• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 14 آبان 1399
کد مطلب : 114700
+
-

تاج بر سر فوتبال آسیا

تیم فوتبال تاج جام را درتهران نگه داشت

تاج بر سر فوتبال آسیا

  جواد نصرتی 

هیچ تیمی به اندازه تاج(استقلال) در ایران خود را متخصص آسیا نمی‌خواند. آبی‌های پایتخت، ۲بار در ادوار گذشته قهرمان باشگاه‌های آسیا شده‌اند اما همه‌‌چیز برای آنها و باشگاه‌های ایران در سطح آسیا، از امجدیه و با یک دشمن همیشگی شروع شد.
قهرمانی باشگاه‌های آسیا 2 سال قبل‌تر شروع شده بود و ایران در دور اول نماینده نداشت و در دور دوم دوباره قهرمانی به تیمی از رژیم صهیونیستی رسید. سومین دوره، به میزبانی ایران و در ورزشگاه امجدیه برگزار شد. صعود نماینده ایران و اسرائیل به فینال، فینال 2 سال قبل از جام ملت‌های آسیا بین ایران و اسرائیل را زنده کرد و پیروزی تاج بر هاپوئل، به چیزی فراتر از یک پیروزی باشگاهی تبدیل شد. مردم با آن مانند یک رویداد ملی برخورد کردند.
این بازی‌ها در 2گروه با حضور 7 تیم (یک تیم در گروه A انصراف داد) شروع شد و تاج(استقلال) بعد از پیروزی برابر حریفانی از لبنان و مالزی صعود کرد. در دور دوم که نیمه‌نهایی هم بود، تاج از سد مدان اندونزی گذشت تا با هاپوئل تل‌آویو، قهرمان سابق این رقابت‌ها بازی کند. فینال، با گل ابتدای نیمه دوم به نفع میهمان پیش می‌رفت تا اینکه در همان نیمه، غلام وفاخواه گل مساوی را برای تاج زد. 2 دقیقه بعد از دقیقه 90، مسعود معینی گل برتری آبی‌ها را زد تا نخستین قهرمانی آسیا، به دراماتیک‌ترین شکل برای آنها حاصل شود. این قهرمانی، برخلاف این روزها که رابطه تیم‌های تهرانی کاملا خصمانه است، جشنی سراسری برای همه بود و هواداران پرسپولیس هم همچون هواداران تاج آن را جشن گرفتند. مسئله، ‌فراتر از حمایت هواداران تیم رقیب بود و حتی فریدون معینی و محمود خوردبین بازیکنان پرسپولیس هم به‌عنوان یار کمکی به تاج در این رقابت‌ها پیوستند. غلام وفاخواه، زننده گل اول بازی فینال هم بازیکن قرضی از عقاب بود. قهرمانی تاج، شروع فصلی تازه در این تیم بود؛ این جام، زیرنظر زدراکو رایکوف سرمربی اهل یوگسلاوی این تیم به‌دست آمد و فصلی درخشان برای تاج رقم زد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید