• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 19 آبان 1399
کد مطلب : 115150
+
-

آیا کودکان به کرونا مبتلا می‌شوند؟

سطح پایین ویروس در بدن‌های کوچک

تحقیقات دانشمندان انگلیسی نشان داده از میان کودکان مبتلا به کرونا که علائم بیماری را از خود نشان می‌دهند، ۵۵درصد از بی‌حالی و ضعف رنج می‌برند

سطح پایین ویروس در بدن‌های کوچک


زهرا رستگارمقدم ـ روزنامه‌نگار

همیشه کودکان در هر جامعه‌ای جزو اقشار بی‌دفاع و ضعیف هستند و مورد حمایت کمپین‌ها، انجمن‌ها و... قرار می‌گیرند. شاید با شیوع ویروس کرونا بیشتر نگرانی جامعه آسیب‌پذیر بودن این گروه در کنار افراد سالمند و بیمار بود، اما کم‌کم با گذشت زمان مشخص شد ویروس کرونا سیاست و استراتژی‌ متفاوتی برگزیده است. در همان‌ماه نخست کودکان در دسته بیماران قرار نگرفته بودند و کمتر کودکی بود که به این ویروس مبتلا شود و جان خود را از دست بدهد. همین امر این سؤال را ایجاد کرد که آیا کودکان هم به کرونا مبتلا می‌شوند؟

کودکان؛ ناقلان خاموش 
همان روزها و ماه‌های اول بود که آمارها، عدد و داده‌های عجیبی را درباره انتقال ویروس کرونا نشان می‌داد. یکی از عجایب این بود که کودکان -ضعیف‌ترین گروه جامعه- در برابر ویروس کرونا آسیب‌پذیر نیستند. مدت‌ها مرگ کودکی در اثر ابتلا به کرونا گزارش نشد و خیلی‌ها این شائبه را پروراندند که کودکان کرونا نمی‌گیرند. اما چندی نگذشت که پزشکان این جمله را به این صورت تصحیح کردند؛ کودکان هم به کرونا مبتلا می‌شوند، با این قید که بیمار نمی‌شوند یا بیماری‌شان علائم خفیفی دارد؛ آنها ناقلان پنهان‌ هستند.
گرچه این نتایج نیز قطعی نبود و همین گزاره اصلاحی هم دستخوش تغییراتی قرار گرفت. دانشمندان پس از مدتی به این نتیجه رسیدند که کودکان نیز به کرونا مبتلا می‌شوند، اما ممکن است این بیماری یا خود را نشان ندهد یا با علائم ویژه‌ای از خود نشان دهد. مثلا دانشمندان آمریکایی گفتند که سطح کووید-۱۹ در بدن کودکان آلوده به ویروس با یکدیگر متفاوت است، همانطور که بنا بر آمار، مردان بیش از زنان، سالمندان بیش از جوانان و کودکان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر از افراد سالم در مقابل این ویروس آسیب‌پذیر هستند. تحقیقات روی ۸۰۰ بیمار مبتلا به کرونا که زیر سن ۱۷سال بوده‌اند نشان می‌دهد کودکان به سطوح پایینی از ویروس مبتلا شده‌اند. کودکان ناقلان خاموش کووید-۱۹ بوده و از این‌رو لازم است بزرگسالان نسبت به این موضوع هوشیاری لازم را داشته باشند و بیشتر از خود مراقبت کنند و پروتکل‌های بهداشتی را به فرزندانشان آموزش دهند.

شایع‌ترین علائم کرونا در کودکان
محققان بیمارستان ماساچوست آمریکا و بیمارستان عمومی کودکان هم در مطالعه‌ای اعلام کردند شواهد نشان می‌دهد کودکان نقش بزرگی در گسترش کووید-۱۹ در جامعه دارند. در این تحقیق ۱۹۲نفر زیر ۲۳سال مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. این در حالی است که کودکان مبتلا به کووید-۱۹ که علائمی از خود نشان نمی‌دهند و در جامعه حضور دارند، می‌توانند با شدت بیشتری باعث انتقال ویروس شوند. به هر میزان که ویروس در مجاری تنفسی بیشتر باشد، آن فرد می‌تواند به میزان قابل‌توجهی ویروس را در جامعه منتشر کند. باید گفت که کودکان در مقابل عوامل بیماری‌زا مقاوم نیستند و باید به کودکان به دید ناقلان خاموش و فعال ویروس کرونا نگاه کرد. همانگونه که در ایران نیز آمار ابتلا و شیوع این بیماری بین کودکان زمانی رو به افزایش رفت که خانواده‌ها با خیال راحت کودکان‌شان را در 3ماه تعطیلی تابستان آزاد گذاشتند و کمتر از رفت‌وآمدهای آنان جلوگیری کردند و کودکان و نوجوانان هم با اتکا به این گفته دانشمندان چندان نگران ابتلا به ویروس نبودند. اما واقعا این ویروس با چه ویژگی‌هایی در بدن کودکان خود را بروز می‌دهد؟ به گفته دانشمندان بسیاری از کودکان مبتلا به کرونا علائمی ندارند. با این حال، تحقیقات دانشمندان انگلیسی نشان داده از میان کودکان مبتلا به کرونا که علائم بیماری را از خود نشان می‌دهند، ۵۵درصد از بی‌حالی و ضعف رنج می‌برند. همچنین ۵۳درصد این کودکان از سردرد شکایت داشته و بیش از ۵۰درصد آنها علائم تب دارند. گلودرد با ۳۸درصد، بی‌اشتهایی با ۳۵درصد، مشکلات مختلف پوستی شامل خارش، التهاب، جوش و... ۱۵با درصد و اسهال با ۱۳درصد از شایع‌ترین علائم کرونا در کودکان مبتلا بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید