راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی اسلام آبادغرب نیاز این منطقه به سیستم حمل و نقل ریلی دو چندان می‌شود.


شایدتا سال دیگر

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خبرهایی درباره راه‌آهن کرمانشاه به اسلام آبادغرب دارد و می‌گوید: در صورت تخصیص اعتبار می‌توان امیدوار بود پروژه راه‌آهن کرمانشاه به اسلام آبادغرب تا سال 99 یعنی ظرف 3 سال آینده به بهره‌برداری برسد.
«الیاس سلیمانی» با بیان این‌که این پروژه برای تکمیل به حدود 600 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، می‌افزاید: در صورت تامین اعتبار، پروژه راه‌آهن کرمانشاه به اسلام آبادغرب سال 99 به بهره‌برداری می‌رسد. وی پیشرفت کنونی مسیر کرمانشاه به اسلام آبادغرب را 50 درصد اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: روند اجرای کار در این مرحله سرعت خوبی دارد. به گفته این مسئول، پروژه راه‌آهن کرمانشاه اسلام آبادغرب حدود 4 و نیم کیلومتر نیز تونل دارد. نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به افتتاح پروژه راه‌آهن ملایر-کرمانشاه در روز پایانی سال 1396، یادآوری می‌کند: با اتمام این بخش اکنون تمام تمرکز بر تکمیل مسیر کرمانشاه به خسروی است. سلیمانی پیشرفت این قطعه را 28 درصد اعلام می‌کند و می‌افزاید: فقط در قسمت زیرسازی در این بخش 38 درصد پیشرفت داریم.


راه آهن کرمانشاه تا خسروی

رئیس مجمع نمایندگان استان نیز بر تکمیل پروژه راه‌آهن کرمانشاه تا خسروی تاکید دارد و می‌گوید: دولت باید زمان تکمیل راه‌آهن کرمانشاه به خسروی را اعلام کند.«احمد صفری» با اشاره به افتتاح راه‌آهن کرمانشاه به ملایر در روز پایانی سال 96، می‌افزاید: امیدواریم در همین دولت تاریخ تکمیل پروژه راه‌آهن کرمانشاه – خسروی نیز مشخص شود و مسیر راه‌آهن کرمانشاه به راه‌آهن بین‌المللی متصل شود. وی معتقد است: این روند تاثیر بسزایی در پیشرفت استان به‌ویژه شهرستان‌های مرزی خواهد داشت و به توسعه تجارت و صادرات استان کرمانشاه نیز کمک می‌کند. صفری راه‌آهن را یکی از زیرساخت‌های اساسی مورد نیاز استان می‌داند که برای جابه‌جایی مسافر و بار در کرمانشاه بسیار ضروری است.


شکوفایی اقتصاد استان

نماینده اسلام آبادغرب در مجلس شورای اسلامی نیز می‌گوید: با تکمیل خط راه‌آهن غرب کشور تا مرز خسروی و متصل شدن آن به شبکه ریلی کشور عراق، سالانه چندین میلیون تن کالا نیز از این طریق جابه‌جا خواهد شد که نقش موثری در شکوفایی اقتصاد استان خواهد داشت. 
«حشمت الله فلاحت پیشه» می‌افزاید: نباید فقط به رسیدن قطار به کرمانشاه اکتفا کرد و باید تحقق ادامه این مسیر تا مرز خسروی را با جدیت ادامه داد، زیرا مزایای اصلی راه‌آهن غرب کشور زمانی خود را نشان می‌دهد که این خط ریلی به مرز خسروی برسد و مسیر آن تکمیل شود.

وی با بیان این‌که مسئولان استان نیز باید با جدیت پیگیر ادامه راه‌آهن تا مسیر خسروی باشند، یادآوری می‌کند: راه‌آهن یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های برای توسعه استان و جهش اقتصادی در کرمانشاه است. این نماینده مجلس معتقد است که باید پیگیری لازم برای دریافت اعتبار بیشتری به‌منظور تکمیل راه‌آهن مسیر کرمانشاه به خسروی انجام شود.

یک کارشناس مسائل اقتصادی نیز تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقل استان را از جمله مهم‌ترین مواردی می‌داند که باید در سال 97 با جدیت دنبال شود.
 دکتر« سهراب دل انگیزان» ادامه می‌دهد: باید پیگیری کنیم راه‌آهن کرمانشاه که اواخر سال 96 راه‌اندازی شد علاوه بر حمل و نقل بار و مسافر، یک راه برای برقراری ارتباط موثرتر ما با کشور
عراق باشد.  وی می‌افزاید: بهره‌‌برداری از این پروژه یکی از نیازهای ضروری برای رونق بیشتر منطقه ویژه اقتصادی اسلام آبادغرب است.

این خبر را به اشتراک بگذارید