• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 24 مهر 1399
کد مطلب : 113261
+
-

به مناسبت 24مهرماه سالروز تاسیس نهاد عقیدتی سیاسی ارتش

روحانیت و تکلیف دفاع

محمدناصر مرادی -  مدیر اطلاع‌رسانی ارتش جمهوری اسلامی ایران

 پس از به ثمر رسیدن انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و گسسته شدن زنجیره‌های وابستگی ملت و ارتش از بیگانگان، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام‌خمینی(ره) با آن بینش الهی و با شناخت عمیقی که از ارتش و نیاز مملکت به ارتش اسلامی داشتند، تشخیص دادند نهادی زیرنظر روحانیت تشکیل شود تا جهت‌گیری و تعامل درونی و بیرونی ارتش را براساس دین و اخلاق پایه‌گذاری کنند. به همین مناسبت فرمان تاسیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش که در ابتدا اداره سیاسی ایدئولوژیک نامیده می‌شد از جانب معظم‌له با تأکید بر تابعیت ولایت فقیه در 24مهر‌ماه 1358صادر شد. نهاد مقدس عقیدتی سیاسی و کارکنان خدوم آن اقدامات شایسته‌ای در سالیان پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تا به امروز در ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام داده‌اند و در حقیقت از همان آغاز کار، بانی تحولات عمیق و بنیادی در ارتش بوده‌اند.
پس از تجاوز نیروهای رژیم بعثی عراق به مناطق مرزی کشورمان، نخستین نیروهایی که به مقابله با دشمن شتافتند دلاورمردان ارتش جمهوری اسلامی ایران بودند که درس شجاعت، مردانگی، مسلمانی و آزادگی را در سایه رهنمودهای رهبر بزرگ انقلاب اسلامی، حضرت امام‌خمینی(ره) و فعالیت‌های مجاهدانه نیروهای انقلابی ارتش فراگرفته بودند.
بررسی حوادث و سیر وقایع رویدادهای دوران دفاع‌مقدس نشان می‌دهد اگر مهارت‌های فردی، تاکتیک‌های نظامی و عوامل مادی مؤثر در پیروزی‌های رزمندگان اسلام را با عوامل معنوی و فرهنگی مقایسه کنیم، بی‌تردید معنویت، ایمان، پایبندی به ارزش‌های اسلامی، عبادت و راز و نیاز رزمندگان، نقش مؤثرتری در کسب آن پیروزی‌ها داشت که فراهم کردن زمینه‌ها و بسترهای لازم برای توجه رزمندگان ارتش به عوامل معنوی، توسط کارکنان عقیدتی سیاسی ارتش فراهم می‌شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خرداد سال1362، خطاب به نیروهای عقیدتی سیاسی ارتش می‌فرمایند: «وجود آقایان در پادگان‌ها، ادارات و یگان‌های گوناگون، موجب شده است علل اصلی قرار و ثبات یعنی ایمان و اتکا به یک نقطه معنوی در این مراکز به‌وجود‌ آید، عامل معنوی توانست نفرات، افراد، فرماندهان و فرمانبران را نگه بدارد از طرفی هم نصایح شما به مسئولان، فرماندهان و رؤسا به آنها کمک کرد که کار را درست بتوانند راه ببرند و اداره فرماندهی معمولی را با اداره معنوی فکری و ایمانی تا آنجا که بشود بیامیزند». همچنین در جای دیگر، خطاب به روحانیون حاضر در نیروهای نظامی می‌فرمایند: «نقش شما روحانیون، به قدر نقش فرمانده است و نه کمتر. اگر همان گروهان، گردان، تیپ یا لشکر که در آنجا مستقرند، فرمانده نداشته باشند، مثل تنی هستند که سر ندارند و اگر شما را نداشته باشند مثل کالبدی هستند که قلب ندارند... فکر است که انسان و جسم را نشاط می‌بخشد، روحیه است که به‌دست و پای انسان قدرت می‌دهد، قوت قلب است که پای انسان را در میدان جنگ و در میدان خطر محکم نگه‌می‌دارد...».
با تداوم جنگ و لزوم حضور بیشتر کارکنان عقیدتی سیاسی ارتش در جبهه‌های جنگ، این نیروها اقدامات و فعالیت‌های مختلف دیگری را شروع کرده و در واقع سعی کردند علاوه بر کمک و همیاری رزمندگان ارتش به‌صورت کلامی و رفتاری، به‌صورت عملی نیز اقداماتی را انجام دهند و وسایل و امکاناتی را فراهم کنند.
آنها فعالیت‌های فرهنگی خود را با تأسی از مقتدای خود، فرماندهی معظم کل قوا که فرمودند: عقیدتی سیاسی، کارش و هنرش این است که دل‌ها را به سوی خدا بکشاند، گسترده‌تر از گذشته انجام می‌دهند تا در جبهه حق علیه باطل شبیخون فرهنگی دشمنان را نیز ناکام بگذارند.
تلاش برای پوشش و بازتاب رسانه‌ای تمامی اقدامات ارتش اعم از نظامی، فرهنگی، ورزشی، بهداشتی و درمانی مانند رزمایش‌های بزرگ، رونمایی از تجهیزات، اقدامات مردم‌یاری و... در تمامی نقاط کشور نیز بخشی از ماموریت‌های سازمان عقیدتی سیاسی ارتش است، امروز این فرماندهان و سربازان جنگ نرم در نیروهای مختلف ارتش فعالیت‌های مستمر خود را با تمام قوا انجام می‌دهند تا جایی‌که در شرایط شیوع ویروس منحوس کرونا، عرصه فرهنگی و نبرد نرم را خالی نگذاشته و با حضور مستمر از طریق فضای مجازی، با استفاده از این ظرفیت در وسط میدان و در جبهه جنگ نرم طرح‌های جذاب و به‌روزی شامل؛ عیدانه فرهنگی (در ایام نوروز)، هر خانه یک مسجد (در‌ماه مبارک رمضان)، هر خانه یک حسینیه (در ایام محرم)، برگزاری جشنواره مجازی ورزش و... را مدیریت و اجرا کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید