• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 22 مهر 1399
کد مطلب : 113074
+
-

هر تهرانی روزانه 764گرم زباله تولید می‌کند

محمد سرابی- خبر‌نگار

آنالیز 12هزار مورد در شهر تهران نشان می‌دهد که هر شهروند تهرانی روزانه 764گرم زباله تولید می‌کند. رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران با بیان این خبر گفت: همچنین متوجه شدیم که مهم‌ترین مشکل ما در حوزه پسماند «سطل‌های زباله» هستند که هرکس می‌تواند هرنوع زباله تر و خشک را در هر ساعت از روز درون آنها بریزد. حتی پسماندی که برخی از شهروندان در خانه‌های خود تفکیک می‌کنند در این مخازن دوباره با هم مخلوط می‌شود.
محمدحسین بوچانی در نشست خبری مجازی که برای تشریح اهداف دوازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری برگزار شد، گفت: از پژوهش‌های حوزه پسماند در طرح جامع پسماند بهره گرفتیم و در لایحه‌‌ای که به شورای شهر فرستاده خواهد شد هم از اطلاعات به‌دست‌آمده استفاده می‌کنیم.
او از اتمام تدوین طرح جامع مدیریت پسماند تا پایان آذر خبر داد و افزود: این مطالعات بسیار جامع و 3.5برابر بیشتر از مصوبه شرح خدمات وزارت کشور در مورد طرح جامع مدیریت پسماند است. در شهر تهران آخرین‌بار در سال۱۳۷۲ طرح جامع پسماند تهیه شد و بعد از آن به‌معنای واقعی کلمه چنین طرحی متناسب با شرایط نداشتیم. البته شورای شهر حدود ۱۲سال بعد مصوبه‌ای داشته که در حد جلسات باقی ماند و پیگیری نشد.
بوچانی ادامه داد: در سال پایانی مدیریت شهری پیشین قرار بود که مطالعات روی طرح جامع پسماند انجام شود اما به‌دلیل نوسانات ارز، قیمت قرارداد از 8 تا ۲۰میلیارد تومان متغیر اعلام و به همین دلیل موضوع منتفی شد. در این دوره از مدیریت شهری موضوع طرح جامع پسماند به‌طور جدی پیگیری شد و با انتشار فراخوان و با حضور اعضای شورای شهر یک شرکت مشاور انتخاب شد. این طرح جامع مدیریت پسماند ما را به یک چشم‌انداز ۲۰ساله و بعد از آن به یک راهبرد ۱۳گانه عملیاتی خواهد رساند.
او با اشاره به اینکه تمام طرح‌های جشنواره پژوهش و نوآوری به همراه دوره‌های گذشته آن در سایت جشنواره قرار می‌گیرد، گفت: قبلا که موضوع پژوهش‌ها محدود به نیاز‌های شهرداری نبود و شامل همه حوزه‌ها می‌شد به اثربخشی و کارآمدی نمی‌رسیدیم. اکنون مرکز نوآوری، نیاز‌های شهرداری به محصولات و کالا را ارزیابی و آن را به حوزه‌های اجرایی مرتبط متصل می‌کند. مثلا شهرداری قصد دارد به جای نمک از ماده دیگری در هنگام یخ‌زدگی معابر استفاده کند که در این زمینه به‌دنبال نتایج عملی پژوهش‌ها هستیم.
بوچانی درباره مقابله با بیماری کرونا افزود: تجربیات جهانی در این زمینه و به‌عنوان مثال در حوزه تغییرات حمل‌ونقل عمومی یا دفن اجساد مبتلایان را جمع‌آوری کردیم و در اختیار بخش مربوطه قرار دادیم تا مورد استفاده قرار گیرند.
او در پاسخ به سؤالی درباره استفاده از آسفالت رنگی گفت: به‌ یاد دارم که از سال1382 موضوع استفاده از آسفالت رنگی مطرح شده بود که مرکز تحقیقات وزارت مسکن در این زمینه تکالیفی برعهده دارد و باید تأییدیه‌های لازم را بدهد. البته مراکز تحقیقاتی هم هستند که با ما همکاری می‌کنند تا بتوانیم قیمت آسفالت رنگی را کاهش دهیم و و مشکلات نگهداشت و تولید انبوه آن را حل کنیم، اما هنوز به کیفیت لازم نرسیده‌ایم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید