• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 20 مهر 1399
کد مطلب : 112710
+
-

قربانیان ۹۹

کرونا اکران امسال را از نفس انداخت


بیش از 3 ‌ماه تعطیلی، اکران ناقص و کم‌رونق و شکست تجاری همه فیلم‌ها و بدترین کارکرد گیشه تاریخ سینمای ایران. این عاقبتی است که کرونا برای اکران ۹۹ رقم زد. اوضاع آنقدر خراب بود که وقتی خبر بازگشایی سینماها منتشر شد، هیچ کدام از صاحبان فیلم‌ها رغبتی به نمایش عمومی آثارشان نشان ندادند. «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف۲: ارتش سری»، به ضرب و زور فشارهای بیرونی وارد گود اکران شدند. فیلم‌هایی که قرار بود به شروع پرقدرت اکران در عصر کرونا یاری برسانند، ولی در نهایت قربانی شدند. این سرنوشت بقیه فیلم‌های اکران ۹۹ هم بود.



  خوب، بد، جلف ۲: ارتش سری
 دنباله کمدی موفق و پرفروش «خوب، بد، جلف» از امیدهای گیشه امسال بود. دومین تجربه کارگردانی پیمان قاسم‌خانی بلافاصله پس از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، روی پرده آمد و افتتاحیه قابل‌قبولی هم داشت. فیلم در فاصله کوتاه آغاز اکران (اواخر بهمن) تا اعلام شیوع کرونا در ایران و تعطیلی سینماها (اوایل اسفند) بیش از یک میلیارد تومان فروخت. پس از وقفه‌ای طولانی وقتی دوباره فیلم در اواخر بهار ۹۹ اکران شد تنها کمی بیشتر از یک و نیم میلیارد به فروشش اضافه کرد.







    شنای پروانه 
  نخستین ساخته بلند سینمایی محمد کارت، پدیده جشنواره پارسال و فیلم محبوب تماشاگران بود. موفقیت در جشنواره، شنای پروانه را به گزینه پرامید اکران نوروزی مبدل کرد. اکرانی که کرونا تعطیلش کرد. وقتی فیلم پس از بازگشایی سینماها روی پرده آمد بیشتر از بقیه محصولات سینمای ایران مورد توجه مردم قرار گرفت. شنای پروانه با ۲ میلیارد و ۳۴۵ میلیون تومان پرفروش‌ترین فیلم امسال است (خوب بد جلف ۲ با احتساب گیشه سال نود و هشتش بیشتر فروخته) کف فروشی که بعد از جشنواره برای شنای پروانه پیش‌بینی شده بود ۱۰میلیارد تومان بود؛ یعنی فیلم کارت، یک‌چهارم مبلغی که انتظار می‌رفت فروخته و در گیشه شکست خورده است.




   زن‌ها فرشته‌اند ۲ 
 از معدود نمایندگان سینمای تجاری در اکران ۹۹ که سازندگانش جرأت کردند فیلمشان را اکران عمومی کنند. فیلم‌های این سال‌های حسین فرح‌بخش تولیدات ارزان‌قیمتی بوده‌اند که که اگر هم سود سرشاری نمی‌کردند لااقل زیان‌ده هم نبودند. «زن‌ها فرشته‌اند۲»، در شرایط عادی می‌توانست روی ۳ میلیارد تومان فروش حساب کند ولی در اکران زیر سایه کرونا در ۹ هفته نمایش عمومی تنها ۷۳۰ میلیون تومان فروخت تا در گیشه شکست بخورد.






  خروج 
  فیلم حاتمی‌کیا نخستین اثری بود که وارد عرصه اکران آنلاین شد. «خروج» در روزهای تعطیلی سینماها به ‌صورت آنلاین به نمایش درآمد و روز اول ۴۰۰میلیون تومان فروخت ولی در روزهای بعدی به واسطه قاچاق فیلم، فروش روزانه خروج دچار افت شدیدی شد. میزان دقیق فروش خروج، با اطلاع‌رسانی ناقص و مبهم نامشخص ماند و در پایان اکران آنلاین، به شکلی عجیب اعلام شد 2 فیلم خروج و طلا با هم بیش از ۴ میلیارد تومان فروخته‌اند. خروج بعد از اکران آنلاین، در یکی‌دو سالن هم به نمایش درآمد و کمی بیش از ۸ میلیون تومان فروخت تا در انتهای جدول گیشه امسال بایستد.





  بی‌حسی موضعی 
   فیلمی از حسین مهکام که با واکنش‌های متفاوتی مواجه شده است، در 2 هفته اول اکرانش ۲۰۱ میلیون تومان فروخته و با اینکه گروهی از تماشاگران با دیدن فیلم، تماشای آن را به دیگران توصیه کرده‌اند، بعید به ‌نظر می‌رسد بتواند با این شروع، به موفقیت برسد. نام بی‌حسی موضعی را هم باید به فهرست قربانیان اکران ۹۹ اضافه کرد.









   آقای سانسور 
  اولین ساخته بلند علی جبارزاده محصول ۱۳۹۶، جزو نخستین فیلم‌هایی بود که قبل از بازگشایی سینماها متقاضی اکران عمومی شد؛ فیلمی کمدی که به‌تازگی اکران شده و ۳۲۴ میلیون تومان هم فروخته است. احتمالا در زمان ساخت فیلم محمدرضا فروتن، گزینه جذاب برای گیشه محسوب می‌شده ولی در گذر زمان، این بهرام افشاری است که به واسطه محبوبیت یکی دو سال اخیرش مخاطب را جذب سالن‌های سینما می‌کند. آقای سانسور درصورت اکران در شرایط عادی می‌توانست مخاطب بیشتری داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید