• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 10 آبان 1399
کد مطلب : 114405
+
-

سنگینی اندک کفه محدودیت

نظر اهالی هنر در مورد ایجاد محدودیت بیشتر در تهران

شرایط تهران روزبه‌روز بحرانی‌تر و شمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا بیشتر می‌شود. فعالیت‌های فرهنگی مثل گالری‌ها، تئاترها و سینماها به‌طور کامل تعطیل نیستند، اما فعالیت‌هایشان به حداقل رسیده و مخاطبان اندکی به تماشای‌شان می‌روند. کتابفروشی‌ها نیز همینطور. نظر شماری از اهالی کتاب و هنرهای تجسمی و تئاتر را درباره احتمال تعطیلی تهران پرسیده‌ایم تا ببینیم کدام گزینه را انتخاب می‌کنند: تعطیلی کامل تهران به‌مدت 2 هفته؟ محدودیت بیشتر و رعایت سخت‌تر اصول بهداشتی؟ ادامه رویه فعلی و رعایت پروتکل‌ها؟ یا اینکه محدودیت‌ها را چاره کار نمی‌دانند؟

1-تعطیلی دوهفته‌ای تا یک ماه برای قطع زنجیره شیوع در نقاط قرمز ( تهران )
2-محدودیت شدید به معنی منع رفت و آمد و تجمع   بدون تعطیلی با مراقبت و نظارت و برخورد انتظامی و نظامی
3-ادامه رویه فعلی با دورکاری 50 درصدی کارمندان
4-در شرایط تحریم اعمال محدودیت و تعطیلی به نفع اقتصاد نیست

کیومرث پوراحمد/ فیلمساز
گزینه4


در کشورهای دیگر که قرنطینه جدی اعمال می‌شود و کسانی که رعایت نمی‌کنند جریمه می‌شوند، دولت ماسک و مواد بهداشتی و حتی مواد غذایی را جلوی خانه‌ها به مردم تحویل می‌دهند اما در این مملکت که خیلی‌ها زیر بار فشار اقتصادی له‌شده‌اند حرف از جریمه و تعطیلی‌های بدون حمایت از مردم فقط یک درد تازه است بر دردهای دیگر مردم. به‌نظرم با این تفکر نه تعطیلی صرف جوابگو هست و نه جریمه. دولت باید واقعا به مردم فکر کند وگرنه با این دست‌فرمان اوضاع فقط بدتر می‌شود.

 امیر حسین‌زادگان/ مدیر نشر ققنوس
گزینه4


درست است که با توجه به میزان سریع ابتلا به این بیماری باید تمهیدات مناسبی اندیشیده شود، اما تعطیلی اداره‌ها و مشاغل خصوصی ضرر بیشتری به مردم وارد می‌کند. با توجه به اینکه تمامی کارها به‌صورت دورکاری امکان‌پذیر نیست، من به‌عنوان یک مدیر باید به فکر تأمین مالی کارمندانم باشم. اگر در کشورهای دیگر محدودیت و ممنوعیت‌هایی اعمال می‌شود، دولت نیز به نوبه‌خود کمک می‌کند. مثلاً پرداخت‌هایی را درنظر می‌گیرد، مالیات‌ها را کم می‌کند. ماسک و مواد ضدعفونی در اختیار مردم قرار می‌دهد. تا زمانی که دولت هیچ تمهیدی برای مشاغل خصوصی انجام ندهد، بخش خصوصی توان جبران خسارت را ندارد.

لیلی عاج/ کارگردان تئاتر
گزینه3


انجام هرکدام از گزینه‌ها بحث علمی و کارشناسی می‌خواهد. شاید تعطیلی بهتر باشد؛ چون ممکن است موج فعلی فروکش کند، اما چه تضمینی وجود دارد که بعد از 2هفته درگیر موج تازه‌ای نشویم؟ بین گزینه‌های فعلی، من گزینه۳ را انتخاب می‌کنم؛ به شرط اینکه به‌درستی انجام شود. تاکنون هیچ گزارشی درباره ابتلای هنرمندان تئاتر به کرونا در سر صحنه یا هنگام تمرین وجود ندارد. اهالی تئاتر مثل یک خانواده‌اند و شرایط خانواده بر آنها حاکم است. سالن مشخص است و محل تمرین مشخص و تماشاگران تئاتر هم اهل رعایت اصول بهداشتی هستند. از ابتدای کرونا تا امروز خانواده تئاتر بیشتر از همه رعایت کرده‌اند، اما بیشترین آسیب‌های اقتصادی را هم آنها دیده‌اند.

لی‌لی گلستان/ مدیر گالری گلستان
گزینه1


پیشنهاد من تعطیلی کامل تهران به‌مدت 2هفته است. فکر می‌کنم خیلی دیر به فکر افتاده‌اند. در ماه‌های گذشته آسیب‌های زیادی به همه اصناف و مشاغل وارد شده، ازجمله گالری‌داران. پس حالا تعطیلی 2هفته‌ای تغییر چندانی در میزان آسیب‌ها نمی‌دهد. من گفتم که تا آخر سال تعطیلم مگر اینکه شرایط واقعاً فرق کند. امسال قرار بود نمایشگاه آقای محمد احصایی را برگزار کنم که یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های گالری گلستان در 30 سال گذشته بود، اما به‌دلیل این شرایط نمایشگاه را فعلاً لغو کردیم. «صد اثر صد هنرمند» را به‌صورت آنلاین برگزار می کنم. هم تعداد بینندگان و بازدیدکنندگان بیشتر شد، هم خریدارانی از اقصی نقاط دنیا کارها را به‌صورت آنلاین دیدند و خریدند.اینکه بعضی از گالری‌ها همچنان افتتاحیه می‌گذارند و بعضی روزها گالری را باز می‌کنند و بعضی روزها تعطیل است یا مثلاً با وقت قبلی امکان بازدید از گالری ممکن است و.... به‌نظرم چندان حرفه‌ای نیست.

مژگان والی‌پور/ مدیر گالری والی
گزینه2


بعد از 2 هفته قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ یعنی عملاً همه‌‌چیز در خواب 2هفته‌ای فرو می‌رود و آینده نامعلوم است. من فکر می‌کنم اگر پروتکل‌ها رعایت شود و همه ملزم به اجرای پروتکل‌ها باشند، می‌شود شرایط را کنترل کرد. اما مسئله اینجاست که همه رعایت نمی‌کنند و پروتکل‌ها سفت و سخت اجرا نمی‌شود و کسی بر نحوه اجرا نظارتی نمی‌کند. من در افتتاحیه‌ها دم در می‌ایستم و خودم بازدیدکنندگان را کنترل می‌کنم و از همه خواهش می‌کنم که رعایت کنند. بنابراین فکر می‌کنم که تعطیلی چاره کار نیست و خیلی‌ جاها با رعایت پروتکل‌ها می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

هومان حسن‌پور/رئیس اتحادیه ناشران تهران
گزینه1


 مشروط به اینکه تعطیلی مشمول بانک‌ها و تعهدات مالی افراد به هم شود و همه‌چیز به اندازه ایام تعطیلی به تعویق بیفتد. بدیهی است این روش شامل مراکز درمانی و مراکز تامین مواد غذایی اصلی نیست.

محمد خلیلی/ نقاش
گزینه3

گالری‌ها یکی از امن‌ترین جاهای فرهنگی هستند،  اگر افتتاحیه‌ها را کنار بگذاریم، در طول هفته شاید معدود آدم‌هایی به گالری‌ها سر بزنند. مثلاً من خودم خردادماه نمایشگاه برگزار کردم. در اطلاعیه‌ها از بازدیدکنندگان خواستیم تا در طول هفته به نمایشگاه بیایند و بازدید از نمایشگاه را فقط به روز افتتاحیه محدود نکنند. پس اگر افتتاحیه‌ها حذف شود یا به روز دیگری منتقل شود و شرایط به‌گونه‌ای باشد که جمعیت بازدیدکننده در طول هفته تقسیم شوند، به‌نظرم مشکلی نخواهد بود و گالری‌ها می‌توانند باز باشند. بنابراین شرایط گالری‌ها با دیگر اتفاق‌های فرهنگی و هنری ‌فرق می‌کند و فکر می‌کنم گالری‌ها می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

محمد رحمانیان/ کارگردان تئاتر
گزینه هیچکدام


من چون اطلاعات چندانی ندارم، بهتر است نظر ندهم. در طول این مدت سعی کرده‌ام دستورالعمل‌های ستاد کرونا را رعایت کنم و به جز این نیز کاری نمی‌توانم بکنم. واقعا نمی‌دانم کدام گزینه بهتر است، هر کدام مزیت‌ها و معایب خودشان را دارند. تنها نکته‌ای که می‌توانم بگویم این است که نمی‌توانیم بیشتر از این ریسک کنیم. تصمیم‌گیری درباره تعطیلی یا شدیدتر شدن پروتکل‌ها باید بر‌عهده ستاد ملی کرونا و نظر متخصصان باشد؛ متخصصانی مثل دکتر مسعود مردانی یا دکتر مینو محرز و متخصصان دیگری که خوشبختانه تعدادشان کم نیست. ما فقط می‌توانیم به‌نظر متخصصان عمل کنیم.

علی ژکان/ فیلمساز
گزینه3


دورکاری، چناچه زیرساخت‌هایش مهیا شود، بهترین گزینه است. اما در شرایط فعلی زیرساخت های مورد نیاز دورکاری در کشور ما وجود ندارد. برای مثال، در کانادا، به دلیل شرایط آب و هوایی‌اش، بسیای از کارها از طریق دورکاری و با اتکا به کامپیوتر و اینترنت انجام می شود. در کشور ما هم امکان اجرای دورکاری وجود دارد و چنانچه نگرانی از تبعات سیاسی ایجاد زیرساخت‌های اینترنت در میان نباشد، می توان به مردم آموزش های لازم را ارائه داد تا از طریق دورکاری هم کارشان را انجام دهند و هم وضعیت اقتصادی شان را بهبود ببخشند.

پوران درخشنده/ فیلمساز
گزینه همه موارد


همه گزینه‌ها باید اعمال شود. چون کرونا قبلا دور بود و حالا خیلی به ما نزدیک شده و اوضاع بسیار خطرناک است. هم باید منع عبور و مرور جدی اجرا شود که خیابان‌ها اینقدر ترافیک نباشد؛ هم دورکاری ۵۰ درصدی به صورت جدی در همه اداره‌ها در دستور کار قرار بگیرد. کسانی هم که مجبور به رفتن به سر کارشان هستند، فاصله اجتماعی باید و موارد بهداشتی را خیلی جدی بگیرند. دولت باید تعطیلی را در دستور کارش قرار دهد تا روند مرگ هموطنانمان متوقف شود و درضمن از کسانی که معاششان به خطر می افتد حمایت کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید