• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 12 آبان 1399
کد مطلب : 114632
+
-

تهران صاحب خانه می‌شود

  مجید جباری- خبر‌نگار

در روز داغ تذکرات و هشدارها نسبت به موضوعات مختلف ازجمله افزایش تلفات کرونا و تعطیل نشدن تهران در شورای شهر، اعضای پارلمان شهری پایتخت به 2طرح یک‌فوریتی رأی دادند؛ یکی برای صاحب خانه کردن تهران برای نخستین‌بار و دیگری برای ساماندهی موزه‌های زیرنظر مدیریت شهری. ضمن اینکه شورای شهر دیروز به لایحه‌ای رأی داد که براساس آن، بخشی از سهام «همشهری» و «شهروند» در زمانبندی مشخصی وارد بورس می‌شوند. دیروز همچنین نخستین روزی بود که خبرنگاران رسانه‌ها با هدف حفظ سلامتی خود و کارکنان و اعضای شورا از حضور در صحن منع شده بودند. دویست‌وچهل‌وششمین جلسه شورای شهر تهران دیروز با نطق پیش از دستور زهرا صدراعظم نوری درباره قدردانی از وزارت نیرو و تذکرات اعضا شروع شد. محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران در ابتدای جلسه، با بیان اینکه آمار مرگ‌ومیر تهران در آبان‌ماه به‌نسبت سال گذشته ۱۰۰درصد افزایش داشته است، گفت: «تلفات کرونا از ابتدای  سال‌جاری تاکنون در تهران، چندین برابر میزان متوسط شهدای جنگ تحمیلی و ماه‌های اوج انقلاب اسلامی بوده است. متأسفانه برخلاف موج نخست و دوم کرونا که پس از اوج‌گیری کاهش یافت، موج سوم که از مهرماه آغاز شده، در آبان تشدید شده و اگر اقدام مؤثری برای مهار آن صورت نگیرد، ممکن است به یک سونامی و فاجعه انسانی در آذر منجر شود.»
او در عین حال ادامه داد: «خوشبختانه در جلسه مشترک با مجمع نمایندگان تهران، به تفاهم خوبی در جهت راهکارهای مهار موج سوم کرونا دست پیدا کردیم که در نامه مشترکی به ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد خواهیم داد.» محمدسالاری اما در تذکر پیش از دستورش درباره ضرورت قرنطینه تهران صحبت کرد: «از ستاد مقابله با کرونا و رئیس‌جمهور می‌خواهم تا بیش از این زمان را از دست ندهند و هرچه سریع‌تر نسبت به قرنطینه کامل 2هفته‌ای تهران با رعایت همه ملاحظات و پیش‌بینی‌های لازم جهت تأمین مایحتاج اصلی مردم اقدام کنند.»
ضرورت ارائه گزارش مالی پروژه طبقاتی صدر و قراردادهای آن به شورا و افکار عمومی موضوع تذکر دیگری بود که سیدمحمود میرلوحی آن را مطرح کرد. او در این‌باره گفت: «7سال از اتمام پروژه صدر می‌گذرد، اما گزارش مالی قراردادهای آن با وجود پیگیری‌های متعدد هنوز به شورای شهر ارائه نشده است.»
اعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه دیروز یک‌فوریت طرح الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه جامع سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و مدیریت موزه‎های تحت مالکیت و مدیریت یا مرتبط با مدیریت شهری تهران را به‌تصویب رساندند. بر این اساس، شهرداری تهران موظف شد، ظرف مدت 2‌ماه از تصویب این طرح، برنامه جامع سیاستگذاری، برنامه‎ریزی و مدیریت این فضاهای فرهنگی و اجتماعی را در قالب لایحه به شورا ارائه کند. بعد از سخنان مسجدجامعی، یک‌فوریت این طرح، بدون مخالفتی با 14رأی تصویب شد.
اعضای شورای اسلامی شهر تهران همچنین با یک‌فوریت طرح تأسیس خانه تهران موافقت کردند. ازجمله علل لزوم طرحی که احمد مسجدجامعی آن را پیشنهاد کرد، این بود که باید مرکز معین و ثابتی با امکانات و فضای مناسب برای همفکری و همکاری مجموعه فرهیختگانی که در حوزه تهران فعالیت دارند، درنظر گرفته شود.
در تشریح دلایل قید یک‌فوریت این طرح آمده است: «این فضا و امکانات اقماری و جانبی آن محلی برای تعامل و دیدار تهران‌پژوهان، دانشگاهیان، معماران، متخصصان و مدیران امور شهری و امور اجتماعی و فرهنگی، هنرمندان، سرمایه‎گذاران، نمایندگان مردم و نظریه‎پردازان، شهرسازان، کارشناسان، برنامه‌ریزان مدیریت شهری و مرجعی قابل اتکا برای تعامل و تعاطی افکار، رایزنی‎ها و مشاوره خواهد بود.»
محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای شهر نیز درباره ایجاد خانه‌ای برای تهران گفت: «230سال است که تهران بنا شده، اما خانه‌ای ندارد.» درنهایت این طرح یک‌فوریتی هم بدون هیچ مخالفی با رأی اکثریت اعضای شورا همراه و شهرداری تهران موظف شد، ظرف مدت 3‌ماه از تصویب مصوبه، لایحه تاسیس خانه تهران را به شورا بیاورد.

رای شورا به بورسی شدن همشهری و شهروند
اعضای شورای شهر تهران به کلیات لایحه برنامه عملیاتی اقدامات و زمان‌بندی اجرایی جهت عرضه سهام شرکت خدماتی شهروند و مؤسسه همشهری در بازار سرمایه رأی موافق دادند.
هدف اصلی از ارائه‌ این لایحه، افزایش شفافیت مالی عنوان شد؛ چراکه رسیدگی به وضعیت مالی چنین واحدهایی در بسیاری مواقع به‌دلیل آیین‌نامه‌های مالی معاملاتی خاصشان یا اساسنامه‌هایشان امکان‌پذیر نیست. ورود یک سازمان تخصصی نظارت مالی مثل بازار سرمایه می‌تواند این خلأ را جبران کند. دیروز کلیات لایحه عرضه سهام همشهری و شهروند با ۱۴رأی موافق به‌تصویب رسید و شورای شهر وارد بررسی جزئیات لایحه شد.

منابع حاصله باید صرف همشهری شود
عبدالحمید امامی، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران درباره لایحه بورسی‌شدن شهروند و همشهری شهرداری گفت: «اگر سهامی از همشهری به فروش می‌رسد، باید خود شرکت این امکان را داشته باشد با توجه به محدودیت منابع از آن برای برنامه‌های تغییرات خود استفاده کرده و سرمایه‌گذاری کند. تمام رسانه‌ها مترصد این هستند که در بورس حضور یابند.»
اما او تأکید کرد: «نباید منابع حاصله از فروش سهام همشهری صرف بدهی‌های شهرداری شود.»
ناهید خداکرمی در جریان بررسی جزئیات لایحه پیشنهاد داد که حداکثر 25درصد سهام همشهری واگذار شود؛ اما تغییر سقف واگذاری سهام همشهری از 30 به 25درصد رأی نیاورد. در نهایت شورا به کلیات ماده یک رأی داد و ماده2 هم با رأی شورا همراه شد.
همچنین ماده3 درباره ترکیب اعضای هیأت مدیره و تبصره آن به رأی گذاشته شد و در جریان رای‌گیری برای این ماده، پیشنهاد حق‌شناس برای تغییر ترکیب هیأت واگذاری و اضافه شدن 2کارشناس خبره به این ترکیب به تصویب رسید.
در ادامه، خداکرمی پیشنهاد حذف ماده4 را مطرح کرد که رأی نیاورد. ماده5 که به تامین منابع مالی شرکت وارد شده در جهت توسعه شرکت از طریق افزایش سهام تامین کننده با 13رأی موافق به تصویب رسید. ماده 6 که به ایجاد بستر حضور پرسنل شرکت مذکور در بورس برای خرید سهام فراهم شود نیز پس از ارائه پیشنهادات و سخنان مخالف و موافق، به رأی گذاشته شد و با 14رأی موافق به تصویب رسید.
پس از رای‌گیری درباره ماده6 باز هم بحث‌هایی درباره اهمیت و چگونگی واگذاری سهام همشهری از سوی مسجدجامعی و حق‌شناس مطرح شد که با 10رأی مخالف تصویب نشد. ماده7 لایحه درباره جدول زمان‌بندی اجرای برنامه‌ها بود که با 13رأی موافق به تصویب رسید.
 در جریان بررسی ماده6 لایحه عرضه سهام همشهری در بورس که درباره منابع حاصل از واگذاری سهام روزنامه در بازار سرمایه بود، احمد مسجدجامعی گفت:«همشهری زمینه‌ساز به‌وجود آمدن روزنامه‌نگاری نوین در ایران است. این مؤسسه اما به روز نیست و از امکانات جدید بهره نمی‌برد درحالی‌که ظرفیت این را دارد که در فراز ملی و فراملی عمل کند به شرط اینکه سرمایه داشته باشد. زمانی آگهی‌های همشهری اقتصاد خرد پایتخت را مدیریت می‌کرد اما هم‌اکنون از شرکت‌هایی که در فضای مجازی فعال بودند، عقب مانده است. بنابراین باید منابع حاصل از فروش سهام همشهری صرف ارتقای کیفی و توسعه برنامه‌های این مجموعه شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید