• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 12 مهر 1399
کد مطلب : 112028
+
-

قلمرو رؤیایی سپید

قلمرو رؤیایی سپید

«قلمرو رؤیایی سپید» اثری از برنده جایزه نوبل «یاسوناری کاواباتا» روایتی است غریب و ظریف از سرزمینی که هم فرهنگ و هم طبیعتش را کمتر می‌شناسیم. جهان، یاسوناری کاواباتا را یکی از نویسندگان برجسته قرن بیستم می‌شناسد. این نویسنده سال۱۸۹۹ در اوزاکا به دنیا آمد و در سال۱۹۶۸ جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کرد تا نخستین ژاپنی برنده این جایزه باشد.
سبک اصلی کار این نویسنده ژاپنی (۱۸۹۹ تا ۱۹۷۲)‌ داستان‌های بسیار کوتاه با سبک نگارشی ویژه بود که به شکل مجموعه منتشر می‌شدند. اما شهرت جهانی یاسوناری کاواباتا به 3رمان قلمرو رؤیایی سپید، آوای کوهستان و هزار درنا تعلق دارد. بسیاری از منتقدان، رمان نخست او را یک شاهکار می‌دانند.
قلمرو رؤیایی سپید سرشار از صحنه‌ها و تصاویر بکر، زیبا و تأمل‌برانگیز است و شاید غریب بهترین توصیف برای اثری از سرزمینی باشد که نمی‌شناسیمش؛ نه طبیعت آن را و نه فرهنگ و طرز فکر آدم‌هایش‌ را. شاید این غریبگی به تعداد اندک آثار ترجمه‌شده ژاپنی به فارسی و اقبال جامعه جهانی به این آثار بازگردد. هرچند این سال‌ها بازار کتاب ایران آثار متنوعی از نویسندگانی چون هاروکی موراکامی و کازوئو ایشی‌گورو را به‌خود دیده است اما نگارش این رمان‌ها به زبان انگلیسی یا پرداختن به روزگار امروزی ژاپن باب آشنایی چندانی را برای آشنایی با فرهنگ و گذشته این کشور نگشودند. قلمرو رؤیایی سپید با ورود فردی به نام شیمامورا به یک دهکده برفی با چشمه‌های آب گرم آغاز می‌شود. اقامتی موقت که داستان عشق و دلدادگی از نوع ژاپنی را رقم می‌زند. یاسوناری کاواباتا در این اثر خیال و طبیعت را به شکل ادبیات رمانتیک قرن نوزدهمی به‌هم می‌آمیزد تا رمانی بنویسد که بیش از هر چیز مخاطب را به یاد فضای رؤیایی هایکو می‌اندازد. اما این‌بار هایکوها نه در فضای بهاری شکوفه‌های صورتی که در روزها و شب‌های برفی دهکده‌ای دور از توکیو روایت می‌شوند.
قلمرو رؤیایی سپید را نشر ققنوس با ترجمه مجتبی اشرفی در ۱۶۰صفحه با شمارگان ۷۷۰نسخه، به بهای 19هزار تومان منتشر کرده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید