• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 20 فروردین 1397
کد مطلب : 11356
+
-

نوید کار، دستاورد سفر وزیر به ایلام

استاندار خواستار افزایش سهم از صندوق اعتبارات روستایی شد

رویداد
نوید کار، دستاورد سفر وزیر به ایلام




مریم نظری|‌ ایلام - خبرنگار:


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سفر به ایلام افزایش اشتغال و گسترش بیمه عشایری و روستایی را اولویت‌های کاری این وزارتخانه در استان طی سال جاری نامید.
به گزارش همشهری، علی ربیعی اظهار کرد: در این سفر راهکارهای افزایش اشتغال و درآمد مرتبطان و مخاطبان بخش تعاون این استان مرزی بررسی شد.
وی گسترش بیمه روستایی و عشایری را از دیگر اهداف سفر خود به ایلام عنوان کرد  و گفت : افزایش قدرت خرید بازنشستگان از ضرورت های مبنایی تحقق عدالت اجتماعی است.

وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی رفع مشکلات مالی و معیشتی بازنشستگان خدمات عمومی را نیازمند 30 هزار میلیارد تومان اعتبار دانست و نوید داد: دولت عزم کرده که تا 3 سال آینده این موضوع را حل و فصل کند.
وی با ذکر محدودیت منابع مالی کشور برای اجرای بسیاری از برنامه های رفاهی و توسعه گفت: در سال گذشته تنها در بخش درمان 20 هزار میلیارد تومان اعتبار هزینه شد که با پیشگیری فردی و عمومی و حفظ سلامت می شد بخشی از این اعتبار را در زمینه های عمومی و رفاهی هزینه کرد.


شغل های مناسب

ربیعی همچنین دستیابی جوانان بیکار به فرصت های شغلی را از رویکردهای محوری وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی دانست و مهم ترین راهکار تحقق آن را ارائه و توسعه آموزش مهارت های شغلی متناسب با نیاز بازارکارعنوان کرد.
وی با اشاره به اینکه بخشی ازنیروهایی که پس ازپایان تحصیلات وارد جامعه می شوند ازمهارت لازم فنی وشغلی برخوردارنیستند ابرازامیدواری کرد با ایجاد مراکزآموزش متناسب با بازار کارحرفه ای این مساله نیزبهبود یابد گفت: فاصله حقوق کارگران و کارمندان پیش از شکل گیری دولت کنونی حدود 67 درصد بود که با برنامه های حمایتی این شکاف کاهش یافته ولی باید برای یکسان سازی آن حرکت کنیم.


بیکاری بالاتر از متوسط کشوری

استاندار ایلام نیزگفت: استان ایلام به خاطرحضورمستقیم دردفاع مقدس، 8 سال ازتوسعه عقب افتاده و رفع این عقب ماندگی نیازمند توجه بیشتر نظام و دولت به این استان است.
قاسم سلیمانی دشتکی نرخ بیکاری بالاتر از متوسط کشوری و فراوانی نرخ افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی را ازچالش های فراروی استان عنوان کرد.
وی، میزان صادرات کالا ازپایانه مرزی مهران درسال ۹۵ را 2 میلیارد و۳۰۰ میلیون دلاراعلام کرد وادامه داد: با وجود این ظرفیت‌های کم نظیر، استان از مشکلات بسیاری رنج می برد.


مهم‌ترین نیازهای استان

استاندار ایلام، تردد سالانه بیش از ۲ میلیون زائر اربعین را یکی از ظرفیت هایی عنوان کرد که می تواند در ایجاد اشتغال در استان موثر باشد و گفت: تصویب گذرگاه مرزی چیلات برای کمک به روان شدن تردد زائران در استان، پیگیری بازارچه هلاله شمالی و تلاش برای تصویب منطقه آزاد تجاری مهران از دیگر اقداماتی است که می تواند در بهبود شاخص های استان موثر باشد.
وی اجرای خطوط راه آهن اسلام آباد به ایلام واندیمشک به مهران، اجرای فرودگاه مهران وایجاد مجتمع های گردشگری در استان را از دیگرنیازهای استان دانست وگفت: اماکن تفریحی و توریستی استان مستعد سرمایه گذاری واحداث هتل ومجتمع های گردشگری کوچک هستند.


آموزش انرژی

استاندارافزود: به واسطه فعالیت استان درحوزه های نفت، گاز و پتروشیمی وصنایع پایین دستی، نیازمند آموزش های لازم در زمینه جوشکاری آرگون، برق، لوله کشی صنعتی، ابزاردقیق، نصاب مکانیکی و برق صنعتی هستیم.
سلیمانی دشتکی، مشخص نشدن اعتبارات توسعه روستایی درصندوق کارآفرینی امید را ازمشکلاتی دانست که نیازمند پیگیری است وگفت: سهم صندوق دراستان اکنون ۳۰ میلیارد تومان است اما با توجه به نیازها خواستارافزایش این سهم به ۶۰ میلیارد تومان هستیم.

وی، سهم استان ازاعتبارات توسعه روستایی را کمتر از ۳ درصد عنوان کرد و افزود: دراین زمینه مجموعاً حدود ۳۱۰ میلیارد تومان لحاظ شد اما کل رقم ابلاغی ۱۰۸ میلیارد تومان بود که تاکنون ۴۲ میلیارد تومان آن تخصیص یافته است که خواستارتسریع تخصیص سهم استان دراین زمینه هستیم.


تسهیلات اشتغال 

استاندار گفت: دولت درسال جاری بیش از۷۷۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت اشتغال فراگیر و روستایی را برای استان ایلام درنظرگرفته است.
وی تصریح کرد: درانتصاب مدیران، آمایش سرزمین و توازن منطقه ای را در نظرخواهیم گرفت و مدیران توانمند و مطالبه گر را انتخاب خواهیم کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید