• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 20 فروردین 1397
کد مطلب : 11417
+
-

صنایع معدنی زیر فشار خصوصی‌سازی‌های نافرجام

معاون وزیر صنعت: واگذاری دارایی ایمیدرو به نهادهای عمومی غیردولتی، بی‌توجهی به توسعه را به همراه داشته است

معدن
صنایع معدنی زیر فشار خصوصی‌سازی‌های نافرجام

« 16.3هزار میلیارد تومان از دارایی ایمیدرو صرف رد‌دیون شده، و 2.9میلیارد تومان به نهادهای عمومی غیردولتی در قالب سهام عدالت واگذار شده و بیش از 4هزار میلیارد تومان از وجوه حاصل از واگذاری‌های قبلی هنوز وصول نشده است».

این مطلب تازه‌ترین روایت معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت و مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) از وضعیت بدهی‌های قبلی و درآمدهای وصول نشده حاصل از واگذاری شرکت‌های تحت پوشش این سازمان است. مهدی کرباسیان جمع دارایی‌های واگذار شده ا‌یمیدرو را بیش از 31هزار میلیارد تومان دانست و اعلام کرد 60درصد این دارایی به مبلغ 16.3هزار میلیارد تومان به‌عنوان رد دیون واگذار شد. او به ایرنا گفت: واقعیت آن است که واگذاری‌های قبلی انجام شده به شکل غیرتخصصی و بدون توجه به ماهیت بخش معدن و صنایع معدنی صورت گرفته و مشکلاتی نیز به‌دنبال داشت. به گفته کرباسیان، بررسی کارشناسی واگذاری‌ها نشان داد این امر شکست زنجیره ارزش و زنجیره تأمین بخش معدن و صنایع معدنی، معادن زغال‌سنگ و ذوب‌آهن اصفهان را به همراه داشته است. معاون وزیر صنعت تأکید کرد: واگذاری دارایی ایمیدرو به نهادهای عمومی غیردولتی، بی‌توجهی به توسعه در مجامع شرکت‌های مربوط را به همراه داشته؛ به‌گونه‌ای که براساس آمار موجود تا پایان سال 95بیش از 40درصد واگذاری‌ها به بخش خصوصی و تعاونی صورت گرفته و 8درصد سهام عدالت و بقیه 52درصد در قالب رد دیون به شبه‌دولتی‌ها، نهادهای عمومی و نظامی واگذار شده که از آن جمله می‌توان به واگذاری فولاد خوزستان اشاره کرد. کرباسیان ازجمله دیگر واگذاری‌های بدون توجه به تعهدات و تضامین سازمان ایمیدرو را واگذاری شرکت آلومینیوم المهدی (بندرعباس) دانست و افزود: مسئله مهم آن است که منابع حاصل از واگذاری دارایی ایمیدرو مرجوع نشده و بررسی‌ها نشان می‌دهد مطالبات این سازمان بابت 70درصد وجوه حاصل از واگذاری‌ها به رقم بیش از 4هزار و 600میلیارد تومان می‌رسد که هنوز وصول نشده است.

 این در حالی است که سازمان‌های توسعه‌ای کشور برای مشارکت با بخش غیردولتی به‌منظور توسعه اقتصادی مناطق کمتر توسعه یافته، تکمیل طرح‌های نیمه تمام، ایفای وظایف حاکمیتی در حوزه‌های نوین با فناوری پیشرفته و آماده‌سازی‌ بنگاه‌ها برای واگذاری، به منابع یادشده نیاز دارند و تخصیص نیافتن آن، اجرای راهبردهای ایمیدرو را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است.



   طرح‌های نا تمام

 کرباسیان با بیان اینکه مسئله تأمین مالی طرح آلومینیوم در جاجرم (بجنورد) به بحران مدیریت در دوره واگذاری تبدیل شده و نمونه‌ای از پیامد سیاست واگذاری دارایی ایمیدرو محسوب می‌شود.، افزود: حفظ نکردن 20درصد از سهام بهینه فعالیت‌ها برای ایمیدرو که برای اعمال حاکمیت، حفظ تعادل بازار و توازن زنجیره ارزش نقش کلیدی داشته، موجب کاهش دارایی‌ها و توانایی نداشتن سازمان در فراهم‌سازی‌ تضمین تسهیلات شده است درحالی‌که ایمیدرو به پشتوانه دارایی‌های پیش از واگذاری، همه اعتبارات و تسهیلات دریافتی داخلی و خارجی را تضمین می‌کرد، اما با انجام واگذاری‌ها، دارایی‌های سازمان به‌شدت کاهش یافته و موجب شد این سازمان نتواند برای دریافت اعتبار و اجرای طرح‌های توسعه‌ای، ضمانت‌های لازم را بدهد. به گفته مدیرعامل ایمیدرو، تاکنون طرح‌های زیادی با مشارکت بخش خصوصی به بهره‌برداری رسیده و بیش از 8هزار میلیارد تومان منابع مالی توسط این بخش به این طرح‌ها تزریق شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید