• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
دو شنبه 7 مهر 1399
کد مطلب : 111509
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/rkBGB
+
-

بارش‌های شدید در نیمه‌شمالی کشور

نخستین هشدار پاییزی برای جلوگیری از خسارت به استان‌های شمالی صادر شد

آب و هوا
بارش‌های شدید در نیمه‌شمالی کشور

 سیدمحمد فخار- روزنامه‌نگار

سامانه بارشی پرقدرتی که دیروز از غرب به کشور وارد شده، امروز موجب کاهش شدید دمای هوا در برخی مناطق می‌شود و ۶استان نیمه‌شمالی کشور با خطر جدی در این‌باره مواجه هستند. به گزارش همشهری، نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی و توده‌های بارشی نشان می‌دهد که شدت رگبار باران در استان‌های مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی، شمال سمنان و ارتفاعات تهران پرخطر خواهد بود. بر مبنای هشداری که سازمان هواشناسی صادر کرده، دستگاه‌های مسئول باید توجه کافی داشته باشند و برای اتخاذ تمهیدات لازم و جلوگیری از خسارات به محصولات کشاورزی و محیط‌های شهری هوشیار باشند. این سازمان اعلام کرده که در پی پایان فصل تابستان و آغاز پاییز، سامانه‌های بارشی پرقدرت به کشور وارد شده‌ و می‌شوند که سبب کاهش شدید دمای هوا در برخی مناطق کشور خواهد شد.

پیش‌بینی خسارت بارشی
پیش‌بینی‌های بلندمدت پایگاه جهانی هواشناسی نشان می‌دهد طی ماه‌های مهر، آبان و آذر امسال از نظر بارش‌های جوی، شرایط بیشتر از میزان نرمال یعنی رویه بلندمدت ۵۰ساله خواهد بود. بدین ترتیب شهرهای کوهپایه‌ای باید منتظر رواناب‌ها و سیلاب‌های بزرگ و کوچک باشند؛ چراکه الگوی بارش از بارش‌های طولانی‌مدت با حجم اندک، تبدیل به بارش‌های رگباری با حجم زیاد شده است؛ این دقیقا همان شرایطی است که طی 3سال اخیر به جاری شدن سیل در استان‌های گلستان، فارس، ایلام و برخی شهرهای دیگر انجامید؛ بنابراین باید حداکثر توان برای مقابله با این پدیده به‌کار گرفته شود تا دامنه خسارات احتمالی قابل کنترل باشد.

شرایط استان‌های کشور تا پایان هفته
از امروز 7مهر، کاهش دما در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان، مازندران، گیلان و سمنان تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد خواهد بود. همچنین در استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران، همدان، یزد، مرکزی، کردستان، نیمه‌شرقی اصفهان، قم، اردبیل، شمال آذربایجان‌شرقی و شمال سیستان و بلوچستان دمای هوا تا ۸ درجه سانتی‌گراد کاهش خواهد یافت. همچنین امروز بارش‌های شدید در استان‌های مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، شمال سمنان و شرق و ارتفاعات تهران دور از انتظار نیست. این سامانه بارشی طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۸ و ۹ مهر نیز در کشور فعال خواهد بود و اوج کاهش دما طی این روزها رخ خواهد داد.
در ذکر جزئیات فعالیت این سامانه، فردا یعنی سه‌شنبه ۸ مهر در ارتفاعات البرز مرکزی بارش پراکنده رخ می‌دهد و در دامنه‌های شرقی زاگرس واقع در استان‌های اصفهان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، برخی مناطق فارس، کرمان و هرمزگان نیز رشد ابر و رگبار و رعد و برق همراه با وزش باد شدید دور از انتظار نیست. از سویی طی بعدازظهر روز چهارشنبه ۹ مهر در ارتفاعات غرب و شمال‌غرب کشور بارش پراکنده و گاهی وزش باد رخ می‌دهد و طی روز پنجشنبه ۱۰ مهر علاوه بر این مناطق در برخی مناطق جنوب‌غرب و در دامنه‌های جنوبی البرز واقع در استان‌های قزوین، البرز و تهران ابرناکی، رگبار باران، گاهی همراه با رعد و برق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.
آسمان شهر تهران نیز امروز قسمتی ابری تا نیمه‌ابری و به‌تدریج کاهش دما و افزایش باد و گاهی بارش باران با حداقل دمای ۱۹ و حداکثر دمای ۲۷ درجه سانتی‌گراد خواهد داشت و فردا سه‌شنبه نیز نیمه‌‌ابری تا ابری، گاهی افزایش باد و بارش باران با حداقل دمای ۱۷ و حداکثر دمای ۲۳ درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود. همچنین وزش باد امروز تا 14کیلومتر بر ساعت، فردا 16و پس‌فردا تا 17کیلومتر بر ساعت افزایش خواهد یافت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید