• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 6 مهر 1399
کد مطلب : 111399
+
-

شکاف 10درصدی تورم از بندرعباس تا ارومیه

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار حکایت  از شکاف 10درصدی نرخ تورم بین استان هرمزگان و آذربایجان غربی دارد. این آمار نشان می‌دهد فشار تورم بر سبد هزینه‌های خانوارها در سطح کشور نامتوازن است؛ به‌نحوی که نرخ تورم در پایان تابستان امسال برای مردم استان جنوبی هرمزگان 31.4درصد و برای مردم استان شمال غربی ایران یعنی آذربایجان غربی 21.5درصد محاسبه شده است. درحالی‌که نرخ تورم رسمی در پایان شهریور امسال 26درصد اعلام شده است، علاوه بر استان‌ هرمزگان، به‌عنوان رکورددار بالاترین نرخ تورم در میان استان‌ها، خانوارها در 5استان؛ تهران (29درصد)، ایلام (27.6درصد)، لرستان (27.4درصد)، کرمان (27.3درصد) و البرز (27درصد)، تورمی بالاتر از تورم میانگین کشوری را تجربه می‌کنند. 
بانک مرکزی نرخ تورم را برای پایان امسال بین 20تا 24درصد هدف‌گذاری کرده و اگر این نهاد بتواند نرخ تورم را به 24درصد برساند، دست‌کم در پایان شهریور استان‌های سمنان، مرکزی، اردبیل، زنجان، خوزستان، خراسان رضوی و کردستان نرخ تورم کمتر از 24درصد را تجربه می‌کنند ولی تنها استان آذربایجان غربی در کانال نرخ تورم کمتر از 22درصد قرار دارد. البته سؤال اصلی این است که نرخ تورم اعلام نشده بانک مرکزی چقدر با نرخ تورم اعلام شده بانک مرکزی فاصله دارد؟ مرکز آمار می‌گوید: بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای ایرانی در شهریورماه به استان کهگیلویه و بویراحمد با 6.3درصد و کمترین آن به استان اردبیل به میزان 1.7درصد اختصاص دارد. بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه در پایان شهریور امسال در استان هرمزگان به میزان 38.2درصد و کمترین هم در استان آذربایجان غربی به میزان 28.6درصد ثبت شده است. جغرافیای نرخ تورم در مناطق روستایی ایران اما متفاوت از نقاط شهری است زیرا بالاترین نرخ تورم سالانه را روستاییان هرمزگان به میزان 31.7درصد و کمترین را روستاییان خوزستانی به میزان 20.3درصد تجربه کرده‌اند. 
همچنین روستاییان استان‌های یزد، بوشهر، اصفهان، تهران، لرستان، فارس، کرمانشاه، خراسان رضوی، البرز، ایلام، قم، کرمان و مازندران نرخ تورمی بالاتر از نرخ تورم کشوری در مناطق روستایی را در پایان شهریورماه تحمل کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد فشار تورم در مناطق روستایی ایران بیشتر از مناطق شهری است.

این خبر را به اشتراک بگذارید