• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 8 مهر 1399
کد مطلب : 111598
+
-

لباس‌های سازگار با محیط‌زیست چه ویژگی‌هایی دارند و با چه قیمت‌هایی عرضه می‌شوند؟

گرانی لباس ارگانیگ؛ کار واسطه‌هاست

تولیدکننده عمده لباس سازگار با محیط‌زیست: معمولا قیمت عمده محصولات بین 4 تا 200هزار تومان است

گرانی لباس ارگانیگ؛ کار واسطه‌هاست


شیوا نوروزی ـ خبرنگار



انواع زیادی لباس سازگار با محیط‌زیست (ارگانیک) وجود دارد. پوشاک بازیافتی، ارگانیک و طبیعی همه جزو لباس‌های سبز و پوشاک سازگار با محیط‌زیست هستند. برخی از شرکت‌ها لباس‌های سازگار با محیط‌زیست را از مواد بازیافت‌شده تهیه می‌کنند که این کار در ایران بسیار هزینه‌بر و گران است و انجام آن برای تولید‌کنندگان مقرون به‌صرفه نیست. اما تولیدکنندگان زیادی در کشور وجود دارند که لباس‌های ارگانیک ساخته‌شده از مواد طبیعی مانند پنبه، ویسکوز، ابریشم و کتان تولید می‌کنند، البته حتما نیاز نیست که لباس‌ها صددرصد طبیعی باشند تا برچسب طبیعی روی آنها زده شود، چراکه در برخی لباس‌ها به‌دلیل دفرمه‌شدن و نداشتن استحکام، امکان استفاده صددرصدی از الیاف طبیعی وجود ندارد. معمولا تولیدکنندگان الیاف طبیعی بیشتر از محصولاتی مانند پنبه و ویسکوز که فراوانی بیشتری در کشورمان دارد استفاده می‌کنند و استفاده از کتان، ابریشم، بامبو و... بسیار کم و ناچیز است. معدود تولیدکنندگان هم که از الیاف پشم استفاده می‌کنند می‌گویند این پشم‌ها را از استرالیا وارد می‌کنند، چراکه معتقدند پشم‌های ایرانی قابلیت تبدیل به نخ را ندارند و نمی‌توان آنها را تبدیل به پارچه کرد. البته پنبه مورد استفاده کارگاه‌های ریسندگی هم وارداتی است.

استفاده از الیاف پنبه و ویسکوز
شهریار صابرطوسی، یکی از تولیدکنندگان لباس‌های سازگار با محیط‌زیست (ارگانیک) با 20سال سابقه کار در تولید پوشاک با الیاف طبیعی در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: «بیشتر محصولات تولیدی ما مانند لباس ست مردانه و زنانه، تیشرت شلوار مردانه، بلوز شلوار مردانه، سویشرت شلوار ورزشی زنانه، سویشرت شلوار مردانه، تیشرت شلوار زنانه از الیاف طبیعی مانند پنبه و ویسکوز است. ویسکوز از الیاف چوب تولید می‌شود. معمولا عمر الیاف طبیعی کم است، ولی خیلی زود به چرخه طبیعت بازمی‌گردد. معمولا لباس‌های طبیعی بعد از گذشت مدتی از زمان مصرف پاره و سوراخ می‌شوند که نشان از بازگشت به چرخه طبیعت دارد، اما لباس‌های مصنوعی از جنس پلی‌استر تا سال‌های سال آسیبی نمی‌بینند».
این تولیدکننده می‌افزاید: «ما معمولا نخ را از تولیدکنندگان می‌خریم و به کارگاه‌های ریسندگی می‌دهیم تا بافت بزنند و تحویل رنگ‌رزی می‌دهیم تا پارچه رنگ‌رزی شود. ما نخ را تبدیل به پارچه و سپس آن را تبدیل به لباس می‌کنیم، از همین روست که می‌توانیم با اطمینان بگوییم پارچه‌ای که داریم الیاف طبیعی و سازگار با محیط‌زیست است». 

خریداران چگونه تشخیص دهند؟
صابرطوسی در این مورد که خریداران هنگام خرید پوشاک از چه طریقی طبیعی یا مصنوعی‌بودن الیاف به‌کار رفته در پارچه را تشخیص می‌دهند، اظهار می‌کند: «معمولا تولیدکننده‌های برند و معتبر، روی برچسب تعبیه‌شده در لباس مورد نظر، درصد الیاف طبیعی به‌کار رفته در پارچه را قید می‌کنند. تولیدکننده‌های غیرمعتبر برچسب را نمی‌زنند. اما مصرف‌کننده نهایی باید به این برچسب‌ها توجه کند، چون تشخیص چشمی آن برای کسانی که آشنایی زیادی با این محصولات ندارند کمی دشوار است و به‌راحتی قابل تشخیص نیست. البته این نکته را هم ذکر کنم که در برخی از لباس‌ها نمی‌توان صددرصد از الیاف طبیعی مانند پنبه استفاده کرد، چرا که لباس بدریخت می‌شود؛ به‌ویژه در لباس‌های مردانه در بخش پایین‌تنه استفاده صددرصد از الیاف طبیعی موجب زانو انداختن آن می‌شود. در پارچه‌های کشی این مسئله زانو انداختن قابل حل است. اما برای جلوگیری از دفرمه شدن لباس‌های زنانه و لباس‌های مردانه، به‌ویژه شلوار اسپرت، نمی‌توان صددرصد از پنبه استفاده کرد، چون لباس دفرمه می‌شود و تولیدکنندگان مجبورند کمی پلی‌استر در بافت آن به‌کار ببرند که در برچسب‌های روی لباس، شفاف به مواد استفاده‌شده اشاره می‌شود». 

قیمت‌ها بین 4 تا 200هزار تومان
کیفیت لباس‌های طبیعی بسته به درجه کیفیت پنبه‌ها دسته‌بندی و قیمت‌گذاری می‌شوند. البته تکنولوژی ریسندگی الیاف و تبدیل پنبه به نخ هم در این بین بسیار مؤثر است. معمولا قیمت پوشاک تولیدی مردانه و زنانه ما بین 10 تا 200هزار تومان است که ما به‌صورت عمده در سراسر کشور توزیع می‌کنیم. البته لباس‌های بچگانه‌ای هم داریم که از ضایعات پارچه استحصال می‌کنیم و قیمت آنها از 4هزار تومان شروع می‌شود. صابرطوسی با بیان این قیمت‌ها ادامه می‌دهد: «فروشندگان مغازه‌ها و فروشگاه‌ها حداقل 50درصد روی این قیمت‌ها می‌کشند و گاهی اوقات لباس‌های طبیعی با 4برابر قیمت عمده به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد. از این رو با وجود اینکه مردم تمایل زیادی به استفاده از این نوع لباس‌ها دارند، به‌دلیل مشکلات اقتصادی کمتر راغب به خرید این نوع محصولات هستند. معمولا لباس‌های ارگانیک مشتریان خاص خودش را دارد و آقایان از طرفداران پر و پا قرص آن هستند». 

ویژگی لباس‌های ارگانیک
افزایش توجه مصرف‌کنندگان به مسائل محیط‌زیستی و محافظت از طبیعت منجر به بالا گرفتن میزان تقاضا برای تولید پارچه‌های طبیعی و ارگانیک شده است، چراکه تولید این محصولات نیاز به مصرف آب کمتری دارد. تهیه و تولید و خرید این لباس‌ها باعث محافظت از محیط‌زیست می‌شود. لباس‌های ارگانیک حس لطافت بیشتری روی پوست دارند. پنبه و کتان ازجمله پارچه‌هایی هستند که عبور هوا از آنها به‌خوبی انجام می‌شود. استفاده از چنین لباس‌هایی بهترین گزینه برای افرادی با پوست حساس است. چنین لباس‌هایی کاملا تجزیه‌پذیر هستند، بنابراین وقتی قرار باشد آنها را دور بریزید، نیازی به نگرانی از نظر اضافه‌شدن زباله‌های غیرقابل تجزیه به محیط‌زیست نخواهید داشت. هرچه لباس‌های ارگانیک بیشتری خریداری کنیم، نیاز به تولید پارچه‌های مصنوعی کمتر می‌شود و در نتیجه پیامدهای محیط‌زیستی تولید این لباس‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند. در مجموع لباس‌های ارگانیک علاوه بر ظاهر جذاب، مزایای زیادی برای تولیدکنندگان، جوامع کشاورزی، محیط‌زیست و حتی آرامش‌خاطر روحی ما دارند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید