• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 14 آبان 1399
کد مطلب : 114788
+
-

اضطراب؛ چاشنی انتخابات آمریکا

همزمان با پایان رأی‌گیری در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، احتمال وقوع آشوب و درگیری‌ خیابانی میان طرفداران نامزدها افزایش یافته است

آمریکا
اضطراب؛ چاشنی انتخابات آمریکا

سمانه معظمی- خبرنگار

 بالاخره سوت پایان رقابت دونالد ترامپ و جو بایدن در پرحاشیه‌ترین انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دیروز به صدا درآمد و کارزار انتخاباتی هر دو نامزد به خط پایان رسید.
این انتخابات نه در متن و نه در حاشیه شبیه هیچ‌کدام از انتخابات‌های سال‌های قبل نبود و شاید همین باعث ثبت رکورد مشارکت مردم در انتخابات زودهنگام شد. تا شب انتخابات نزدیک 100میلیون آمریکایی رأی دادند، درحالی‌که در انتخابات 4سال پیش جمعا 138میلیون نفر به پای صندوق‌های رأی رفته بودند.
به‌دلیل نگرانی از آشوب‌های بعد از انتخابات، از ساعت‌ها قبل از آغاز رأی‌گیری نه‌تنها نیروهای نظامی بلکه مردم و مغازه‌داران نیز در سرتاسر آمریکا از نیویورک تا کالیفرنیا به حالت آماده‌باش درآمدند. یک روز قبل از انتخابات، کوچه‌ها و خیابان‌ها در بیشتر شهرهای این کشور انگار که در انتظار درگیری نظامی بودند تا یک انتخابات مردمی.
در مرکز شهر واشنگتن، کارگران در مقابل ویترین مغازه‌ها و ساختمان‌ها مشغول کار بودند؛ صدای چکش و ابزار برقی نه برای نصب تزیینات جشن کریسمس بلکه برای نصب حفاظ و تخته‌های چوبی بلند بود. محوطه اطراف کاخ سفید نیز درست مانند ماه‌های گذشته که در واکنش به اعتراض‌ها علیه نژادپرستی پلیس فنس‌کشی شده بود، دوباره با مانع محاصره شد. مقامات امنیتی پایتخت آمریکا گفته‌اند که همه نیروهای آنها در روز انتخابات و بعد از آن در آماده‌باش هستند و همه اقدامات برای حفظ آرامش و امنیت مردم انجام شده است.
 در نیویورک نیز بعد از اینکه پلیس به صاحبان کسب‌وکارها هشدار داد، خیلی از فروشگاه‌ها دست به اقدامات حفاظتی زدند و ویترین‌های خود را پوشاندند. بیل دو بلازیو، شهردار نیویورک گفته که مقامات این شهر برای هر نوع آشوب و درگیری بعد از انتخابات آماده هستند و به‌سرعت آن را کنترل می‌کنند.
در هیوستون، پرجمعیت‌ترین شهر ایالت تگزاس نیز تنش‌های سیاسی اوج گرفته است. برخی گروه‌های خرابکار با اسپری رنگ روی شیشه‌ها نوشته‌اند: «نه به انتخابات، آری به انقلاب.» یکی از مقامات پلیس شهر بورلی‌هیلز کالیفرنیا نیز به شبکه سی‌‌بی‌اس گفت: «ما خودمان را برای بدترین اتفاق‌ها آماده کرده‌ایم.»
از سوی دیگر، پلیس فدرال آمریکا در هفته‌های گذشته اعضای برخی گروه‌های نظامی را که مشکوک به ایجاد اغتشاش بودند، دستگیر کرده است. نیوزویک در گزارشی نوشت که معترضان طرفدار جنبش «زندگی سیاهپوستان مهم است» و ضد‌فاشیست معروف به «آنتی‌فا» خود را برای اعتراض و آشوب بعد از انتخابات آماده کرده‌اند. بسیاری از این افراد در شبکه‌های اجتماعی ازجمله توییتر در حال ترغیب افراد برای پیوستن به آنها هستند.
در برخی شهرها گروه‌های ضد‌فاشیست از طرفدارانشان خواسته‌اند که روز بعد از انتخابات به خیابان‌ها بیایند. ازجمله در شهر سیاتل قرار است معترضان چهارشنبه‌شب (پنجشنبه به وقت ایران) در کالج مرکزی این شهر دست به تظاهرات بزنند.

پرهزینه‌ترین کارزار انتخاباتی
انتخابات2020 پرهزینه‌ترین کارزار انتخاباتی در تاریخ آمریکا بوده است. براساس تخمین مرکز سیاست پاسخگو آمریکا، نامزدها، کمیته‌های احزاب و گروه‌های مستقل 14میلیارد دلار هم در انتخابات ریاست‌جمهوری و هم کنگره هزینه کرده‌اند که بیش از 2برابر هزینه 6.5میلیارد دلاری انتخابات2016 است. این مرکز تخمین زده که تا روز برگزاری انتخابات، کمپین‌های انتخابات ریاست‌جمهوری 6.6میلیارد دلار و رقابت‌های کنگره 7میلیارد دلار هزینه داشته است. هزینه دمکرات‌ها در این میدان 2برابر جمهوریخواهان بوده به‌طوری که تا یک هفته قبل از انتخابات 6.9میلیارد دلار از سوی دمکرات‌ها و 3.8میلیارد دلار از سوی جناح مقابل هزینه شده است.
کمیسیون انتخابات فدرال اعلام کرده‌ با اینکه ترامپ سرمایه‌‌گذاری برای انتخاب مجدد خود را از همان سال2016 آغاز کرد، اما نتوانسته در این زمینه بایدن را پشت سر بگذارد. کمپین بایدن امسال حدود یک‌میلیارد دلار جمع کرد، اما کمک‌های مردمی به کمپین ترامپ فقط به 600میلیون دلار رسید. بایدن نخستین نامزد در تاریخ آمریکا خواهد بود که توانسته این میزان کمک را در یک رقابت انتخاباتی جذب کند. کمپین او با جمع‌کردن 748میلیون دلار کمک فقط در ماه‌های آگوست و سپتامبر رکورد تازه‌ای ثبت کرد. درحالی‌که کمپین ترامپ در این مدت فقط 458میلیون دلار آورده داشت.
در مقابل، رئیس‌جمهور آمریکا پشتیبانی مالی بیشتری از سمت حزب جمهوریخواه داشته است. آنها 643میلیون دلار از زمستان سال گذشته برای انتخاب مجدد او هزینه کرده‌اند، درحالی‌که حزب دمکرات فقط 396میلیون دلار برای نامزد خود هزینه کرده است.

کاهش شعبه‌های رأی‌گیری
تعداد شعبه‌های رأی‌گیری در انتخابات امسال 20درصد نسبت به انتخابات سال2016 و 22درصد نسبت به انتخابات سال2012 کاهش داشته است. این کاهش بیشتر از همه در ایالت‌های کالیفرنیا، مریلند، کنتاکی، نیوجرسی، نوادا و داکوتای شمالی بوده است.
به‌گزارش شبکه خبری وایس، شیوع کرونا و استقبال از رأی‌گیری پستی باعث شد تا امسال 21هزار شعبه‌ رأی‌گیری کمتر از سال‌های پیش‌ فعال باشند. پایین‌آوردن هزینه‌ها از علت‌های دیگری است که برای این موضوع عنوان شده است.
برخی ایالت‌ها مانند کالیفرنیا و نیوجرسی به‌دنبال این کاهش، رأی‌گیری پستی را برای مردم تسهیل کردند، اما در بقیه ایالت‌ها ازجمله تگزاس و جورجیا این امکان فراهم نبود که پیش‌بینی می‌شود تأثیر منفی در مشارکت اقشار ضعیف و رنگین‌پوستان داشته باشد، زیرا معمولا این اقشار در مناطق محروم که دور از شعبه‌های رأی‌گیری است، زندگی‌ می‌کنند. همچنین کاهش مراکز رأی‌گیری آن هم در این سطح وسیع باعث ایجاد صف‌های طولانی و مدت انتظار بیشتر شد و مردم به‌ویژه سالمندان و معلولان را به‌دردسر انداخت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید