• چهار شنبه 26 دی 1403
  • الأرْبِعَاء 15 رجب 1446
  • 2025 Jan 15
سه شنبه 6 آبان 1399
کد مطلب : 114070
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/PNWPA
+
-

گران‌ترین لوازم یدکی خودرو کدام قطعات هستند؟

ایربگ‌های 7میلیونی تا لاستیک‌های 23میلیونی

ایربگ‌های 7میلیونی تا لاستیک‌های 23میلیونی

خدیجه نوروزی ـ  روزنامه‌نگار


افزایش قیمت ارز و اعمال تحریم‌های شدید روی بازار لوازم یدکی خودرو نیز اثر‌گذار بوده و موجب چندبرابرشدن  قیمت‌ها شده و بسیاری از مصرف‌کنندگان خودروهای خارجی و داخلی را در خرید این محصولات با مشکل روبه‌رو کرده است. این گرانی‌ها در شرایطی است که برخی لوازم یدکی پرکاربرد به ناچار باید هر چند وقت یک‌بار تعویض شوند. به‌عنوان مثال لوازم یدکی داخل موتور مانند سرسیلندر، شاتون پیستون، رینگ پیستون، میل‌لنگ از گران‌ترین قطعات خودرویی محسوب شده که هزینه تعویض و یا تعمیر آنها قابل توجه است. در ادامه به برخی از گران‌ترین لوازم یدکی موجود در بازار خودرو اشاره می‌کنیم.

ایربگ‌های چپ و راست
کیسه‌های هوا از تجهیزات گران در خودرو محسوب می‌شوند که درصورت ضرورت تعویض، هزینه‌های 3تا 7میلیون و 600هزار تومانی روی دست صاحبان خودروهایشان می‌گذارند. به‌عنوان نمونه قیمت ایربگ جلوی راست اکسنت و جلوی چپ هیوندای اکسنت 7میلیون و 600هزار تومان، ایربگ فرمان سانگ‌یانگ تیوولی 6میلیون و 840هزار تومان، سنسور ایربگ فرمان هیوندای سوناتا 5میلیون و 900هزار تومان، ایربگ کامل چری آریزو 5 حدود 5میلیون و 415هزار تومان، ایربگ راننده و سرنشین جک اس 5و ایربگ راننده پارس، سمند کلیددار 4میلیون و 500هزار تومان و ایربگ چپ تیگو5چری 3میلیون و 648هزار تومان در دسته گران ایربک‌ها هستند. ایربگ پراید 131- 111طرف راننده کروز هم در بازار یک میلیون و 300هزار تومان همچنین ایربگ روی فرمان پراید 132کروز یک میلیون و 750هزار تومان برای صاحبان این خودرو هزینه دربر دارد.

سرسیلندر
این قطعه یکی از گران‌ترین لوازم یدکی خودرو است که تعویض آن برای صاحبش گران تمام می‌شود. البته قیمت آن بسته به مدل خودرو متفاوت است. به‌عنوان مثال سرسیلندر مدل  LFB479Q-1003100A مناسب برای خودروهای لیفان با 5میلیون و 450هزار تومان در دسته گران‌ترین سرسیلندرها هستند. سرسیلندر سانکس مدل 20.0112مناسب برای پژو 405و قابل استفاده برای خودروهای موتور XU7 با قیمت 3میلیون و 300هزار تومان و مدل 20.0117مناسب برای پژو 206تیپ 2با قیمت یک میلیون و 890هزار تومان در بازار لوازم یدکی فروخته می‌شوند. همچنین تعویض مجموعه کامل سرسیلندر کاربراتوری پراید صبا عظام 2میلیون و 800هزار تومان و سرسیلندر انژکتور پراید 132عظام یک میلیون و 500هزار تومان برای پرایدداران هزینه دارد.

لاستیک
گرانترین لاستیک‌های خودروهای سواری و شاسی‌بلند در بازار با درنظر گرفتن طول عمر، رانندگی راحت و پایداری حرکتی خوب مربوط به برندهای خارجی دانلوپ، میشلن، پیرلی، مارشال، هانکوک، سومیتومو، کومهو، نکسن، فالکن و بریجستون است. به‌عنوان مثال هر حلقه لاستیک دانلوپ ژاپن تولید 2019با سایز 275/35R20  و طرح گل  SPSportMaxx50   با قیمت 4میلیون و 400هزار تومان تا 5میلیون و 750هزار تومان در بازار عرضه می‌شود. همچنین لاستیک میشلن محصول کشور فرانسه با سال تولید 2018در سایز 265/40R21 و طرح گل LATITUDE SPORT3 هم با همین قیمت در بازار به‌عنوان گران‌ترین‌هاست. لاستیک پیرلی محصول رومانی سال تولید 2017با سایز 255/45R19 و طرح گل PZERO نیز با قیمت 4میلیون و 200هزار تومان در دسته گران‌های لاستیک خودروهای سواری و شاسی بلند است. بین خودروهای تولید داخل نیز برندهای بارز، یزد‌تایر، کویر تایر و ایران تایر در دسته گران‌ترین‌ها هستند و بسته به سایز و طرح گل هر حلقه لاستیک بین 700تا یک میلیون تومان در بازار قیمت‌گذاری می‌شوند.

کیت کلاچ(کلاژ)
 کیت کلاژ، یکی از گران‌ترین لوازم یدکی هر خودرویی است که تعویض قطعات آن بسته به مدل خودرو، هزینه زیادی روی دست مصرف‌کننده می‌گذارد. به‌عنوان مثال دیسک و صفحه کلاچ هیوندای جنسیس کوپه با بلبرینگ (کیت کلاچ) شرکت خودروسازی موبیس کشور کره در بازار لوازم یدکی 5میلیون تومان فروخته می‌شود. کیت کلاچ بسفیتس ریو ساخت کره با قیمت 4میلیون و 600هزارتومان و سوناتا 6سیلندر با قیمت 4میلیون و 300هزار تومان نیز در دسته گران‌ترین‌های لوازم یدکی خودروست. دیسک و صفحه کلاچ کیاجنیون پارتس مدل 0K30E16410  مناسب برای کیا ریو با قیمت 4میلیون تومان، کیت کلاچ رانا والئو جعبه سبز با قیمت 3میلیون و 100هزار تومان، دیسک و صفحه 206در تیپ‌های مختلف با قیمت 2تا 3میلیون تومان روی خودروها نصب می‌شوند. دیسک و صفحه پراید نیز با قیمت 900تا  یک‌میلیون و ۲۰۰در بازار لوازم یدکی فروخته می‌شود که افزایش قیمت زیادی به نسبت سال گذشته(120هزار تومان) داشته است.

کامپیوتر خودرو (ECU) 
تولید داخل این قطعه برای خودروهای داخلی بین 2میلیون و 800تا 3میلیون و 200هزار تومان است. به‌عنوان مثال ECUخودروی برلیانس H330 با گیربکس 4سرعته اتوماتیک و موتور 1.5لیتری، لیفان 520، آریو Z300 یا زوتی با گیربکس اتوماتیک و برخی پژوهای پارس تولیدی با قیمت 3میلیون و 200هزار تومان در بازار عرضه می‌شود. قیمت یونیت کنترل موتور(ECU) خودرو مزدا وانت 2000تک‌سوز ساخت داخل هم 2میلیون و 900هزار تومان در دسته گران‌ترین ECU‌هاست. ECU پراید ایمودار برند والئو نیز با قیمت یک میلیون و 200هزار تومان در دسته گران‌ترین لوازم یدکی برای مصرف‌کنندگان این خودروست.

ترمز‌ای بی‌اس (ABS)
این قطعه را نیز با قیمت یک‌میلیون تا 3میلیون باید در دسته گران‌ترین‌های لوازم یدکی جای داد. لنت ترمز جلوی سراتو قدیم 2008-2006برند کویین با قیمت 3میلیون تومان، لنت ترمز دستی بی‌ام و سری X5  از سال 2007تا 2010با قیمت 2میلیون و 500هزار تومان، لنت جلو مرسدس
 C_class با قیمت 2میلیون و 350هزار تومان، لنت ترمز جلو بی‌ام دبلیو مدل F25  مناسب برای بی‌ام دبلیو X3 با قیمت یک میلیون و 938هزار تومان، لنت ترمز جلو سانگ یانگ تیوولی - GENUINE با قیمت یک میلیون و 836هزار تومان، لنت ترمز جلوی نیسان جوک زومر (Zomer) با قیمت یک میلیون و 596هزار تومان و لنت جلوی تویوتا کرولا با قیمت یک میلیون و 443هزار تومان از نمونه‌هایی هستند که در بازار لوازم یدکی به فروش می‌رسند. البته تعویض لنت‌های جلو و عقب برای پژو 206تیپ 2و 5، پژو 405، پژو 207، سمند، نیسان ماکسیما، برلیانس، کویین، میتسوبیشی، هیوندای، تویوتا و لیفان بسته به نوع مدل خودرو بین 80تا 800هزار تومان آب می‌خورد. تعویض لنت خودروی پراید هم اگر ایرانی باشد 110هزار تومان و اگر کره‌ای باشد 160هزار تومان خرج برای صاحب خودرو می‌تراشد.

پیستون، بوش، رینگ و شاطون
این قطعات درصورت خراب‌شدن در برخی از خودروها مانند 206تیپ 2و 5، پژو 405،‌ام جی 6و 550، رنو ال 90، جک J5،  جیلی ec7 و لیفان بسته به مدل از یک میلیون تا 3میلیون و 400هزار تومان برای صاحبانشان خرج بر می‌دارند. بوش مدل LFBH552 مناسب برای‌ام جی 550با قیمت 3میلیون و 400هزار تومان فروخته می‌شود. پیستون پرس شارژی 3میلیون و 250هزار تومان به فروش می‌رود. بوش و پیستون و رینگ ماهله برای پژو 206حدود ۲میلیون و 350تومان است. بوش پیستون تقویتی پژو 405موتور XU7  ا قیمت 2میلیون و 50هزار تومان عرضه می‌شود.  قیمت مجموعه کامل گران‌ترین شاطون، پیستون و رینگ در خودروهایی مانند ‌ام وی‌ام و سمند هم از یک میلیون تا یک میلیون و 300هزار تومان به فروش می‌رسد. تعویض پیستون و گژن پین پراید نیز برای صاحب خودرو 350تا 400هزار تومان هزینه در بر دارد.

کوئل
سوختن یا نیم‌سوز‌شدن کوئل هم می‌تواند هزینه‌ساز باشد که گاه تعویض آن بین خودروهای داخلی حدود یک میلیون و 800هزار تومان خرج بر می‌دارد. کوئل دوبل پژو 206تیپ 5(ایساکو) یک میلیون و 750هزار تومان، مجموعه کوئل موتور TU5 کروزی یک‌ میلیون و 500هزار تومان، کوئل مدل جدید رانا کروز یک میلیون و 499هزار تومان و کوئل موتور 206تیپ 5کروز یک میلیون و 480هزار تومان در بازار قیمت خورده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید