• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 6 مهر 1399
کد مطلب : 111402
+
-

4سال بلاتکلیفی

نکته روز
4سال بلاتکلیفی

 اسماعیل سلطنت‌پور- روزنامه‌نگار

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا آخرین روزهای حضور در کاخ سفید را پشت سر می‌گذارد مگر اینکه‌ماه آینده اتفاقاتی در آمریکا رخ دهد که در نتیجه آن دوران حضور ترامپ در کاخ سفید برای 4سال دیگر تمدید شود. با این حال ترامپ پس از 4سال هنوز نتوانسته سیاست مشخصی را در قبال ایران پیدا کند. رئیس‌جمهور آمریکا هنگامی که خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری 4سال قبل آمریکا آماده می‌کرد شعار پاره کردن برجام و توافق بهتر با ایران را می‌داد اما شاید به‌دلیل حضور تندروها در تیم او فقط قسمت خروج از برجام محقق شد و بخش توافق بهتر با ایران به‌دلیل سیاست‌های سینوسی او در رابطه با ایران پیش نرفت.
ترامپ یک‌ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا گفته است اگر پیروز انتخابات شود توافق با ایران سخت می‌شود، موضوعی که مغایر با موضع‌گیری‌های یکی دو ‌ماه اخیر او بوده است. او در هفته‌های اخیر بارها گفته است اگر پیروز شود ظرف یک هفته یا یک‌ ماه با ایران توافق خواهد کرد تا این گزاره قطعیت بیابد که ترامپ هنوز هم نمی‌داند در رابطه با ایران چه تصمیمی در سر دارد. رئیس‌جمهور آمریکا سال گذشته به مقاماتی از جهان همچون شینزو آبه نخست‌وزیر وقت ژاپن و یا امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه برای مذاکره با ایران ماموریت داده بود اما درست زمانی که مذاکرات آن دو در حال نتیجه دادن بود از توافق با ایران پا پس کشید. دومین نشانه از سیاست مذبذب ترامپ در قبال ایران صدور فرمان ترور سردار سلیمانی در عراق بود آن هم درست در روزهایی که ایران و آمریکا برای نخستین بار در دوره او موفق به عملیاتی کردن یک توافق در حوزه تبادل زندانیان شده بودند.رئیس‌جمهور فعلی آمریکا بر این باور است که ایران در انتظار روی کار آمدن جو بایدن است تا با او به توافق برسد. پیروزی بایدن در انتخابات
اگر چه محتمل است اما به‌معنای بهبود مناسبات با ایران نخواهد بود، با این حال چه دلیلی دارد ایران ترجیح ندهد به جای رودررو بودن با فردی بلاتکلیف با کسی طرف حساب باشد که دست‌کم مواضع ضد‌ونقیض نداشته باشد؟!

 

این خبر را به اشتراک بگذارید