• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 20 مهر 1399
کد مطلب : 112713
+
-

با وجود کرونا، فیلمسازان مطرحی فیلم ساختند یا پروانه ساخت گرفتند

و کشتی به راهش ادامه می‌دهد


مسعود پویا ـ روزنامه‌نگار

کرونا چرخه تولید را کمی کند کرد ولی موفق به متوقف کردنش نشد. در همین ماه‌های اخیر فیلم‌هایی ساخته شد و فیلم‌های شاخصی هم در مرحله پیش تولید هستند. سینمای ایران بدون چشم‌انداز روشن اکران همچنان به راهش ادامه می‌دهد. هرچند تعداد پروانه ساخت‌ها بسیار بیشتر از فیلم‌های ساخته شده است ولی احتمالا به سیاق همیشه پاییز، آمار فیلم‌هایی که از مرحله پیش تولید گذر می‌کنند و به فیلمبرداری می‌رسند رشد قابل توجهی می‌کند. این مرور شتابزده نشان می‌دهد حتی در سال کرونا هم فیلم‌های مهمی ساخته شده یا در آستانه تولید است.



 مسعود کیمیایی
خائن‌کشی 

 فیلمساز تاریخ‌ساز سینمای ایران که «خون شد» را آماده نمایش دارد، برای «خائن‌کشی» پروانه ساخت گرفته است. فیلم کیمیایی این روزها در مرحله پیش‌تولید قرار دارد و تا‌کنون حضور امیر آقایی در آن قطعی شده است. خائن‌کشی درباره مهدی بلیغ معروف به آرسن لوپن ایران است که در دهه 30 ساختمان دادگستری را هم فروخت. فیلمی درباره رفاقت و خیانت که به ‌نظر می‌رسد از حال و هوای مطلوب کیمیایی برخوردار است. خائن‌کشی در مرحله انتخاب عوامل قرار دارد و قرار است به جشنواره سی و نهم فجر برسد.



  مانی حقیقی
تفریق 

  فیلمساز روشنفکری که فیلم‌های ضد‌روشنفکری می‌سازد؛ این شاید توصیف دقیقی از مانی حقیقی باشد که فیلم‌هایی چون «پذیرایی ساده»، «اژدها وارد می‌شود» و «خوک» را کارگردانی کرده. «تفریق» نام فیلم تازه حقیقی است و بازیگرانش هم نوید محمد‌زاده و پریناز ایزدیار هستند. انتشار تست گریم عجیب محمدزاده، نشان داد این بار هم احتمالا مانی حقیقی فیلمی غیرقابل پیش‌بینی خواهد ساخت.





  اصغر فرهادی
قهرمان

  جهانی‌ترین فیلمساز سینمای ایران و برنده 2 جایزه اسکار، سال گذشته تصمیم گرفت فیلم بعدی‌اش را در ایران بسازد. داستان «قهرمان» از همین جا شروع شد. کرونا پیش‌تولید فیلم را طولانی‌تر کرد. فیلمی که فرهادی به سیاق همیشگی‌اش در سکوت خبری آن را کلید زد. امیر جدیدی و محسن تنابنده کنار چهره‌های تازه‌ای که فرهادی انتخابشان کرده، بازیگران فیلم قهرمان هستند. فیلمی که در شیراز فیلمبرداری شد تا ارتباط فرهادی با سینمای ایران قطع نشود.



  نرگس آبیار
 ابلق 

  موفق‌ترین فیلمساز زن سینمای ایران در این سال‌ها، با فیلم قبلی‌اش نشان داد که ابایی از پروژه‌های دشوار ندارد. «شبی که ماه کامل شد» فاتح جوایز اصلی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر شد و حالا «ابلق» ساخته شده است. الناز شاکردوست و هوتن شکیبا زوج موفق فیلم قبلی آبیار اینجا هم حضور دارند. گلاره عباسی هم سابقه همکاری با این فیلمساز را در کارنامه دارد و حضور بهرام رادان نکته جالب توجه و کنجکاوی‌برانگیز ابلق است.



  محمد حسین مهدویان
شیشلیک 

  مهدویان هر سال فیلم می‌سازد. حتی کرونا هم نتوانست در این روند وقفه‌ای ایجاد کند. کارگردان فیلم بحث‌برانگیز «ماجرای نیمروز» در این سال‌ها نشان داده، علاقه چندانی به تم‌های تکرار‌شونده در آثارش ندارد و به همین دلیل بعد از ماجرای نیمروز، «لاتاری» را می‌سازد و بعد از «رد خون»، «درخت گردو» را. پس از فیلم تلخ و اشک‌برانگیزی چون درخت گردو، مهدویان سراغ کمدی رفته و «شیشلیک» را کارگردانی کرده. رضا عطاران، پژمان جمشیدی و جمشید هاشم‌پور ازجمله بازیگران این کمدی اجتماعی هستند. 




  وحید جلیلوند 
 شب، داخلی، دیوار
 
  کارگردان «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» و «بدون تاریخ بدون امضا» با انتشار خبرهای فیلم تازه‌اش کنجکاوی زیادی را برانگیخت. بازی نوید محمد‌زاده در نقش یک نابینا، استفاده از دختری ایرانی- گرجستانی در نقش یک زن و پیوستن امیر آقایی بازیگر 2 فیلم قبلی جلیلوند به پروژه، آنقدر بحث‌برانگیز نبود که انتشار شایعه ابتلای کارگردان به کرونا. هرچند روابط عمومی فیلم خیلی زود این شایعه را تکذیب و علت توقف فیلمبرداری را توصیه پزشک به وحید جلیلوند برای استراحت مطلق اعلام کرد. 




  فریدون جیرانی
 می‌خواهم سالم زندگی کنم

  برای این روزنامه‌نگار و ژورنالیست و برنامه‌ساز تمام‌وقت، فیلمسازی اولویتی مهم محسوب می‌شود. فریدون جیرانی هیچ‌وقت نمی‌تواند بیکار بنشیند. همیشه پروژه‌ها و برنامه‌هایی هستند که درگیرش کنند و سناریوهایی هستند که باید نوشته شوند. «می‌خواهم سالم زندگی کنم» هم احتمالا محصول دوران خانه‌نشینی به‌علت کروناست. «آشفتگی» فیلم قبلی جیرانی در گیشه شکست خورد و همین موضوع احتمالا باعث خواهد شد جیرانی گام بعدی را با درنظر گرفتن همه جوانب بردارد. می‌خواهم سالم زندگی کنم پروانه ساخت گرفته ولی هنوز وارد پیش‌تولید نشده. تنها چیزی که درباره فیلم تازه جیرانی به گوش رسیده این است که می‌خواهم سالم زندگی کنم درباره یک آهنگساز است.



  رضا میرکریمی
 نگهبان شب 

  بعد از چند فیلم ناموفق و ناامیدکننده، «قصر شیرین» حکم بازگشت رضا میرکریمی به سینمای ملموس، ساده و انسانی‌اش را داشت. کارگردانی که چند سال مسئولیت دبیری جشنواره جهانی فیلم فجر را هم برعهده داشت، حالا که این مسئولیت را به محمدمهدی عسگرپور واگذار کرده، با فراغ بال بیش‌تری می‌تواند فیلم بسازد. البته کرونا مانع از برگزاری جشنواره جهانی هم شد، ولی جشنواره ملی به‌احتمال قوی برگزار می‌شود. جشنواره‌ای که یکی از فیلم‌های مهمش می‌تواند «نگهبان شب» میرکریمی باشد. هرچند میرکریمی برای شروع نگهبان شب باید منتظر پایان کار محمد‌زاده در تفریق باشد. نام فیلم تازه میرکریمی یادآور فیلم معروف لیلیانا کاوانی است؛ نگهبان شب سال ۵۲ در جشنواره جهانی فیلم تهران به نمایش درآمد و مورد توجه هم قرار گرفت. درباره مضمون فیلم نگهبان شب میرکریمی، هنوز چیزی منتشر نشده است.






  سعید سهیلی
 گشت ارشاد ۳ 

  با انتشار نخستین عکس‌های پشت صحنه فیلم، این رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی ایام کرونا بود که به چشم آمد. به‌خصوص به واسطه حضور مسعود کیمیایی در سر صحنه فیلم. سعید سهیلی احتمالا با خوش‌بینی به مهار کرونا در سال آینده «گشت ارشاد ۳» را کارگردانی کرده. حمید فرخ‌نژاد، ساعد سهیلی و پولاد کیمیایی در گشت۳ هم حضور دارند و امیر جعفری هم به جمع اضافه شده است. گشت ۳ فیلمی است که بیش از آنکه شرکتش در جشنواره فجر اهمیت داشته باشد، حضورش در اکران عمومی مهم است. فیلمی که مثل دو قسمت قبلی برای فتح گیشه ساخته شده است. به شرطی که سال ۱۴۰۰ کرونا مهار شده باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید