• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 19 آبان 1399
کد مطلب : 115153
+
-

آیا ویروس کرونا از طریق حیوانات منتقل می‌شود؟

ناقل اهلی

هیچ مدرکی درباره اینکه سگ یا گربه به ویروس کرونا آلوده باشند وجود ندارد

ناقل اهلی


نگار حسینخانی ـ روزنامه‌نگار


آیا حیوانات خانگی هم به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند؟ آیا این حیوانات  می‌تواند ناقلان ویروس در خانه‌های شما باشند یا نه؟

مدرکی موجود نیست
ندا که از چندروزگی یک توله سگ را بزرگ کرده و حالا این عدد را به چند‌ماه رسانده، می‌گوید هر دو در قرنطینه خانگی هستند. او به گفته رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران اشاره می‌کند که گفته بود نگهداری از حیوانات خانگی درصورت ‌حضور نداشتن آنها در خیابان‌ها و حفظ سلامت، موجب ابتلا به بیماری کرونا نمی‌شود. مدتی پیش سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که شواهدی مبنی بر مبتلا شدن سگ و گربه خانگی به ویروس کرونا در دست نیست، اما این نباید موجب شود که از شستن دست‌ها با آب و صابون پس از تماس با حیوانات خانگی غفلت شود. مدتی پیش سازمان بهداشت جهانی (WHO)، در این‌باره تحقیق می‌کرد تا مشخص کند که آیا سگ آلوده به ویروس، آن را از سطح آلوده برداشته یا بیمار شده است. اما این سازمان هم هیچ مدرکی درباره اینکه حیواناتی مانند سگ یا گربه بتوانند به ویروس کرونا آلوده شوند، ارائه نمی‌کند.

حیوانات خانگی کمیاب می‌شوند
هر چند در ابتدا این نگرانی وجود داشت که برای ترس از ابتلا، خانواده‌ها حیوانات خانگی خود را رها کنند، اما کم‌کم این ماجرا ابعاد تازه‌ای پیدا کرد. شیرین که مدتی است ساکن کشور کاناداست می‌گوید: با جدی‌تر شدن قرنطینه در آن کشور، تقاضا برای پذیرش و نگهداری از حیوانات خانگی افزایش داشته است. همچنین این نکته حائز اهمیت است که فرد آلوده توانایی شیوع ویروس را به حیوانات دارد. این درحالی است‌که اطلاعات نشان می‌دهد، سگ از نظر عفونت در سطح پایین جامعه بوده و هیچ علایمی ‌از خود نشان نمی‌دهد. سازمان جهانی بهداشت حیوانات معتقد است که هیچ شواهدی وجود ندارد که حیوانات اهلی این بیماری را گسترش دهند یا خود بیمار شوند.

با حیوان‌تان ماسک بزنید
این سؤال مشترک بین همه سرپرستان حیوانات خانگی وجود دارد که آیا کووید -19 تهدیدی برای سگ‌ها یا گربه‌هاست یا این حیوانات می‌توانند این ویروس را حمل کنند؟ تا این لحظه، پاسخ خیر است. برای نخستین بار در 26 فوریه حیوانی مورد آزمایش قرار گرفت و سطح پایینی از ویروس را در بدنش نشان داد. آزمایش‌هایی در 28فوریه و 2مارس تکرار شد و نتایج مثبت ضعیف مشاهده و پیگیری شد. 
حتی دانشمندان به شکل قطعی‌تری آب پاکی را روی دست مردم ریختند؛ اگر در منطقه‌ای باشید که بسیاری از افراد به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، هیچ مدرکی بر آلوده‌شدن حیوانات اهلی و دیگر حیوانات وجود ندارد. اما برای رفع نگرانی باید به چه نکات ایمنی توجه کرد. 
دپارتمان زراعت هنگ کنگ صاحبان حیوانات خانگی توصیه کرده که اقدامات بهداشتی را فراموش نکنند؛ شستن دست قبل و بعد از ارتباط و تماس با حیوان و مواد غذایی یا لوازم او و همچنین اجتناب از بوسیدن آنها. افراد بیمار نباید با حیوان تماس داشته باشند. اگر در وضعیت سلامتی حیوانات خانگی تغییری ایجاد شود، باید هر چه سریع‌تر به دامپزشک مراجعه کرد. اما برای احتیاط بیشتر سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند، باید دست‌تان را قبل و بعد از تماس با حیوان بشویید و به‌صورت خود و حیوان خانگی‌تان ماسک بزنید. تا جای ممکن حیوان را از خانه بیرون نبرید.

این خبر را به اشتراک بگذارید