• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 17 آبان 1399
کد مطلب : 114940
+
-

شبکه‌های اجتماعی؛ درس‌های انتخابات ۲۰۱۶ برای ۲۰۲۰

ماجرای برچسب خوردن متوالی توییت‌های ترامپ این روزها جنجالی و بی‌سابقه بوده،اما شبکه‌های اجتماعی مشهور جهان نشان دادند درس‌های زیادی از گذشته آموخته‌اند

شبکه‌های اجتماعی
شبکه‌های اجتماعی؛ درس‌های انتخابات ۲۰۱۶ برای ۲۰۲۰

برچسب خوردن توییت‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با ۸۸میلیون فالوئر به‌خاطر دادن اطلاعات غلط یا ادعای تقلب در انتخابات آمریکا موضوعی جنجالی و حتی بی‌سابقه در شبکه‌های اجتماعی طی روزهای اخیر بود.
حساسیت انتخابات2020 آمریکا از ابتدا شبکه‌های اجتماعی مهم ازجمله فیسبوک و توییتر را وادار کرد تا برای تکرار نشدن اتفاقات انتخابات2016، تغییراتی در الگوریتم خود ایجاد کنند. به گزارش تک کرانچ، تنش‌های رأی شماری بین جو بایدن و دونالد ترامپ در ایالت‌های مختلف آمریکا به حالت سینوسی مدام در فراز و نشیب است. مهم‌ترین و درواقع اصلی‌ترین منبع تبادل اخبار رأی شماری، پلتفرم‌های اجتماعی است. شبکه‌های اجتماعی این بار از آمادگی بهتری برای کنترل طیف گسترده‌ای از سناریوهای پیچیده، خطرناک یا مبهم در روز انتخابات برخوردار بودند. حالا پلتفرم‌های اجتماعی الگوریتم خود را با انتخابات2020 سازگار کرده‌اند، کاری که در سال2016 رخ نداد. ترامپ بارها پیش از انتخابات اشاره کرده بود که درصورت باخت، نتیجه را قبول نخواهد کرد. یک تهدید شوکه آور که می‌توانست دمکراسی آمریکا را به خطر بیندازد اما توییتر و فیسبوک به‌عنوان پلتفرم‌های اجتماعی بزرگ، رفتارهای او را مو به مو دنبال و فکر همه جا را کرده بودند. فیسبوک و توییتر به‌ویژه برنامه‌هایی با جزئیاتی دقیق طراحی کردند تا درصورتی که اعلام نتیجه انتخابات به درازا کشید یا اگر نامزدی نتیجه را قبول نکرد، آمادگی مقابله با او را داشته باشند.
فیسبوک اعلام کرد اگر یک کاندیدا پیش از پایان رأی شماری، خود را پیروز رقابت اعلام کند، ادعای او را حذف نمی‌کند اما با پیامی حاوی «هنوز نتیجه رسما اعلام نشده است» و یا «رای‌گیری هنوز ادامه دارد»، آن را برچسب می‌زند.
توییتر نیز از دو‌ماه پیش با توجه به رفتارهای ترامپ، برنامه‌های خود را برای تسلط بر محتوای منتشر شده آماده کرد با این توضیح که درصورت انتشار توییتی با محتوای اعلام پیروزی پیش از پایان رأی شماری، آنها را یا حذف می‌کند یا برچسب محتوای نادرست می‌زند.
این شبکه اجتماعی صراحتا اعلام کرده بود در برابر هرگونه توییتی که محرک رفتار غیرقانونی برای جلوگیری از انتقال صلح آمیز قدرت باشد خواهد ایستاد! یک قانون عجیب اما لازم برای انتخابات2020. یک هفته پیش از انتخابات، توییتر به کاربران خود پیامی با این جمله داد: ممکن است درباره آرای پستی با اطلاعات غلط روبه‌رو شوید. همچنین به کاربران هشدار داد، امکان دارد نتیجه انتخابات خیلی سریع اعلام نشود.
از سوی دیگر کاربرانی که تلاش کنند توییت‌هایی را با محتوای غلط بازنشر کنند با یک پیام پاپ آپ مبنی بر اینکه این توییت بررسی شده است، مواجه خواهند شد و آنها را وادار می‌کند، پیش از بازنشر آن روی این پیام کلیک کنند. فیسبوک اخیرا تغییرات قابل توجه دیگری را انجام داده است، مانند تحریم QAnon و شبه نظامیان خطرناک طرفدار ترامپ که از این پلتفرم برای سازماندهی استفاده می‌کنند. هرچند این تلاش‌ها خیلی دیر انجام شد. شبکه اجتماعی در سال‌های اخیر نقش بسیار بزرگی در انتشار محتوای سیاسی دارند و بسیار تأثیرگذارند. بنابراین انتخاب‌ آنها برای مقابله با اطلاعات غلط و افراط گرایی بسیار مهم است. شبکه‌های اجتماعی که میزبان مباحث سیاسی هستند از سال2016 درس‌های بزرگی گرفته‌اند. می‌توانیم امیدوار باشیم که این درس‌ها برای گذر از یکی از سخت‌ترین پیچ‌های تاریخ جهان کافی باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید