• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 12 آبان 1399
کد مطلب : 114645
+
-

همشهری جزئیات جدول رشد قیمت‌ خوراکی‌ها را بررسی می‌کند

ردیابی تورم مهر‌ماه در سفره خانوار

تأثیر افزایش نرخ تورم در‌ ماه مهر امسال بر سفره مردم چه بوده است؟ آیا رشد قیمت خوراکی‌ها در ماه‌های آینده کنترل خواهد شد یا شهروندان همچنان شاهد بالا‌رفتن قیمت‌ها خواهند بود؟ در ماهی که گذشت، براساس داده‌های مرکز آمار ایران قیمت کره پاستوریزه با بیش از 40درصد رشد، بالاترین میزان افزایش را نسبت به ‌ماه شهریور تجربه کرده و از میان بیش از 50قلم خوراکی مورد مصرف مردم تنها پرتقال، انار، هندوانه، سیب، خیار و هویج‌فرنگی ارزان شده است. دلیل ارزان‌شدن این اقلام میوه و سبزیجات عمدتا ناشی از تغییر در تقاضای فصلی بوده است.
بررسی داده‌های جدید نشان از آن دارد که در مهر امسال نسبت به مهر پارسال تنها قیمت رب گوجه‌فرنگی اندکی بیش از یک درصد پایین آمده و سایر کالاها با رشد قیمت مواجه شده تا جایی که شهروندان ایرانی برای خرید کالاهایی چون لوبیا قرمز، تخم‌مرغ، لپه، برنج خارجی، عدس و حتی هندوانه و خربزه بیش از دو برابر مهر پارسال پول پرداخت کرده‌اند. مرکز آمار ایران روایت می‌کند از بین 53قلم خوراکی منتخب، تعداد 33قلم کالاها، تغییر سالانه بالاتر از نرخ تورم نقطه به نقطه کل کشور به میزان 41.4درصد داشته‌اند و تنها کالاهایی چون گوشت قرمز، سیب‌زمینی و کشمش پلویی کمتر از 10درصد گران شده است.

بشقاب خوراکی‌ها گران شد
واحد پذیرایی ایرانی‌ها از خودشان و مهمانان‌شان، عمدتا بشقاب و پیش‌دستی است و برای اینکه بدانید هر بشقاب خوراکی و آشامیدنی چقدر گران شده، بهتر است بدانید که ارزش ریالی هر بشقاب برنج ایرانی درجه یک نسبت به مهر پارسال 25.6درصد گران شده و اگر از خودتان یا مهمانان‌تان با برنج خارجی درجه یک پذیرایی می‌کنید، اطلاع داشته باشید که قیمت آن نسبت به شهریور امسال 12.3درصد و نسبت به مهر پارسال 136درصد بالا رفته است. نشانه‌ای از اینکه با حذف رانت ارزی واردات برنج با دلار 4200تومانی فاصله قیمت هر کیلوگرم برنج درجه یک ایرانی با نمونه مشابه خارجی آن به کمتر از 8هزار تومان رسیده درحالی‌که اختلاف قیمت در مهر پارسال بیش از 14هزار تومان بود. قیمت یک کیلوگرم ماکارونی در مهر نسبت به شهریور امسال فقط 1.6درصد بیشتر شده اما نسبت به مهر پارسال 45.7درصد گران‌تر شده است.

گوشت بخوریم یا مرغ
گوشت قرمز چه از نوع گوساله چه گوسفندی در فاصله مهر پارسال تا مهر امسال رشد قیمتی کمتر از 10درصد داشته؛ به‌طوری که هر کیلوگرم گوشت گرم گوساله 4.2درصد و گوشت گوسفند 8.2درصد گران شده؛ با این توضیح که قیمت گوشت قرمز در‌ماه جاری هم مانند گوشت مرغ گران‌تر شده‌است. افزون بر اینکه گوشت مرغ از مهر پارسال تا مهر امسال با رشد قیمت بیش از 45درصدی مواجه شده و سیر صعودی قیمت آن همچنان ادامه دارد. در گروه مواد پروتئینی، ماهی قزل‌آلا در این مدت 21درصد و کنسرو ماهی هم 46درصد افزایش نرخ داشته است. البته تخم‌مرغ در این زمینه از گوشت مرغ سبقت گرفته و هر یک کیلوگرم آن حدود 109درصد گران‌تر از مهر پارسال و 21درصد گران‌تر از شهریور امسال شده است.

کره، پیشتاز لبنیات
در گروه لبنیات پرمصرف مردم، این کره پاستوریزه بوده که در مهر امسال نسبت به شهریور گذشته با رشد 40درصدی پیشتاز شده و نسبت به مهر پارسال مردم کره را 63درصد گران‌تر خریده‌اند. مرکز آمار ایران روایت می‌کند خامه پاستوریزه 75درصد، ماست پاستوریزه 26.5درصد، دوغ 29درصد و پنیر پاستوریزه هم 34.4درصد با رشد قیمت مواجه شده است. در گروه روغن دست‌کم در مهرماه وضعیت قیمتی تاحدودی متعادل‌تر بوده به‌نحوی که روغن مایع 18درصد و روغن نباتی جامد 26درصد با افزایش نرخ همراه شده است.

نبض میوه با تقاضا می‌زند
روند رشد قیمت میوه با توجه به عرضه و تقاضای فصلی اما متفاوت بوده و بدون درنظر‌گرفتن رشد 154درصدی هندوانه و 104درصدی خربزه در مهر امسال نسبت به مهر پارسال که عمدتا ناشی از کاهش عرضه و پایان فصل مصرف آن بوده، قیمت پرتقال ایرانی در مهر امسال نسبت به مهر پارسال 72درصد گران شده اما نسبت به شهریور امسال 32درصد کاهش قیمت داشته است. سیب درختی هم ‌نسبت به مهر پارسال 67درصد رشد قیمت داشته و نسبت به شهریور 9درصد ارزان شده و انار هم 52درصد گران‌تر از مهر پارسال و 18درصد ارزان‌تر از شهریور امسال قیمت خورده است. در گروه سبزیجات رکورد قیمت به فلفل دلمه‌ای با جهش 118درصدی رسیده اما نبض رشد قیمت‌ها در گروه حبوبات متفاوت‌تر و تندتر روایت شده است. رشد 144درصدی عدس، 102درصدی لوبیا قرمز، 130درصدی لپه، 76درصدی لوبیا چیتی و 71درصدی نخود نشان می‌دهد که هزینه پخت خورش و آبگوشت هم بالاتر رفته است.

هزینه نوشیدن یک استکان چای
اگر زیاد اهل نوشیدن چای هستید، بدانید که هر کیلوگرم قند 49درصد، شکر 54درصد و نیم‌کیلو چای خارجی بسته‌ای 30درصد در مهر امسال بیشتر از مهر پارسال بوده. اگر هم نوشابه می‌خورید، از مصرف آن کم کنید زیرا یک شیشه 1.5لیتری نوشابه هم در این مدت 57درصد گران شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید